Chamaerops : langzaam palmboompje

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: langzaam palmboompje

Berichtdoor draco op 10 aug 2013 18:35

Norbert schreef:Ik ben echt enthousiast over deze palmsoort geworden, het blijkt een trage groeier maar deze palmsoort kan uitgroeien tot een mooie exemplaar. Mooie palm in de collectie van de palmboom-enthousiasteling!


Dit uitzonderlijk onvertakte exemplaar heb ik een jaar of 15 geleden op de kop getikt (stond verdwaald tussen een grote partij Trachycarpus) en na 1 x overpotten sindsdien niet meer verkuipt. Overigens is bij de Hortus VU een minstens zo groot exemplaar te bewonderen met zware zijstammen die bij mijn weten al meer dan 25 jaar in dezelfde krappe teakhouten kuip staat. Bij een recent bezoek viel me wel op dat de kwaliteit van de hoofdstam tanende is, maar dat kan aan de beroerde situatie daar liggen. Ik moet me voornemen om binnenkort voor het te laat is (...) hier nog een foto van de maken om op dit forum te kunnen tonen. Ook de Leidse Hortus heeft enkele prachtexemplaren in de collectie.
Bijlagen
Chamaerops_humilis.jpg
Chamaerops_humilis.jpg (104.01 KiB) 3902 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: langzaam palmboompje

Berichtdoor Lieven op 10 aug 2013 19:22

Beste,

ik heb de mijne ca. 4 jaar.

Stonden destijds met drie in één pot, slechts eentje heeft het overleefd....

Afbeelding

Hij heeft bij mij steeds in de schaduw gestaan, hoe oud zou die zijn?
Lieven
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: langzaam palmboompje

Berichtdoor draco op 10 aug 2013 21:00

Deze palmsoort staat graag in de volle zon, Lieven. In de schaduw worden de bladstelen langer, maar buiten in de schaduw is nog altijd beter dan binnenshuis. Zelfs in de volle zon groeien de bladeren hier verder uit dan in oorspronggebied rond de Middellandse Zee. Ook de doorns op de bladstelen worden in onze contreien zwakker en staan verder uiteen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: langzaam palmboompje

Berichtdoor turtleboy op 11 aug 2013 00:10

Norbert schreef:@ Turtleboy mooie boom. Schitterend formaat! Ik zie dat je ook een kaktus hebt. Deze soort heb ik vorige week ook in het universitaire tuin museum in Lissabon zien staan. Is het moeilijk om zo een kaktus in de tuin te hebben en de seizoenen door te trekken?


De cactus is een opuntia phaeacantha en heeft met gemak -18 overleefd,staat nu zo'n drie jaar in de volle grond.
Heb ook nog een opuntia humifusa die is nog sterker en heeft tot -22 overleefd zonder enige bescherming.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: langzaam palmboompje

Berichtdoor Norbert op 11 aug 2013 09:29

@ Turtleboy , waaw, dat is stoer. zo een cactus geeft iets extra's in de tuin! Super dat deze bestand zijn tegen de lage temperaturen die we de laatste jaren meemaken!
Norbert
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 07 aug 2013 16:53
3 bedankjes

Re: langzaam palmboompje

Berichtdoor Norbert op 01 sep 2013 22:47

Zo een cactus, wordt die aangevreten door slakken?
Norbert
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 07 aug 2013 16:53
3 bedankjes

Re: langzaam palmboompje

Berichtdoor dsmit op 05 sep 2013 10:56

Lijkt mij eerlijk gezegd ook de chamaerops humilis
dsmit
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 sep 2013 10:50
0 bedankjes

Re: langzaam palmboompje

Berichtdoor Norbert op 07 sep 2013 22:46

Hoeveel chamaerops soorten bestaan er eigenlijk??? : :?: :?: :?: :?:
Norbert
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 07 aug 2013 16:53
3 bedankjes

Re: langzaam palmboompje

Berichtdoor s.janssen op 07 sep 2013 23:12

De groeisnelheid vind ik eigenlijk wel reuze mee vallen ;)

@Han, ik denk wel als je bij lichte vorst gewoon buiten laat staan en zware vorst even koud weg zet dat je wel sterkere palmen krijgt. Op moment gaan hier alle palmen naar binnen elke winter. Deze zijn dus eigenlijk geen vorst gewend. Hier zit ik al langer over na te denken. Misschien wel meer werk, maar dan heb je ook iets! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: langzaam palmboompje

Berichtdoor Dennis_S op 08 sep 2013 09:39

Han, mijn handen zijn het niet met je eens voor wat betreft je stelling van zwakkere doorns op de bladstelen! het weghalen van wat afgewaaide blaadjes uit het hart van mijn al vier jaar buiten groeiende Chamaerops is onmogelijk!

Sylvan, ik ben het helemaal met je eens. In de winter gaan mijn wintergroene planten (palmen, citrus ed) naar buiten bij geen vorst en weer naar binnen als het harder gaat virezen. Datbetekent heel vaak in de ochtend naar buiten, maar in de avond weer naar binnen. ik hoor nu al een heleboel mensen zuchten, het is ook echt een heleboel werk. Gelukkig kan ik de deur hier openkantelen, de boel wat opschuiven en weer dicht doen. Resultaat is wel heel gezonde planten die mooi blad vormen, nooit luis hebben of anderszins ziek zijn.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten