Die van mij is er dit jaar ook prima doorgekomen. Het ding was veel te groot geworden om goed te beschermen. Daarom had ik er vorige winter een potje van gemaakt, tegen beter weten in. En ja meteen speerrot wat vijf nieuwe bladeren in aanmaak heeft ingekort. Grappig om te zien. het eerste blad vrijwel geheel verloren, de tweede op 40 cm hoger, de derde op 80-90 cm hoger, de vierde op 150 cm hoger en de vijfde alleen de top van het blad. De bescherming die ik had toegepast was veel te nauw en de ventilatie was slecht geregeld. Dat is er nog zo uitkwam was best een wonder.
Maar goed, de hergroei was erg goed. In het centrum zitten weer zes nieuwe veren klaar en zijn vorig seizoen tot halverwege tot ontwikkeling gekomen. Nu zijn ze perfect door de winter gekomen en ik verwacht weer een mooie kroon komende maanden. Op de foto zie je dat ik ook redelijk wat van de onderste bladeren heb verwijderd. De plek waar deze staat is ook verre van ideaal. Zonder bladsnoei kun je er echt niet langs.
Bescherming dit jaar was zoals ik het met al mijn kwetsbare palmen doe: inwikkelen met jute, daaromheen warmtelint, daaromheen een koker van doorzichtig golfplaat. In dit geval van de rol 4 m hoog. Opening aan de onderkant en bovenin aan de zijkant voor de ventilatie.

- WhatsApp Image 2025-03-30 at 10.49.55.jpeg (462.69 KiB) 757 keer bekeken