kunstmest mypalmshop

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor Jos Mannaart op 14 feb 2016 14:47

Even zonder gekheid.
Als je een langzaam werkende meststof hebt met een werkingsduur van 6 tot 8 maanden moet je die natuurlijk gewoon half maart begin april geven en heb je genoeg voeding voor de rest van het groeiseizoen. Als je na twee maanden weer een dosering geeft komt die vrij tot ver in het najaar en spoelt natuurlijk gewoon uit in onze natte winters. Geld weg en je krijgt er niets voor terug.
Voor diegenen die het niet hebben meegekregen. Ik heb een opleiding in de land en tuinbouw gehad met bodemkunde en bemestingsleer, eindrichting boomkwekerij.
Zelf heb ik liever een meststof die vrij komt op basis van temperatuur (Osmocote) heeft geen last van uitspoelen en is leverbaar in een uitgebreide range van werkingsduur als het gaat om teelt in potten. Volle grond in het voorjaar klein beetje kunstmest en wat koemestkorrels afhankelijk van de planten die je hebt staan. Herbert is een hele goede kweker met heel veel kennis en draagt ons forum een warm hart toe maar is ook natuurlijk een commerciële jongen :lol:
Als ik iets teveel heb gezegd lees ik het graag Herbert!!!
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor draco op 14 feb 2016 15:18

Ik volg al jaren het recept dat Jos noemt. Als de kuipplanten in het voorjaar van stal gaan, krijgen ze een portie organische mest als topping (DCM minigran). De minigran meng ik ook door de verse potgrond. Vroeger gebruikte ik beender en bloedmeel (traagwerkend vandaar de uitdrukking 'arme vaders, rijke zonen'), niet meer bestaande producten Hakomix of Viano. De DCM mixes 2 en 5 zijn steeds moeilijker verkrijgbaar. Een alternatief is minigran gazonmest NPK 8:6:7 + 3Mg, misschien niet de meest ideale samenstelling voor palmen e.a. bladplanten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor GeL op 14 feb 2016 15:53

Jos & Han. Allemaal zeer interessant! Hier hou ik mij ook al een tijdje mee bezig. Osmocote is zeker een interessant product omwille van de beschreven voordelen (release temperatuur afhankelijk enz...).

Han, kwam die uitdrukking niet tot stand door boeren die hun gronden bekalkten en zodoende vele jaren een mooie opbrengst kregen. Ze deden dat echter zonder enig inzicht en "vermergelden" zo hun grond zodat de zonen met "dode" gronden (lees humus-loos) zaten. Vandaar "Rijke vaders en arme zonen".?
Dus omgekeerd :thai:

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor Jos Mannaart op 14 feb 2016 17:05

Organische mest is prachtig voor een goed bodemleven maar komt pas beschikbaar voor de planten als het bodemleven het heeft omgezet naar anorganisch en is daarom alleen geschikt als onderhoudsbemesting. Geef je in het voorjaar alleen koemest korrels hebben de planten dus feitelijk geen eten en is een kunstmest gift nodig voor directe opname in verband met goede groei.
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor CvAlfa op 14 feb 2016 21:45

Marc_S schreef:Misschien is het wel eens handig om een Fertometer te kopen. Deze geeft goed weer of er nog wel voedingstoffen in de grond zitten of niet. Ik gebruik hem al jaren en het was geen weggegooid geld.

Groeten,

Marc


Dat is ook een goede tip! ga me er eens in verdiepen..

Grt Chris
CvAlfa
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 09 sep 2013 11:07
1 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor Dennis_S op 14 feb 2016 22:52

Gelukking komen we de laatste jaren steeds meer terug van kunstmesten. Ik heb ook bemestingsleer gehad twintig jaar terug maar ben eigenlijk niet trots op wat ik toen geleerd heb. Het is kortzichtig en doet de natuur geen respect aan. Je hebt er niet veel als je weet hoevele voeding er in je grond zit als je niet weet wat belangrijk is om die voeding in de juiste verhoudingen op te kunnen nemen.

De kunstmesten werden decennialang gezien als de oplossing voor gezonde, snelgroeiende gewassen. Maar tegenwoordig is men vergeten van hoe belangrijk organische stof eigenlijk is voor ons ecosysteem. Het is toch te bizar voor woorden dat ons voedsel, de groenten en vruchten die we eten, nog maar een fractie van de oorspronkelijke en essentiele voedingswaarde bevatten van voreger. Er worden steeds meer verbanden gelegd met ziekten, gebreken en aandoeningen van deze tijd. En terecht. Sinaasappels zonder vitamine C omdat de bodem niet meer de organische component bevat en daardoor ook niet het juiste bodemleven om die elementen vrij te maken die van belang zijn voor de aanmaak van vitamine C. Dat is maar 1 bewezen voorbeeld.

