sabals in de volle grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: sabals in de volle grond

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 sep 2014 17:21

Luc, ik heb toch ook erg goede ervaringen met enkele Sabals in volle grond hier. Ik heb al een redelijk exemplaar van de Riverside in volle grond staan vanaf 2009. Nog nooit schade aan gehad op enkele bruine punten na. Heeft nooit bijverwarming gekregen, word wel droog en beschut gehouden omdat dat een kleine moeite is en ik liever op zeker speel maar denk dat het zonder ook zou kunnen. Heb deze eigenlijk nog nooit last zien hebben van iets :) En groeit erg snel voor een Sabal, hier nu 3 bladeren en flinke speer per seizoen. Dan heb ik ook nog 3 zaailingen van de minor 'Mc curtain' in de volle grond staan, volle zon en ook volle schaduw. Die in volle zon groeien wat sneller maar qua vorstbestendigheid maakt staanplaats niks uit, krijgen allen de volle laag, volledig onbeschermd (eentje profiteert wel mee van andere winterbescherming) Nog nooit iets van schade gehad, geven geen krimp en heb gezien dat ze dit jaar beginnen met gesplitste bladeren en een blauwe/grijze kleur krijgen ook. Hebben al 2 winters gehad.
Begin dit jaar ook nog andere Sabals in de volle grond geplant, die deden het in pot ook altijd al goed tijdens buiten overwinteren. Een Bermudana, nog een zelf gezaaide riverside en dan nog een andere waarvan ik even niet op de naam kan komen.

Sabals kunnen echt zeer sterk zijn, helaas hebben ze veel hitte nodig om goed te groeien en doen ze het hier dus erg langzaam al vind ik dat eerlijk gezegd nog goed meevallen. Een warm plekje is dus het beste, tijdens de winter droog houden is een wereld van verschil voor de meeste maar zoals ik al eerder zei heb ik soorten die er geen last van hebben. Moet wel zeggen dat ik ook al andere Sabals heb gehad en die snel schade hadden en verloren zijn. Zelfs een hele grote helaas.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Rob op 29 sep 2014 23:03

Voor diegenen die niet in Bokrijk zijn geweest:
Men experimenteert er - niet geheel zonder succes - met palmen in de onderbegroeing van het bos!
Sabal minor en Rhapidophyllum histrix staan er in vrijwel volle schaduw onder de bomen ofwel onder/tussen dikke bossen bamboe en ze blijken het er goed te doen.
Meest waarschijnlijk nemen bos en bamboe niet alleen de zon weg maar vooral ook de koude winden en een deel van de neerslag. heb geen foto gemaakt, maar deze observatie is wel belangrijk: beide palmen werden niet beschermd.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Remy op 30 sep 2014 12:26

Hieronder mijn Minor in de volle grond, 3,5 jaar geleden heb ik een aantal verschillende zaailingen willekeurig in de tuin geplant. Dit is de enige die nog in leven is. Hij staat compleet beschut tussen wat bamboe en onder mijn grootste albizia. Hij krijgt daardoor in de zomer 0,0 zon maar toch groeit hij met ca. 1,5 blad per jaar best redelijk. In de winter doe ik er niks aan en hier komt hij zonder problemen doorheen. Volgend jaar komt er ook een Riverside bij te staan, ben benieuwd wat deze doet.

[imgAfbeelding[/img]
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 03 okt 2014 06:31

Rob schreef:Voor diegenen die niet in Bokrijk zijn geweest:
Men experimenteert er - niet geheel zonder succes - met palmen in de onderbegroeing van het bos!
Sabal minor en Rhapidophyllum histrix staan er in vrijwel volle schaduw onder de bomen ofwel onder/tussen dikke bossen bamboe en ze blijken het er goed te doen.
Meest waarschijnlijk nemen bos en bamboe niet alleen de zon weg maar vooral ook de koude winden en een deel van de neerslag. heb geen foto gemaakt, maar deze observatie is wel belangrijk: beide palmen werden niet beschermd.

Beide soorten heb ik in America in het wild gezien. En inderdaad meestal als ondergroei in loofbos.
Zowel op lemige gronden als op zanderige grond. Sabal minor zelfs op puur wit duinzand met Yucca filamentosa ssp. concava en Opuntia compressa.

Bokrijk heeft in de regel aardig warme zomers, vergeleken met hier, waarschijnlijk net warm genoeg voor betere groei.

Alexander
Laatst bijgewerkt door Alexander op 06 okt 2014 05:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 03 okt 2014 11:44

Ik heb een Sabal minor McCurtain staan in de volle grond. Daar werd indertijd van gezegd dat hij de sterkste onder de soort was. Staat er nu 5 jaar en doet het goed. Hij staat eigenlijk grotendeels in de schaduw omdat de planten rondom hem nu eenmaal sneller groeien dan hij doet. Hij maakt 2 bladeren aan per jaar. In de 2 killerwinters van enkele jaren terug kreeg hij -22°C voor de kiezen, onbeschermd. Hij was alle bladeren kwijt en moest van 0 heropstarten. Tot -16° vertoont hij geen schade buiten wat bruine bladpunten. Vorstnachten zijn niet zo'n probleem, die ziet hij immers in zijn natuurlijke habitat ook maar de ijsdagen durven hem nog al eens te nekken. Zeker als het een periode met vorstnachten en opeenvolgende ijsdagen is maar daar zijn zowat alle bladhoudende planten kwetsbaar voor. Sinds 2 jaar heb ik nu een toch wel redelijk groot exemplaar uitgeplant. Welke soort weet ik niet maar het zal de gewone Sabal minor zijn. Komt uit iemands privécollectie en die wist het niet. Deze palm heeft ook geen bescherming genoten maar hij staat open en bloot aan alle weergrillen. Het eerste jaar na uitplant kreeg hij -16 en een heel pak sneeuw te verduren. Hij was alle bladeren kwijt behalve de klaarzittende 2 speren. Die zijn mooi ontvouwen en toen kreeg hij nog een extra blad bij. Drie bladeren ontvouwd op 1 seizoen dus. Deze krijgt de hele dag volle zon.
Vorige "winter" heeft hij slechts een keer of 4 wat nachtvorst gehad tot -6°C en geen sneeuw. Hij had dan ook niet de minste schade.
In de zomer krijgen beide palmen van mij erg veel water wat ze ook erg waarderen. Ik ben overtuigd dat dit één van de sterkste (en één van de mooiste) palmen is voor ons klimaat. Sommige krijgen nooit een stam boven de grond, andere dan weer wel. Ze zijn door hun ondergrondse stamvorming ook niet te verplanten, hou daar rekening mee als je een exemplaar uitplant!

