Wat verdraagt Washingtonia nou?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Ruud op 11 dec 2014 16:02

Als dat een filifera is dan heb ik er ook twee :thai:
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Avatar gebruiker
Ruud
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 21 apr 2011 21:23
Woonplaats: Maassluis(Z.Holland)
10 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor enrico op 11 dec 2014 16:42

Als je herkomst niet weet is t in dit stadium lastig te zeggen. Later gaan bladkleur, stamdikte en bladkroon duidelijk verschillen.
enrico
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 10 apr 2011 23:27
14 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Ruud op 11 dec 2014 16:57

Misschien kan jij ze met die van jou vergelijken
Ik heb hier een link waar ze te vinden zijn: viewtopic.php?f=14&t=15196&p=166063#p166063
Momenteel kan ik geen nieuwe maken ze staan ingepakt met ventilatie
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Avatar gebruiker
Ruud
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 21 apr 2011 21:23
Woonplaats: Maassluis(Z.Holland)
10 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Dennis_S op 11 dec 2014 21:25

Verwarrend dit. Ik heb enige jaren hier of op het Cemunnosforum en hoogoplopende discussie gevolgd en de conclusie was eigenlijk toch wel dat robusta degene is die je moet hebben. Die van Robin en ook nu Richard zijn toch wel degelijk voorbeelden van robusta's dat die het toch erg goed kunnen doen. Het was ook eigenlijk mijn idee deze palm vorstvrij te houden, maar ik heb het me wat moeilijk gemaakt door de plant half in een heg te planten. Nou ja, ik ga van de week wel even een hokje bouwen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Axel Amsterdam op 11 dec 2014 22:23

Dennis,
half in een heg, kan het zijn dat het daar kletsnat is en permanent vochtig? Misschien daardoor toch wat teveel gekristalliseer op het blad bij de heldere vorstnacht? Het blad kan daardoor toch effectief wel -3C zijn geweest (vermoedelijk net als aan de grond).
Axel Amsterdam
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Dennis_S op 11 dec 2014 22:45

Hmm, wellicht. Maar de bladeren steken boven de heg uit. Het is een lage taxusheg. En ik heb m in de heg gezet omdat achter de heg een keerwand zit van de verhoogde zithoek onder de overkapping. De kans dat wortels daar bevriezen is erg klein en hoef ik alleen aan de voorkant bescherming aan te brengen. Ook is het daar juist relatief droog door de overkapping en de heg. kletsnat is bij mij sowieso onmogelijk, de grond is hier zeer doorlatend, grof en grindhoudend stuwalzand. Maar omdat de plant idd niet hoog is, kan het idd wel eens wat kouder zijn geweest. Ik ben benieiuwd of het nog wegtrekt, ik heb vandaag niet gekeken.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Dennis_S op 11 dec 2014 22:50

Toch maar even naar buiten gelopen met een zaklamp. Geen verschil met gisteren. Ziet er permanent uit.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Axel Amsterdam op 11 dec 2014 22:56

Ik zag net op de andere foto dat hij maar een klein beetje boven de heg uitkomt. In combi met het gras eronder denk ik toch dat er wat teveel gekristalliseer is geweest. Het lijkt mij een vochtige plek qua het vasthouden van vocht in het groen van de heg en het gras en zijn blad zit daar nog te dicht op. De grond zal goed doorlatend zijn, maar de luchtvochtigheid erboven is denk ik het punt.
Volgend jaar zal hij wel fors erbovenuit komen.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor marco67 op 11 dec 2014 23:59

Volgens mij is alles wat er verkocht wordt aan Washingtonia's in tuincentra Robusta. De (beginnende) stam van een Robusta heeft een rode kleur, de stam van een Filifera is meer bruin van kleur. Om een echte pure Filifera te krijgen zou je zaden kunnen kopen op het internet bij bv rarepalmseeds.com. Wat ik gelezen heb op forums van mensen uit de Pacific Northwest is dat ze Robusta prefereren boven Filifera. De temperaturen zijn daar ook laag en er valt veel neerslag. De Robusta kan beter tegen vocht en groeit veel sneller bij lagere temperaturen. Alleen in koudere woestijngebieden zoals New Mexico en Utah doet de Filifera het beter.
marco67
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 31 dec 2013 16:13
Woonplaats: Zoetermeer
2 bedankjes

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Axel Amsterdam op 12 dec 2014 10:42

Klopt Marco,
Alleen denk ik dat tuincentra ook filibusta's verkopen (zonder het te weten). In Spanje, Italie en zuid frankrijk groeien ze ook door elkaar dus de zaden zullen inderdaad al lang niet meer puur zijn. In de tuincentra zie je ook al redelijk wat verschillen als ze klein zijn.

Wat Enrico denk ik voor ogen heeft is dat er nog geen washingtonia's zijn geprobeerd die sterk filifera lijken. In zuid europese landen haal je die er zo tussenuit (als ze groter zijn). En deze zijn in bepaalde gebieden in de wereld wel sterker gebleken dan de meer typische robusta's. Misschien kunnen ze hier dan ook wat meer kou aan. De bladeren worden zeker minder snel bruin dan bij meer pure robusta, grofweg -7/8C versus -4/-5C bij grotere exemplaren. Dat is voor bepaalde gebieden in Europa dus wel een relevant verschil. Ik weet niet of dit in Nederland genoeg zal blijken.

Toch is het ook zo dat grotere robusta's (zoals van Dave Brown hardy tropicals) ook goed terugkomen van -6/-7C. Ze moeten dan wel al jaren op die plek groeien en de dagen moeten wel net boven 0 zijn, anders zie ik het somber in. Ook in het zuiden van de verenigde staten is de dagtemperatuur bijna altijd positief, m.u.v. Dallas waar het wel eens 3 dagen achter elkaar onder nul is en de filifera wel de winner is. Maar het gaat ongetwijfeld ook om kritische massa en die wordt in Dallas wel snel bereikt. Hier ben je denk ik wel 8 jaar verder voordat de filifera op maximum hardheid is. Maar zeker de moeite waard om te proberen.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten