Hoi Benoit,
Verschillende broertjes/zusjes van deze palm hebben ook gekropen,net zoals vele andere trachycarpussoorten hier, maar daar is verder ook niets mee aan de hand hoor. Bij de meesten zijn de sporen van kruipen al helemaal weg door het verder ontwikkelen van de stam.
Dat ze wat kruipen komt vaak voor maar wil niet zeggen dat ze gaan verstoppen. Maar ik vermoed dat die enkelen die wel verstoppen, wel allemaal eerst hebben gekropen en er dus misschien toch een verband te leggen is.
Zo denk ik bijvoorbeeld dat het allemaal komt door bladstelen die door de diktegroei van de stam scheef en/of opzij worden getrokken, waardoor de stam aan 1 kant makkelijk kan uitdeinen en aan de andere minder makkelijk, waardoor de groeipunt naar 1 kant "geduwd" wordt en de bladeren zich naar de andere kant verplaatsen. Als dit verder escaleert, kan de groeipunt dus (volgens mij) verstopt geraken door hetzelfde fenomeen.
Ik kan er natuurlijk altijd langszitten maar dit zijn mijn bevindingen.
Wat ik wel bijzonder vind, is dat geen enkele van mijn 21 Tr. princepsen ooit gekropen hebben!
Ik denk persoonlijk dat dit komt doordat de bladresten van deze iets flexibeler blijven waardoor de groeispeer nooit vast komt zitten (blokkage) of naar 1 kant geduwd wordt (kruipen).
groetjes!