survivors in de afgelopen 5 jaar zonder bescherming?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: survivors in de afgelopen 5 jaar zonder bescherming?

Berichtdoor Axel Amsterdam op 17 dec 2014 17:55

Bedankt, tot dusverre toch een paar interessante berichten.
Ik bedoelde uiteraard alleen palmen. :)
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 17 dec 2014 18:59

Hier één Sabal minor en dan een 20 van de 60 T. fortuneis die ik als zaailingen had uitgeplant en dan nog 1 grote mysterieuse T. fortunei die het hebben overleefd.

Hier stonden in de tuin Chamaerops humilis (meer dan 1 m stam), ook een vulcano en een cerifera, Butia capitata, Butia eriospatha, Rhapydophillum hystrix, Jubaea chilensis, Bismarckia nobilis, Brahea armata, Chamaedorea radicalis, Livistona chinensis, Nannorrhops ritchiana 'Silver', Phoenix canariensis, Phoenix theoprasti, Phoenix theoprasti 'Golkoy', Parajubaea toralyii var. toralyii, Rhapis excelsa, Sabal 'Riverside',
Trachycarpus princeps, Trachycarpus princeps 'green', Trachycarpus wagnerianus, Trachycarpus takil, Serenoa repens. Die hebben het allemaal niet gehaald en zijn op de composthoop gegaan. Sommige overleefden de eerste zware winter en heb ik met inzagen kunnen redden maar de 2de winter maakte er definitief komaf mee. Enkel de laatstgenoemde Trachycarpussoorten waren redelijk kleine planten. Al de andere waren grote formaten.

De jaren ervoor kon 'alles'. Na die 2 winters stond ik snel terug met de voetjes op de grond met voor me een lege tuin. Dit waren dan enkel de palmen die het niet gehaald hebben toen, over al de andere planten zou beter een ander topic gestart worden. En anders een topic over welke planten die 2 killerwinters wel hebben overleefd. Dat is een korter topic.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 17 dec 2014 19:20

Ik ben er eentje van het type beschermen, maar wat bij mij ook erg sterk blijkt is ook weer Rhapidophyllum. Deze krijgt alleen wat blad op de wortels en als er sneeuw ligt, schep ik dat over de plant. Verder doe ik er niets aan. Staat er nu ook al weer een jaar of vier. Al mijn andere planten krijgen altijd een of andere vorm van bescherming. Soms voor de hele winter, soms alleen als het even heel koud is.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor homer op 17 dec 2014 20:33

[quote="jos944"]Ik heb fatsia japonica onbeschermd, een hedychium forrestii, zantedeschia aethiopica, agapanthus, albizia julibrissin ombrella, vallisneria gigantea, aponogeton distachyos, Orontium Aquaticum, Diverse soorten Sarracenia, eucalyptus, vijg staan.
dat was het denk ik zo een beetje.

hoi jos is dat de vallisneria als in een aqauriumplant? en die is winterhard?

hier eigenlijk alleen buiten het hier bovengenoemde een aspidistra en laurus.
homer

24 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 18 dec 2014 00:37

homer schreef:
jos944 schreef:Ik heb fatsia japonica onbeschermd, een hedychium forrestii, zantedeschia aethiopica, agapanthus, albizia julibrissin ombrella, vallisneria gigantea, aponogeton distachyos, Orontium Aquaticum, Diverse soorten Sarracenia, eucalyptus, vijg staan.
dat was het denk ik zo een beetje.

hoi jos is dat de vallisneria als in een aqauriumplant? en die is winterhard?

hier eigenlijk alleen buiten het hier bovengenoemde een aspidistra en laurus.

ja dat is een aquarium plant.
ik moet nog steeds gaan experimenteren met diverse Echinodorusen en cryptos.. Ik denk dat zelfs de meest tropische soorten winterhard zijn.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor marco67 op 18 dec 2014 22:55

Hier Trachycarpus Fortuneis en Manipurs verder nog Chamaeropsen(Humilis, Cerifera en Vulcano). Trachycarpus Fortuneis en Manipurs hebben de koude zonder schade doorstaan(meerder winters met lager dan -10 en een winter met min -15 C). De Chamaeropsen hebben na verschillende winters alle bladeren verloren. Ook zijn alle hoofdstammen gestorven. Uiteindelijk is er toch geen enkele doodgegaan. Het duurt helaas wel weer een paar jaar voordat ze er weer goed uitzien. Trachycarpus is bij mij de duidelijke winnaar.
marco67

2 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 18 dec 2014 23:23

Uiteraard is trachycarpus de winnaar in zoetermeer.
Van Zeeland tot Amsterdam groeien er honderden onbeschermd. Ik zie ze echt in elke kleine plaats en met name rond Rotterdam, Berkel, Zoetermeer, Alphen en alle kleine plaatsen richting het noorden zoals Nieuw Vennep en Aalsmeer tot Amsterdam zie je trachies met stammen van 2 tot 4 meter die er al stonden 5 jaar geleden. Zeker niet altijd het gevolg van een stedelijke omgeving met microklimaat, maar gewoon net niet koud genoeg (zoals bijvoorbeeld rond het Ijsselmeer wel het geval is geweest). Ze zijn in het westen ook helemaal niet kaal geweest en teruggegroeid, de meeste hadden gewoon wat bladschade en gingen weer verder in de lente.

Het meest opvallende voorbeeld rond Amsterdam vind ik een grote groene cordyline in een stenen pot die zijn kroon verloren is en fors is teruggegroeid van onder aan de stam en er nu weer goed uitziet. Dat heb ik nog niet gezien bij uitgeplante cordylines in Nederland.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Rob op 19 dec 2014 00:39

Behoudens de genoemde palmen zou ik zeker de Aspidistra noemen. Een geweldige plant die meer gebruikt zou moeten worden. Komt vaak een beetje verfrommeld uit de winter, maar overleeft hier al in de schaduw sinds 2009 of zoiets.
Na een wat mildere winter zien ze er absoluut fantastisch uit.
Voor Zoetermeer zou het zeker een winnaar moeten zijn in een iets mildere microklimaat

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor dimi op 19 dec 2014 09:04

https://www.google.be/maps/@50.9603774, ... EzeXfg!2e0

Deze zouden naar eigen zeggen al meer dan 15 jaar zonder bescherming buiten staan .
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Berichtdoor marco67 op 19 dec 2014 14:34

Ik heb mijn Fortuneis nu 10 jaar onbeschermd staan. Zijn nog nooit beschadigd geweest. Hier een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
marco67

2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen