Verstopte trachy's

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Verstopte trachy's

Berichtdoor Sub T op 11 sep 2013 13:09

Hoi allemaal,

Hoe zien jullie verstopte trachy's er ondertussen uit?
Ik weet dat enkele leden zo'n exemplaar hebben en, nu ik zelf zo eentje heb ben ik nog benieuwder hoe deze geëvolueerd zijn. Ik ben ook benieuwd of het bij jullie telkens bij een "kruipend" exemplaar was.

Mijn exemplaar is eigen zaaisel van 8jaar oud, hij heeft altijd serieus door de pot gekropen en begon sinds vorig jaar te verstoppen, en zoals verwacht is hij nu losgebroken. Het stammetje heeft een doorsnee van meer dan 10cm, en de plant is verder perfekt gezond.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sub T

138 bedankjes

Re: Verstopte trachy's

Berichtdoor Norbert op 11 sep 2013 15:30

Wat een geinige palm!!!!
Norbert

3 bedankjes

Berichtdoor Benoit op 11 sep 2013 16:15

En nu even 'de domme vraag van de week': wat bedoel je precies met een verstopte palm?
In elk geval vind ik de kruipende stam van die op de foto héél mooi, mooier dan een doorsnee exemplaar.
Benoit

0 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 11 sep 2013 16:41

Met een verstopte palm bedoel ik dat de groeisperen binnen in de stam verstop geraken en niet verder kunnen groeien, waardoor de groeispeer er uiteindelijk via de zijkant uit ontsnapt! op de laatste 2 foto's is te zien dat er aan de stamvoet een blad dubbelgevouwen aan het uitkomen is, en zal dus in de toekomst een nieuw stammetje gaan vormen naast de huidige stam. De huidige stam zal niet meer verder groeien omdat zijn groeipunt "verhuisd" is. :)
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 11 sep 2013 16:46

Ik ben er momenteel over aan het twijfelen om het gewoon zo te laten, of om het mes ter hand te nemen en een operatie uit te voeren, om eens te bekijken hoe het er vanbinnen uitziet, en om testen of zo'n operatie een verbetering is ten opzichte van "laten doen".

grtjes
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Benoit op 11 sep 2013 17:20

En zo leren we elke dag iets bij :thumb_up:
Ik heb ooit eens een 'kruipend' exemplaar gekocht bij aveve, en gewoon laten doen (uitgeplant), is nu een veelbelovend exemplaar geworden. Hij/zij groeide trouwens verder vanuit de stam, dus was het niet echt een verstopte trachy, maar het heeft waarschijnlijk niet veel gescheeld.
Benoit

0 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 11 sep 2013 20:01

Hoi Benoit,
Verschillende broertjes/zusjes van deze palm hebben ook gekropen,net zoals vele andere trachycarpussoorten hier, maar daar is verder ook niets mee aan de hand hoor. Bij de meesten zijn de sporen van kruipen al helemaal weg door het verder ontwikkelen van de stam.
Dat ze wat kruipen komt vaak voor maar wil niet zeggen dat ze gaan verstoppen. Maar ik vermoed dat die enkelen die wel verstoppen, wel allemaal eerst hebben gekropen en er dus misschien toch een verband te leggen is.

Zo denk ik bijvoorbeeld dat het allemaal komt door bladstelen die door de diktegroei van de stam scheef en/of opzij worden getrokken, waardoor de stam aan 1 kant makkelijk kan uitdeinen en aan de andere minder makkelijk, waardoor de groeipunt naar 1 kant "geduwd" wordt en de bladeren zich naar de andere kant verplaatsen. Als dit verder escaleert, kan de groeipunt dus (volgens mij) verstopt geraken door hetzelfde fenomeen.
Ik kan er natuurlijk altijd langszitten maar dit zijn mijn bevindingen. ;)

Wat ik wel bijzonder vind, is dat geen enkele van mijn 21 Tr. princepsen ooit gekropen hebben!
Ik denk persoonlijk dat dit komt doordat de bladresten van deze iets flexibeler blijven waardoor de groeispeer nooit vast komt zitten (blokkage) of naar 1 kant geduwd wordt (kruipen).

groetjes!
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 11 sep 2013 20:14

(vergeten erbij te zetten)

Ook ben ik zo tijdens dat observeren en filosoferen beginnen te denken, dat het wel eens mogelijk zou kunnen zijn dat een palmpje die begint scheef te groeien en de eerste tekenen van kruipen vertonen, misschien wel "genezen" kan worden door hier en daar wat los te snijden.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 11 sep 2013 20:18

(en nog iets vergeten)

Als er dus mensen zijn die wel een kruipende princeps hebben, dan kan die redenering alvast de vuilbak in :D
Sub T

138 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen