Butia en Jubaea in volle grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Butia en Jubaea in volle grond

Berichtdoor Dennis_S op 03 maart 2025 20:15

Mijn Jubaea heeft ook zeker twee keer speerrot gehad, ooit in de beginjaren. Dan bleef er een gapend zwart gat achter. Maar steeds kwam deze weer gewoon terug. Eenmaal gesetteld, nooit meer iets van speerrot of ook maar een vlekje gehad. Moet wel zeggen dat ik m na de laatste keer speerrot altijd beschermd, lees volledig droog, gehouden heb.

Tim, mooi exemplaar hoor! Daar zit een goede bladvorm in, die wordt echt alleen maar fraaier de komende jaren!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 03 maart 2025 20:31

marcorietveld schreef:
Tim123 schreef:Mijn Jubaea heeft weliswaar 2 jaar geleden speerrot gehad, maar kwam het makkelijk te boven, wel een goede wake up call dat ze niet alles aankunnen, maar hoe ouder hoe sterker. Ik heb deze winter geen bescherming aangebracht, was hier tot nu toe niet nodig.

De bijlage IMG_20250303_144133982~3-min.jpg is niet langer beschikbaar.

De bijlage IMG_20250303_144133982~3-min.jpg is niet langer beschikbaar.

Mooie Jubaea Tim. Hoeveel bladeren groeien er per seizoen ongeveer?

Gedurende winters zoals 2012 is het denk ik zelfs in het westen nodig om te beschermen. Het was toen hier in Zoetermeer iets van -17 C met 10 dagen niet of nauwelijks boven nul.

Zolang je 2012 aanhoudt als referentiekader en niet bereid bent om iets te beschermen in zulke extreme omstandigheden zul je altijd gelijk hebben dat alleen trachies winterhard zijn ( en een enkele chamaerops in het westen). Ondertussen zijn de meest interessante planten gegroeid sinds ongeveer 2016 op diverse plekken die er nog steeds onbeschermd staan. Naast honderden chamaeropsen in het westen is een onbeschermde butia in Maastricht daar een van de meest extreme voorbeelden van. Ook de grote cordyline is geen onbereikbaar ideaal uit Cornwall. Foto van gisteren.
Bijlagen
IMG_8955.jpeg
IMG_8955.jpeg (666.38 KiB) 1193 keer bekeken
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 03 maart 2025 20:59

Deze grote phoenix groeit niet ver van Schiphol sinds 2016. Sommige winters bladeren verloren, maar altijd teruggekomen. Gelukkig dat sommige mensen wat avontuurlijk ingesteld zijn.
Foto van februari.
Bijlagen
IMG_8819.png
IMG_8819.png (934 KiB) 1187 keer bekeken
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor marcorietveld op 03 maart 2025 21:39

Axel Amsterdam schreef:Deze grote phoenix groeit niet ver van Schiphol sinds 2016. Sommige winters bladeren verloren, maar altijd teruggekomen. Gelukkig dat sommige mensen wat avontuurlijk ingesteld zijn.
Foto van februari.

Het zou ook leuk zijn als gemeentes wat meer exotische planten zou planten. Je ziet dit nog maar zelden helaas. Dat zou mensen misschien ook verleiden om iets meer exotisch planten in hun tuin uit te planten.
Laatst bijgewerkt door marcorietveld op 07 maart 2025 01:22, in totaal 1 keer bewerkt.
marcorietveld

4 bedankjes

Berichtdoor Mate op 03 maart 2025 22:42

Ik heb een aantal mensen vd gemeente in de buurt hierover gesproken, aangezien ze in de wijk allerlei nieuw soort bomen aan het aanplanten waren. Ik was stom verbaasd dat we niet het reguliere spul kregen. Ook gehad over het eventueel aanplanten van trachy soorten maar aangezien deze een stuk brand gevoeliger en minder hufterproof zijn, durven ze dit niet aan :evil:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor draco op 04 maart 2025 01:03

Het ligt eraan hoe eng je exotisch definieert. Veel sierplanten in onze tuinen hebben een exotische herkomst, meestal afkomstig uit gematigde streken elders in de wereld.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 04 maart 2025 11:47

draco schreef:Het ligt eraan hoe eng je exotisch definieert. Veel sierplanten in onze tuinen hebben een exotische herkomst, meestal afkomstig uit gematigde streken elders in de wereld.

Inderdaad, wat dat aangaat mag er op grote schaal ook juist wat minder exotisch aangeplant worden. Waarbij ik wel wil wijzen op de microklimaten in bebouwde omgevingen die wellicht juist een zuidelijker/oostelijker variant van de inheemse plantensoorten benodigen of rechtvaardigen.
Lagarto

48 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen