Wat verdraagt Washingtonia nou?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor enrico op 16 dec 2014 23:45

Kijk maar eens naar de minima en neerslaghoeveelheden/luchtvochtigheid van Sochi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sochi

Lazarevskoye ligt inderdaad vlakbij, degene van wie ik de zaden heb meldde een t- van -12 bij hoge luchtvochtigheid in 2006. In de winters dat het niet zo koud wordt is het in ieder geval een stuk natter dan in Nederland.
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 17 dec 2014 08:34

Dit is een plaatje van jonge filifera's in verschillende stadia van (wat mij betreft) de filifera expert op het hardy palms forum. Deze plant heeft volgens mij alle kenmerken van een pure filifera, de matte lichtgroene diep ingesneden bladeren, de groene gladde bladstelen, de lange hastula en de gedrongen stam.
Hij vertelt daar in dit interessante topic ook nog bij dat Dallas een hoge luchtvochtigheid heeft (itt Las Cruces bijvoorbeeld is Dallas geen woestijn) maar lage dauwpunten, dus geen vocht op de bladeren. Overigens geeft hij daarbij aan dat dit vooral bedreigend is voor kleine filifera's. Bij grote is dit minder doorslaggevend en het advies is dan ook om te beschermen de eerste jaren tot er een goede stam onder zit. Dan zijn ze veel harder dan robusta's en filibusta's in Dallas.

http://exoten.dyndns.org/cgi-bin/hardy. ... 740081DCE7
Laatst bijgewerkt door Axel Amsterdam op 14 okt 2016 05:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 dec 2014 21:00

[quote="Axel Amsterdam"]
Hij vertelt daar in dit interessante topic ook nog bij dat Dallas een hoge luchtvochtigheid heeft (itt Las Cruces bijvoorbeeld is Dallas geen woestijn) maar lage dauwpunten, dus geen vocht op de bladeren.

Dit begrijp ik niet gelet op de correlatie tussen luchtvochtigheid en dauwpunt (temperatuur). Zoveel te lager de luchtvochtigheid des te lager het dauwpunt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt# ... int-RH.svg
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 17 dec 2014 23:16

Ik denk dat hij een hogere luchtvochtigheid bedoeld dan in de echt droge gebieden, maar dat in Dallas het dauwpunt steeds niet wordt gehaald (in de lente/zomer) dus geen condensatie. Hij schrijft dit ook niet met het oog op de winter, maar met het oog op vochtige warme omstandigheden zoals aan de zuidoost kust van de VS waar filifera zaailingen wegrotten in de lente en zomer.

Op dit moment is het bijv zwaar bewolkt in Las Cruces en in Dallas, maar in Dallas is de luchtvochtigheid 71% met een dauwpunt van 3C en in Las Cruces 44% met een dauwpunt van 2C.

Bij ons is het nu 91% luchtvochtigheid en het dauwpunt is 9C. Dit laat in een notendop waarschijnlijk zien waarom onze planten zo vaak nat zijn sochtends zonder dat het geregend heeft.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 01 jan 2015 21:47

Ik zag dit mooie voorbeeld van een robusta in aalsmeer in de winterzon. Nog geen bladschade van de winter tot nu toe (het bruine hangende blad is van de zomer). De palm heeft sochtends meteen de eerste stralen zon op zich en is omgeven door steen. Kijken of hij het redt.
Laatst bijgewerkt door Axel Amsterdam op 14 okt 2016 05:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 01 jan 2015 21:59

zo te zien heeft deze wel bladschade door de wind
als ik zo naar die stam kijk kan dit een heel mooi exemplaar zijn/worden
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 jan 2015 20:43

Die eigenaar heeft wel veel lef ofwel onwetendheid dat hij zo'n exemplaar gewoon onbeschermd durft laten staan. Gelukkig voor hem is de winter nog niet vijandig genoeg geweest om te killen. Echter zal deze er ook niet mooier op worden op deze manier...
Het plekje is wel gunstig inderdaad, ook benieuwd wat het resultaat zal zijn.
Volgens mij staat deze er ook nog niet zo lang, kan dat Axel ? Lijkt me niet echt buitengroei die bladeren, slappe boel... :onzeker:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 03 jan 2015 20:49

Klopt, ik denk dat hij afgelopen lente is geplant. Hij zag er deze zomer uit als een plant die wat shock had van de uitplant en mogelijk wat te droog heeft gestaan. Hij heeft wel een paar bladeren gemaakt in de zomer dus verder komt het wel goed als het niet flink gaat vriezen.
Ik vind het altijd geweldig om dit soort experimenten te zien. Het leert je veel over wat ze aankunnen. Washies van dit formaat blijven wel leven in een natte winter met af en toe een -6C. Dat heb ik in de winters rond 2005/2007 vaak gezien bij dit formaat washies rond amsterdam. Het mooiste vond ik een robusta met een stam van zeker 10 meter die nog wat meer vorst heeft gehad (denk -7/-8C) in de kwakel bij een palmverkoper. Die kwam ook weer terug en die stond in een pot die nauwelijks breder was dan zijn stam (heb ik wel eens een foto van geplaatst hier). Ze worden dus wel wat taaier met de jaren. Deze staat wel in een goed microklimaat met al dat steen op zuid-oost gericht.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 jan 2015 20:58

Is inderdaad wel leerzaam ja zoiets, zeker voor jezelf als zo'n ding ook nog bij je in de buurt staat natuurlijk :thumb_up:
Hoe het ook uitdraait ik zal toch nooit mijn Washi's volledig onbeschermd laten staan ook al hebben ze een goed formaat.
Als het blijft zoals nu dan komt dat zeker goed met die kanjer :thumb_up: Hou ons op de hoogte als je wil.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 03 jan 2015 21:03

De man heeft ook weinig op met groene vingers, kijk eens naar dat vreselijke groene vilt, dat zegd genoeg, de washingtonia ziet ook slecht uit :roll:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1031 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen