door Hitch op 17 dec 2014 18:59
Hier één Sabal minor en dan een 20 van de 60 T. fortuneis die ik als zaailingen had uitgeplant en dan nog 1 grote mysterieuse T. fortunei die het hebben overleefd.
Hier stonden in de tuin Chamaerops humilis (meer dan 1 m stam), ook een vulcano en een cerifera, Butia capitata, Butia eriospatha, Rhapydophillum hystrix, Jubaea chilensis, Bismarckia nobilis, Brahea armata, Chamaedorea radicalis, Livistona chinensis, Nannorrhops ritchiana 'Silver', Phoenix canariensis, Phoenix theoprasti, Phoenix theoprasti 'Golkoy', Parajubaea toralyii var. toralyii, Rhapis excelsa, Sabal 'Riverside',
Trachycarpus princeps, Trachycarpus princeps 'green', Trachycarpus wagnerianus, Trachycarpus takil, Serenoa repens. Die hebben het allemaal niet gehaald en zijn op de composthoop gegaan. Sommige overleefden de eerste zware winter en heb ik met inzagen kunnen redden maar de 2de winter maakte er definitief komaf mee. Enkel de laatstgenoemde Trachycarpussoorten waren redelijk kleine planten. Al de andere waren grote formaten.
De jaren ervoor kon 'alles'. Na die 2 winters stond ik snel terug met de voetjes op de grond met voor me een lege tuin. Dit waren dan enkel de palmen die het niet gehaald hebben toen, over al de andere planten zou beter een ander topic gestart worden. En anders een topic over welke planten die 2 killerwinters wel hebben overleefd. Dat is een korter topic.