P.s. Ik heb sinds dit voorjaar ook een Sabal x texensis uitgeplant. Is nog erg klein maar veroerde geen vin in de kuip waar hij in stond. Daar is echter ook geen verandering in gekomen door hem uit te planten. Deze doet echt niets en gaat nu zijn eerste winter tegemoet. Omdat hij nog zo klein en kwetsbaar is door het uitblijven van groei houd ik hem nu onder een plastic stolp zodat hij droog blijft en extra warmte krijgt als de zon schijnt.

Straks neem ik even wat foto's want die zeggen natuurlijk altijd meer dan woorden.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rob op 03 okt 2014 22:54

Alexander schreef:
Rob schreef:Voor diegenen die niet in Bokrijk zijn geweest:

Beide soorten heb ik in America in het wild gezien. En inderdaad meestal als ondergroei in loofbos.
Zowel op lemige gronden als op zanderige grond. Sabal minor zelfs op puur wit duinzand met Yucca filamentosa en Opuntia compressa.

Bokrijk heeft in de regel aardig warme zomers, vergeleken met hier, waarschijnlijk net warm genoeg voor betere groei.

Alexander

Thx Alexander.
Ik kom zelf ook regelmatig in die buurt (meestal in Houston, Tx), en heb Sabal country (Brazoria) ook al even op mijn lijstje staan. Een dag over betekent dat we gaan rijden! Die Yucca zou een bonus zijn :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 okt 2014 20:04

Interessant Hitch om te weten dat de McCurtain uiteindelijk toch ook een beetje kraakt, thx voor de info. Hier is het record tot nu juist -16 graden dus ik zal niet snel schade hebben dan.
Ik heb wat foto's genomen van mijn besproken Sabal's, altijd leuk en foto's zeggen meer dan woorden ;)
Hieronder de McCurtain in volle schaduw en onbeschermd, beetje beschut door dichtbij staande grote Trachy (rechts boven)

Afbeelding

Volgende McCurtain in volle zon en ook volledig onbeschermd...

Afbeelding

En deze McCurtain staat op het warmste plekje maar profiteert mee van het hok voor de armata (Links boven)

Afbeelding

Hieronder dan de Bermudana die dit voorjaar is uitgeplant, deze heb ik nog gekregen in 2008 van een liefhebster als 3 jaar (als ik juist ben) oude zaailing...

Afbeelding

EDIT: heb nog een foto uit het archief gevonden van deze Bermudana toen ik hem net had op 19 Oktober 2008. Vergelijk de groei maar met hierboven ;)

Afbeelding

Onderstaande ook uitgeplant begin dit voorjaar, een minor Louisiana. Staat ook in de halfschaduw...

Afbeelding

En dan mijn riverside, deze is door een andere liefhebber als zaad gekocht in Amerika en meteen hier gezaaid in 2002, ik heb deze dan overgenomen en in 2009 uitgeplant in volle zon. Heeft ook de twee vorige jaren gebloeid, dit jaar slaagt die blijkbaar over...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In 2009 ook nog zelf zaden gekocht en gezaaid van de riverside, zaden die na maanden niet kiemde heb ik dan in de grond gestopt bij mijn grote riverside en er zijn dan toch nog enkele gaan kiemen in volle grond :happy_thai:

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 07 okt 2014 14:07

Hoi,

Hier een foto van mijn Sabal minor :

P9290513.JPG
P9290513.JPG (158.63 KiB) 4664 keer bekeken

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor Remy op 08 jan 2015 01:51

Deze prachtige Sabal Minor gaat over een paar maanden de grond in. Besteld via mypalmshop, incl pot is hij ongeveer 1.80, dus dat was een aardig pakketje! ;)
Alleen hoe gevoelig zijn ze nu eigenlijk voor wind? De bladeren lijken mij toch vrij stevig...

Afbeelding
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 jan 2015 10:15

Remy, ik heb dezelfde S. minor als jij vorig jaar gekocht, bij dezelfde leverancier, en begin maart aangeplant. Echt gestormd heeft het maar weinig in 2014, dus daar heeft hij geen schade van. De bladstelen en blad zijn erg sterk. Ik neem aan dat hij wel een windje kan hebben. Bij mij staat hij vrij beschut, in de buurt van een coniferenhaag.

Ze zijn wel erg traag, maar dat wist ik van te voren. Sowieso moet je met een jaar stilstand rekening houden om te gaan wortelen.

Wel begon hij eind maart ineens te bloeien, maar ik heb dat verwijderd om de plant alle energie voor het wortelgestel te laten reserveren.

Ik ben nog steeds erg tevreden met de plant en vind zijn blauw-groene kleur echt prachtig om telkens naar te kijken.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen