cocos nucifera

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: cocos nucifera

Berichtdoor palmgek op 11 dec 2014 00:57

Leuk palmpje Ralph :thumb_up: Ziet er vitaal uit! Hopelijk houdt je hem zo.
Ik heb het afgelopen jaar ook weer is geprobeerd....( tegen beter weten in)
Inmiddels is ook deze in de kliko beland. Ik vermoed nu de derde of vierde :(
Dit terwijl het op me vakantie adres, met voorsprong de snelste groeier is.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: cocos nucifera

Berichtdoor Grad85 op 11 dec 2014 09:42

De mijne leeft ook nog.
Heb wel al die lange kasbladeren moeten verwijderen omdat ik de schuifpui open had gezet en hij vol de zon op zijn panneke kreeg,alles verbrand.
Begint zijn blad al te delen :)

Afbeelding

Afbeelding
Gr Grad
Avatar gebruiker
Grad85
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 01 jun 2009 22:32
21 bedankjes

Re: cocos nucifera

Berichtdoor ralph van hemert op 11 dec 2014 10:02

Jarnovd schreef:Woaw hoe verzorg jij hem dat je hem zo mooi kan houden ik heb het vorige zomer 2x geprobeerd en 2x ging ie dood de bladeren verdroogde en werden bruin met als gevolg de dood :cry: mvg


in de winter om de 2 dagen sproeien, ONDER EEN PLASTIC ZEILTJE. Plus het feit dat mijn oma het altijd 23/24 graden binnen heeft via vloer verwarming. Vanavond ga ik hem weer toestoppen met een zeiltje omdat de bladeren nu toch echt weer last krijgen van de droogte. :onzeker:
bruin verkleuringen op sommige bladeren.

batdah schreef:Zie ik dat nou goed...of zie ik dit niet goed..

Zijn de noot en de spruit zo klein..

Of is de pot zo enorm..

In een vorig leven heb ik honderden van deze goedkope wegwerpplanten door de handen gehad..vandaar..


Je hebt het goed gezien. ik heb hem in een kleine speciekuip gezet. :thumb_up:
ralph van hemert
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 10 jan 2014 00:04
Woonplaats: vlijmen
3 bedankjes

Re: cocos nucifera

Berichtdoor Nosferatu op 12 dec 2014 10:32

Foto toevoegen lukt niet... staat in mijn twooba, maar kan link niet kopieeren met men tablet :evil: ik en computers....

Maaarrrr hij ziet er net uit als die op de foto ;)

Ik denk dat de kunst is.... niet te veel water geven. Mijn staat soms erg droog. En als ik water geef, dan bevochtig ik altijd de noot.
Nosferatu
 
Berichten: 498
Geregistreerd: 18 maart 2011 22:03
Woonplaats: Lede
15 bedankjes

Re: cocos nucifera

Berichtdoor ralph van hemert op 14 dec 2014 23:57

Grappig... want mijn grond is altijd nat. Er staat een schaal onder maar hier staat nooit water in.

Nog meer mensen met foto,s van overlevende cocos?
ralph van hemert
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 10 jan 2014 00:04
Woonplaats: vlijmen
3 bedankjes

Re: cocos nucifera

Berichtdoor wimmie op 16 dec 2014 22:42

Kijk eens naar eerdere topics. Is niet de eerste keer dat Cocos nucifera met alle bijbehorende problemen voorbij komt!
wimmie
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 25 apr 2014 22:04
8 bedankjes

Re: cocos nucifera

Berichtdoor Grad85 op 11 apr 2015 13:02

We zijn ondertussen een dik jaar verder en de palm doet het uitstekend,zelfs geen bruine punten hier wat ik in Ned wel had.
Hij is nog steeds compact ondanks dat ie binnen staat,geen lange bladstelen.
Hoe gaat het met die van jullie ??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr Grad
Avatar gebruiker
Grad85
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 01 jun 2009 22:32
21 bedankjes

Re: cocos nucifera

Berichtdoor Kai op 11 apr 2015 16:36

Heel mooi Grad, die is lekker op weg! :thumb_up:
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes

Re: cocos nucifera

Berichtdoor peter op 11 apr 2015 16:43

Grad speel een beetje vals ,hij woont tegen woordig in spanje en daar is het iets beter dan in nederland
maar eerlijk is eerlijk Grad hij is wel mooi geworden
peter
 
Berichten: 392
Geregistreerd: 09 dec 2008 20:18
Woonplaats: arnhem nederland
19 bedankjes

Re: cocos nucifera

Berichtdoor Kai op 13 apr 2015 15:23

peter schreef:Grad speel een beetje vals ,hij woont tegen woordig in spanje en daar is het iets beter dan in nederland
maar eerlijk is eerlijk Grad hij is wel mooi geworden


Mag ik dan ook een beetje vals spelen met een foto van een palm die ik inmiddels niet meer heb?
Ik kan natuurlijk wel vertellen hoe ik hem destijds zo gekregen heb :thumb_up:

Cocos nucifera 10-07-09 1.jpg
Cocos nucifera 10-07-09 1.jpg (31.88 KiB) 3639 keer bekeken


Er zijn een aantal dingen die je in de gaten moet houden en vooraf moet bedenken als je een cocos mooi wilt houden.

1 Licht.
Hoe meer hoe beter. Minder dan een groot raam op het zuiden en hij zal langzaam wegkwijnen.
Als je een palm uit de kas koopt, verdraagt deze echter geen direct zonlicht (wel door glas), dus voorzichtig zijn met buitenzetten in de zomer.
2 Temperatuur.
Hoe hoger hoe beter. Beneden de 15 graden hoef je geen groei te verwachten, boven de 20 graden begint het een kans te krijgen. Een korte periode blootstellen aan 10 graden of lager kan al bladschade veroorzaken. 'S zomers buiten zetten is prima, maar als de temperatuur in de nacht onder de 15 komt, zou ik hem zeker binnen halen, zou er geen risico mee nemen.
Het is ook nog mogelijk om mbv bijvoorbeeld een lichtslangetje tussen de binnen- en buitenpot de grond op te warmen, een aantal graden kan het verschil uitmaken tussen goede en slechte wortelgroei.
3 Luchtvochtigheid
De luchtvochtigheid die nodig is om voor langere tijd en cocos mooi te houden (geen bruine randen enzo) is moeilijk te realiseren zonder schimmels op je muren te kweken.
Luchtvochtigheid is op verschillende manieren op te krikken (aquarium, van die hangbakjes aan je radiator, veel sproeien...) Maar kijk hiermee uit, een te hoge luchtvochtigheid in je leefruimte is erg ongezond! Schimmels die op oppervlakken (muren en hoekjes) gaan groeien, zonder dat je ze nog hoeft te zien, kunnen vervelende gezondheidsklachten opleveren.

Als licht en temperatuur ruimschoots in orde zijn, valt er met de luchtvochtigheid nog wel een mouw aan te passen, maar dan moet deze nog steeds niet té laag worden. Hier heb ik verder geen waardes voor, maar kurkdroge lucht wordt gestraft met lelijk blad uiteindelijk.

Ik vind het mooi om te zien dat jullie de cocos een kans geven, hij kan zo vreselijk mooi worden!
Ik begin er zelf niet meer aan, ik heb geen groot raam op het zuiden, en daarmee een relatief koele en donkere woonkamer. Als dat anders was geweest, had ik het zeker gedaan!
Hopelijk in de toekomst bouw ik een serre aan mijn woonkamer en denk ik er nog eens over.
Voor nu moet ik genieten van de plaatjes van die van jullie, dus stop niet met foto's posten! :thumb_up:
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten

cron