Uitspoelen van voedingselementen ligt niet aan het feit dat je dat niet in de winter moet toedienen, maar aan een gebrek aan organische stof en bodemleven in de bodem. Je hebt niets aan osmocote of slechts een klein beetje als je bodem arm is aan organische stof. en het mooie is dat als je bodem gezond is vol met orgabnische stof en bodemleven, je ook geen osmocote nodig hebt. Of wat dan ook.

De wereld zit vol met planten waarvan het ene uiterste leeft van wat minerale gronden met maar weinig organische stof te bieden hebben en het andere uiterste alleen kan leven bij de gratie van een uitgebalanceerd bodemleven met organische stofkringloop.Ik wilde dat ik daar alles van wist, maar dat is niet zo. Maar ik kan wel zeggen dat ik in mijn moestuin geen kunstmest gebruik, alleen stalmest en compost en dat alles daar heel wel bij vaart. Mijn palmen en exoten geef ik culterra, maar ben meer en meer over aan het stappen op compost. Kunstmest gebruik ik hier niet meer. In potten is het een lastiger verhaal, maar ja, dat is ook geen natuurlijke situatie.

Moraal van het verhaal, kunstmest lijkt vooral korte termijn effecten op te leveren, maar het lange termijn effect is bagger. Zorg voor veel organische stof in je bodem zodat voedingselementen, ook al zijn die afkomstig van kunstmest, beter in je bodem worden vastgehouden. En probeer kunstmest af te bouwen, de wereld vaart daar wel bij. Bovendien draag je met het verhogen van het organische stofgehalte in je tuin bij aan het verlagen van de CO2 in de lucht.... :thumb_up:
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor Eduard op 15 feb 2016 11:59

Hoi, :off_topic: ben het helemaal met je eens Dennis, wij zitten al weer een dikke 20 jaar aan de bio voeding en compost, zelf zie ik het verschil heel goed, ook binnen, maar ondanks overtuigt te zijn worden ook hier nog grove fouten gemaakt, zo heb ik b.v het oude gazon verstoord en wat nog belangrijker is de bodemstructuur helemaal naar de k.... geholpen daar ik zo nodig een mooi grastapijt wilde hebben, en het advies van de leverancier heb opgevolgd met zijn kunstmatige stoffen, nu groeit alles kort en uitbundig tot het weer stil valt, kan mezelf voor mijn kop slaan :( toen alles in evenwicht was kreeg je dit in het voorjaar, dit geld ook voor de bodem van mijn potten als het in balans is krijg je daar ook een weelderige ondergroei,

Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor CvAlfa op 15 feb 2016 21:38

Heren, ik begrijp jullie verhaal goed en zorg ook voor een goede bodem door te mulchen/ mest te strooien enzovoort. Ik heb dan ook stapels met regenwormen in de tuin. Ik heb de vorige jaren ook alleen natuurlijke middelen gebruikt, ook vloeibaar, maar heb het idee dat specifieke mest voor de Trachy's geen kwaad kan..
Natuurlijk is biologisch beter, maar gezonde planten zijn sterker en gaan niet snel dood... dat is ook natuur..

BTW
Zojuist een mailtje ontvangen van Herbert (goede service btw) en hij geeft aan dat de 'slow release' om de drie maand kan worden toegediend!
Ik ga wel kijken welke interval ik ga gebruiken! Misschien inderdaad een fertometer aanschaffen..
Wat ik zeker in de gaten ga houden is of de piertjes in de grond blijven, dat geeft natuurlijk veel aan..
CvAlfa
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 09 sep 2013 11:07
1 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor boemel op 15 feb 2016 22:15

Heerlijk zo'n bloemenpracht,Eduard:Zo zie ik het graag!
groeten Luc B.
Avatar gebruiker
boemel
 
Berichten: 447
Geregistreerd: 18 feb 2011 21:36
Woonplaats: Helmond
47 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor Jos Mannaart op 15 feb 2016 23:41

@ Dennis_S

Waarom zou je het CO2 gehalte in de lucht willen verlagen? Planten groeien beter als het CO2 gehalte hoger is, verdampen meer dus de aarde zal afkoelen :lol:
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten