vrouwelijk of mannelijk?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

vrouwelijk of mannelijk?

Berichtdoor kim81 op 14 jun 2013 22:30

Na al jullie fijne reacties op mijn vorige topics.

Wil ik jullie nog een vraag stellen. Heb uiteraard zelf gezocht en plaatjes bekeken maar ik kom er niet uit

Kunnen jullie mij vertellen welk geslacht mijn fortinei is? Ik heb een linkje naar foto toegevoegd.

http://www.mijnalbum.nl/Album-PEHR4BJB-Foto-GX4RLERS
kim81

0 bedankjes

Re: vrouwelijk of mannelijk?

Berichtdoor ramon van weezep op 14 jun 2013 22:32

vrouwelijk!
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor kim81 op 14 jun 2013 22:39

Thnxs! Eindelijk duidelijkheid ;)
kim81

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 jun 2013 00:56

ramon van weezep schreef:vrouwelijk!

Ik vind het knap dat je dit zo kan zien aan een foto op afstand, want ik heb dezelfde bloeiwijze aan een wagnerianus en de bloemen met een 10 x loupe bekeken. Deze zijn geel en cupvormig met korte witte dikke meeldraden met helmknoppen die net daarbuiten steken. De meeldraden lijken vergroeid te zijn met de bloemwand. Morgen bekijk ik ze onder een stereomicroscoop en zal proberen een en ander met een foto of tekening te verduidelijken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 jun 2013 19:36

Ik heb 2 stuks Trachycarpus wagnerianus in bloei een mannetje en een vrouwtje. Aan de detailfoto's van de bloemen is duidelijk te zien dat palmen verwant zijn met Lelie-achtigen, i.e de driedelige symmetrie of een meervoud daarvan, waarbij in dit geval de vrouwelijke bloemen drie vruchtbeginsels hebben en de mannelijk 6 meeldraden. De drievoudigheid gaat ook op voor de rudimentaire bloembladen die hier vergroeid lijken te zijn. Wanneer de palm eenmaal bloeit is duidelijk te zien of deze mannelijk (stuifmeel) of vrouwelijk is. Voordat het zover is, is het mijns inziens lastiger vast te stellen omdat de bloemknoppen er dan vrijwel identiek uitzien. Overigens herinner ik mij bloeiende Trachycarpus fortunei waarbij de mannelijke bloeiwijzen een lobbig uiterlijk hebben en daarbij sterk afhangen in tegenstelling tot de vrouwtjes fortunei waarvan de bloeiwijzen meer vertakt en opwaarts gericht zijn.
Bijlagen
Wagneri_man.jpg
Wagneri_man.jpg (107.17 KiB) 3111 keer bekeken
mannelijk.jpg
mannelijk.jpg (117.59 KiB) 3111 keer bekeken
Wagneri_vrouw.jpg
Wagneri_vrouw.jpg (116.71 KiB) 3111 keer bekeken
vrouwelijk.jpg
vrouwelijk.jpg (116.11 KiB) 3111 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen