Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor erna op 25 feb 2014 22:32

ja Dimitri, je hebt gelijk, dat is inderdaad dezelfde, de jaren gaan blijkbaar sneller dan ik dacht :P . Ik herinner me nog dat ik een hele poos later de plant wou eruit halen, maar toen zag ik plots enkele kleine blaadjes bovenkomen.
De volgende winter stond hij samen met de brahea edulis in een kotje, en kreeg toen in het koudste van de 2 vorige winters een elektrisch blazertje. Ik denk dat ik wel ergens een foto van vorige zomer heb, zal eens zoeken.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor Rob op 25 feb 2014 22:36

Ik heb sinds vorig jaar een Parajubeae TVT in container Dimi. Ongeveer zelfde maat als de jouwe.
Volle grond zie ik niet echt zitten ivm bescherming, maar wie weet besluit ik over enkele maanden anders als ik weer ruimte tekort kom voor containers.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor Exotic Life op 26 feb 2014 12:28

Hier ook nog steeds in container, en na afgelopen winters wel blij om. De pot-plant verhouding loopt een beetje uit zijn voegen, waardoor hij beter in volle grond zou kunnen worden geplaatst. Ik denk dat als de winters zouden worden zoals voor de koudere, hij geen last heeft van koude. Het vroor toen simpelweg niet hard genoeg. Recente winters hebben toch aangetoond dat het ook flink koud kan zijn in het zuidwesten en dan zou bescherming wel eens een probleem kunnen worden.

Daarnaast neig ik naar een iets onderhoud vriendelijkere tuin daar het moment eraan zit te komen dat ik deze tuin verlaat. Als ik dan toch zou willen experimenten, gaat de voorkeur op dit moment eerder uit naar een grotere Cycas revoluta of een Brahea armata. Beide hebben afgelopen winters bewezen prima mee te kunnen.

Maaarrr zoals Rob al oppert, het kriebelt eigenlijk al jaren, dus wie weet veranderd de mening nog als de zon weer vaker gaat schijnen.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 feb 2014 18:34

Fijn om te lezen dat het toch nog steeds dezelfde Parajubaea is Erna. Dan overleefd hij daar al een goeie 5 jaar als ik goed kan rekenen. Dat is veel belovend :thumb_up: Al vind ik het hier ook super gaan en niet te moeilijke palmen. Die in volle grond doet het perfect maar krijgt wel steeds een blazertje indien nodig. Trouwens die blazertjes zijn ook echt de perfecte winterbescherming, alles wat een beetje vorst mag hebben krijg je er wel mee door denk ik. Ik heb ook nog een tweede in pot staan, dezelfde als die van Rob (samen gekocht vorig jaar bij Gardenpalms) Die staat ook al heel de winter buiten, droog in de tent. Natuurlijk is het nog geen winter geweest maar de vochtige koude deert hem niet, toch goed voor een kasplantje ;)

Wel jammer dat er weinig mensen zijn met een exemplaar in de volle grond. Als je niet vies bent van een hokje bouwen en een blazertje wil gebruiken dan zeg ik zeker doen !

@Robbin, jij experimenteren met armata ? Gewoon in de grond duwen die armata, zeker jij die een Phoenix en Washi zonder problemen overwinterd ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor Hitch op 27 feb 2014 23:13

Waterboyke schreef:Als je niet vies bent van een hokje bouwen en een blazertje wil gebruiken dan zeg ik zeker doen !


Ik ben vooral vies van hoog oplopende elektriciteitsfakturen en zo'n blazertjes zitten al gauw tussen de 1500 en 2000 Watt. Dat is voor mij toch net wat te veel van het goede. Zelf houd ik het bij gloeilampen en lichtsnoeren.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor Rob op 27 feb 2014 23:54

Dan zit je er deze winter 'warmpjes' bij Hitch...tot nu toe bleef de tuin erg donker dit jaar.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor Dennis_S op 28 feb 2014 08:46

Een lichtsnoer van 250 Watt brandt continu, terwijl een kacheltje van 2000 W slechts een halve minuut nodig heeft om de temperatuur binnen een beperkt grote bescherming op de ingestelde hoogte te krijgen. Per saldo denk ik inderdaad dat een kachel iets meer stroom verbruikt over een etmaal gezien, maar ver liggen de verschillen niet uit elkaar. bovendien is een kachel efficienter, omdat alle electra wordt omgezet in warmte en niet in licht. ik vraag me af als je het werkelijk zou berekenen, wat het verschil zou zijn, maar ik denk niet veel. Nu ik er zo over nadenk zouden kachels wel eens zuiniger kunnen zijn in een goed geisoleerde bescherming. In ieder geval veel beter vanwege luchtverplaatsing en voldoende capaciteit.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor erna op 28 feb 2014 10:01

hallo,

Wij gebruiken geen lichtsnoeren, enkel lampen en kleine elektrische blazertjes.
Omdat we ook wat bang waren voor de elektriciteitsrekening hebben we enkele jaren terug de moeite gedaan om eens het verbruik en de kostprijs te berekenen.
Toen kwamen we aan een kostprijs van extra 200 euro.

Er zitten wel overal kleine thermostaten, we houden de kotjes ( ondertussen 19 stuks ) op 2 à 3 graden, overdag (als de zon schijnt) is het warm genoeg, dus geen verwarming.
Elektriciteit is hier vanaf 10 u nachttarief, dus aan 0,11 euro per Kwh .
Als op een nacht alles aanstaat kost ons dat 10 euro per nacht.
Onze kotjes hebben een enkele laag noppenfolie, moest dit een dubbele laag zijn, heb je nog minder verwarming nodig. Het dak bestaat bij ons : laag plastiek, laag noppenfolie, en om te eindigen opnieuw een laag plastiek, dus driedubbel.
Wel nogmaals : wij wonen aan de kust , maar hadden het jaar van de berekening wel - 19.
Ook het aantal vriesdagen is hier beperkt.

Ik kan ben zeker dat de situatie in bv. Limburg totaal anders is dan bij ons.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 maart 2014 20:09

Zoals Dennis en Erna al goed uitleggen Michel, die blazertjes branden niet constant. Anders zouden die hier nooit komen hoor, ben niet gek :D
Een lange lichtslang verbruikt al gauw 400W en meer. Als je meerdere lichtslangen gebruikt en ook met musa's aan het knosselen bent en dus dagen constant die wattages laat branden...Het verschil is echt klein hoor. Ik heb vorig jaar zo'n elektriciteitsverbruiksmeter gebruikt om exact te weten hoeveel elektriciteit ik alleen maar met de winterbescherming had verbruikt en wat de kosten daarvoor waren. Exacte cijfers weet ik niet meer vanbuiten maar wetende dat vorige winter erg lang en koud was, de totale kosten aan elektriciteit enkel voor de tuin was rond de 200 euro voor de hele winter (5 a 6 maand) Voor dat bedrag heb ik nog geen dode plant vervangen hoor, laat staan bijna al mijn planten...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Staanplaats Parajubaea torallyi var. torallyi ?!

Berichtdoor plasta op 02 maart 2014 01:28

:off_topic: Qua stroomverbruik hier in de tuin: sommige dingen wil ik gewoon niet weten 8-)
Zo'n elektriciteitsverbruiksmeter heb ik ook, maar die gebruik ik voor computers en andere onbenullige dingen die me niet met de neus op de feiten drukken :happy_thai:

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 93 gasten