Jubaea chilensis volle grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Alexander op 18 jan 2017 08:47

In Vancouver staat het vol met Trachycarpus fortunei in gemeentelijke beplanting. Is qua klimaat vergelijkbaar met de Belgische en Nederlandse kuststreken. Zelfs een paar Musa basjoo daar uitgeplant.

Een groot deel van Canada is te koud voor dit soort beplanting!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Dennis_S op 18 jan 2017 09:54

Toch is het hier niet het klimaat voor. Alle fora staan vol met berichten van gesneuvelde Jubaea's in de afgelopen tien jaar. Het is hier toch een ander klimaat dan waar Jubaea vandaan komt met weliswaar overeenkomsten, maar ook duidelijke verschillen. De truc is hier te profiteren van de overeenkomsten, maar de verschillen af te vlakken met een gedegen winterbescherming. En ja, deze zal je minder nodig hebben in west-Nederland, maar je kan dit zeker niet achterwege laten.

Trachycarpus is in principe hetzelfde verhaal, maar deze soort kan nu eenmaal meer vochtigheid aan in de winter. Maar ook trachycarpussen die afsterven is nog steeds een veelvoorkomende melding na een winter. We lijken wel langzaam richting een klimaat te gaan waarin een soort als Trachycarpus vaker kan overleven. We zullen het zien de komende decennia.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor jeroenheeffer op 18 jan 2017 19:13

Interessante discussie ,
ik denk dat een jubaea echt kansloos is die moet je minstens drooghouden .
ik denk dat een trachycarpus wel kan alleen dan zit je met een probleem dat de gemeentes niet genoeg kennis hebben.

bijvoorbeeld bij een trachy's zijn de eerste 2 jaar na aanplanting heel belangrijk in mijn ogen ,krijg je dan een zware winter dan is de kans groot dat je de palm verliest .
naar deze 2 jaar kunnen ze veel meer aan en de groote van de palm maakt ook een verschil denk ik.
een palm met een kleine stam hoogte passen zich veel makkelijker aan in ons klimaat (palmstamhoogte 30cm tot +- 1meter)
grotere palmen van 3 tot 5 meter stamhoogte weer een stuk moeilijker
jeroenheeffer
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 03 apr 2011 10:14
Woonplaats: bergen op zoom
10 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor hoekievld op 19 jan 2017 12:41

ben benieuwd of er subsidie voor is om wat testen te doen in plantsoenen of parken
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor draco op 19 jan 2017 18:34

Gemeentelijke plantsoendiensten zijn meestal niet happig op exotische planten. Ik heb 15 jaar achter onze tuin gemeentelijk groen van 10 x 10 m in beheer gehad en onderhouden. Ik mocht het naar eigen goeddunken inrichten. Totdat de gemeente de overeenkomst per aangetekende brief opzegde met de eis de beplanting die niet op hun bestandslijst voorkwam te verwijderen. ik vrees bovendien dat wanneer je een palm in een plantsoen zet, deze er binnen de kortste tijd wordt uitgespit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor rice op 19 jan 2017 21:10

-off topic-

Ik heb hier een aantal jaar geleden een piepklein stukje gemeentetuin geadopteerd.
Het betreft een klein plantsoen tussen stoep en drempel recht voor de deur dat vol stond met het allerlelijkste soort prikkelstruik. Veel auto's die remden voor de drempel leegden hum asbak in dezelfde beweging of knikkerden er blikjes bier in.
Toen ik op een ochtend een 10 literpan met beschimmelde macaroni erin leeggekieperd vond (jaja..) was voor mij de maat vol. Ik ben resoluut 30 zakken tuinaarde, een berg bloemen en wat andere zaken gaan planten, waaronder een kleine trachycarpus die destijds een beetje een stiefkind was in m'n collectie, niet moeders mooiste zeg maar.
Inmiddels zijn we een paar jaar verder en heb ik tientallen complimenten van de hele buurt in ontvangst mogen nemen (ik doe weinig aan onderhoud maar precies genoeg zeg maar) en de trachycarpus doet het erg goed, inmiddels al een beginnende stam. Het is vooral de trachy die veel buurtbewoners aantrekt, mensen waarderen het zeer en grappig genoeg tref ik ook veel minder rommel aan in het perk.

Grappig detail, voor de adoptie van het stuk grond van 7m2 heb ik destijds een contract moeten tekenen van 10 pagina's, een ambtenaar over de vloer gehad en het heeft 3 maanden geduurd om het rond te krijgen. NL op z'n smalst:)
Inmiddels zie je hier in de buurt tientallen perkjes en opgefleurde stoepen langs de huizen van deze buurt. Maar ik was de eerste haha

Ik geloof dat een van de voorwaarden was dat ik geen boom mocht planten, maarja een palmboom is natuurlijk geen boom hehe
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Rob op 20 jan 2017 12:14

Alexander schreef:Jubaea chilensis komt uit een klimaat met winterregens. En droge zomers. Af en toe ook sneeuw. En zou tot -18 C aankunnen voor korte tijd. Dat ze hier niet aangeplant zijn is logische. Ze zijn niet zomaar verkrijgbaar bij tuincentra, zoals T. fortunei. En palmen buiten uitgeplant is ook nog niet zo gebruikelijk hier!

Alexander



Denk dat de typering als volgt beter is :
"The Chilean Wine Palm is native to central Chile. There it grows in the low forests in a restricted area near the base of the Andes Mountains. This habitat sees a rather dry climate typical of a Mediterranean climate"

Eea verklaart waarom Jubaea niet echt van het west Europese klimaat houdt: niet heet genoeg in de zomer en te nat in de winter. De reden waarom ze niet door overheden word gebruikt lijkt me overigens anders: Jubaea is gewoonweg een hele dure palm. Het effect van een Phoenix of Trachy is groter aan een fractie van de prijs.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Alexander op 23 jan 2017 08:07

Rob schreef:
Alexander schreef:Jubaea chilensis komt uit een klimaat met winterregens. En droge zomers. Af en toe ook sneeuw. En zou tot -18 C aankunnen voor korte tijd. Dat ze hier niet aangeplant zijn is logische. Ze zijn niet zomaar verkrijgbaar bij tuincentra, zoals T. fortunei. En palmen buiten uitgeplant is ook nog niet zo gebruikelijk hier!

Alexander



Denk dat de typering als volgt beter is :
"The Chilean Wine Palm is native to central Chile. There it grows in the low forests in a restricted area near the base of the Andes Mountains. This habitat sees a rather dry climate typical of a Mediterranean climate"

Eea verklaart waarom Jubaea niet echt van het west Europese klimaat houdt: niet heet genoeg in de zomer en te nat in de winter. De reden waarom ze niet door overheden word gebruikt lijkt me overigens anders: Jubaea is gewoonweg een hele dure palm. Het effect van een Phoenix of Trachy is groter aan een fractie van de prijs.

Weet ik, ik ben er zelf geweest. In La Campana NP. En daat staat het vol met Jubaea, maar ook cactussen. En vrij arride qua vegetatie!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Alexander op 23 jan 2017 08:10

En wat betreft Trachycarpus fortunei. Die krijgt veel vaker met kou en sneeuw te maken. Ook klimaat is veel vochtiger! China krijgt nu en dan kou uit Siberie dat tot Hong Kong en Noord Vietnam kan doordringen! Maar zomers met veel regen!

https://youtu.be/0wrA2oqOqFw

https://youtu.be/h9PXhWuJWG4

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Jubaea chilensis volle grond

Berichtdoor Mate op 05 maart 2017 00:23

Heb hier twee chilensissen in de volle grond die nooit beschermd worden en gewoon op een lekker traag tempo doorgroeien. Een van de twee is zelfs geboren in mijn tuin aangezien ik 10 jaar terug een aantal zaden her en der als grap in de grond had gestopt. De ander als zaailingetje met een sprietje gepland. Volgens mij is het best de moeite waard, deze palmen zonder bescherming te testen alleen groeien ze zo traag als dikke xxxxt. Ik moet wel zeggen dat ik ooit een groter exemplaar had uitgepplant maar deze zonder bescherming direct de horrorwinter van 2012 om de oren kreeg. Uiteraard is dat een no go direct na aanplanting.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lagarto en 34 gasten