Trachycarpus Fortunei (m/v) bevruchting hoe werkt dat?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Fortunei (m/v) bevruchting hoe werkt dat?

Berichtdoor Kila op 01 mei 2016 11:57

Ik heb dus het mannetje zoals je kunt zien en lezen op de discussie van vorig jaar (linkje onder). Waar ik geen duidelijk beeld of antwoord bij heb vwb deze bomen is hoe de mannetjes Fortunei en vrouwtjes Fortunei elkaar bestuiven/bevruchten? Er staat 100 meter verderop bij de buren een vrouwtje. Deze is herkenbaar door de (blauwe) druif achtige bloemknoppen. Hoe gaat dat in z'n werk? Waar ontstaan de zaden? (gezien de zaaihandleiding in dit forum). Ik zie nauwelijks tot geen insecten bij de bloemen of andere manieren voor kruisbestuiving. Straks na de bloei ligt de grond bij mij weer bezaaid met die gele balletjes/poeder. Moet dit dan bij de trossen komen van het vrouwtje? Gewoon benieuwd..?

viewtopic.php?f=9&t=16429
Laatst bijgewerkt door Kila op 02 mei 2016 20:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Kila
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 10 apr 2014 22:14
1 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei (m/v) bevruchting hoe werkt dat?

Berichtdoor Sub T op 01 mei 2016 21:22

Ben geen kenner op dat vlak, maar volgens mij bij droog weer en een beetje wind uit de juiste richting, dan geraakt dat stuifmeel makkelijk bij dat vrouwtje. Als ik me niet vergis worden Trachycarpussen voornamelijk door de wind bestoven.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei (m/v) bevruchting hoe werkt dat?

Berichtdoor draco op 02 mei 2016 00:39

Het zijn windbestuivers zoals Sub T zegt. Toen man en vrouw wagnerianus hier bloeiden heb ik de rijpe mannelijke bloeiwijzen losgesneden en het stuifmeel (pollen) boven de vrouwelijke bloeiwijzen uitgeschut. GardenPalms adviseert om er tevens kranten onder te leggen om zo het stuifmeel herhaaldelijk over de vrouwelijke bloemen te kunnen uitstrooien.
De vrouwelijke palmbloem bestaat uit 3 stampers elk opgebouwd uit een vruchtbeginsel met 'n eicel en de stijl met stempel. Uit een stuifmeelkorrel (pollen) op de stempel groeit een uitloper door de stijl naar binnen waar de meegevoerde zaadcel de eicel kan bevruchten. De zygote groeit daarna uit tot het zaad met endosperm voor de aanvangsgroei van de kiemplant.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei (m/v) bevruchting hoe werkt dat?

Berichtdoor Rob op 02 mei 2016 00:48

Kila schreef:Deze is herkenbaar door de (blauwe) druif achtige bloemknoppen. Hoe gaat dat in z'n werk? Waar ontstaan de zaden? (gezien de zaai handleiding in dit forum).


De blauwe druif achtige bloemknoppen zijn de vruchten - zaden zitten erin. De bleomene zijn altijd geel.

100m is voor Trachycarpus geen probleem met een beetje wind. Er staan hier in de wijk 2 grote vrouwtjes die elk jaar zaad dragen, geen idee waar de man staat...maar zeker niet heel dichtbij.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei (m/v) bevruchting hoe werkt dat?

Berichtdoor Mate op 02 mei 2016 08:09

Is er ook een site waar je mannelijk stuifmeel van o.a de wagerianus kan kopen?
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei (m/v) bevruchting hoe werkt dat?

Berichtdoor draco op 02 mei 2016 10:28

Mate schreef:Is er ook een site waar je mannelijk stuifmeel van o.a de wagerianus kan kopen?


Dan rijst de vraag over de houdbaarheid? Je kunt het beste op dit forum rondvragen wie een mannelijke Trachycarpus in bloei heeft staan en vragen om een rijpe bloeiwijze te mogen overnemen. Ik zie hier ook knoppen verschijnen in fortunei (geslacht nog onbekend) en wagnerianus (mannelijk). De laatste heeft al eens voor nageslacht gezorgd toen het vrouwelijk exemplaar (toevallig) gelijktijdig in bloei stond. Vorig jaar verliep de bloei van beide geslachten verregaand asynchroon. Je kunt hier desgewenst terecht voor een mannelijke bloeiwijze als het zover is.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei (m/v) bevruchting hoe werkt dat?

Berichtdoor MooiePalm op 02 mei 2016 10:44

Mate schreef:Is er ook een site waar je mannelijk stuifmeel van o.a de wagerianus kan kopen?

Ik heb 2 mannelijke staan daar mag je ze t.z.t zo uitknippen.
Ook heb ik nog een bakje met vers zaad van een vrouwelijke fortunei /mannelijke wagnerianus staan, 2 weken geleden geplukt. Doe er verder niks mee.
MooiePalm
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 mei 2012 16:49
Woonplaats: Harderwijk
6 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei (m/v) bevruchting hoe werkt dat?

Berichtdoor Mate op 02 mei 2016 12:33

Bedankt voor de aanbieding, erg aardig. het lijkt me wel leuk om zaden van eigen boom te kunnen halen en uit te laten komen. Eerst maar eens kijken of het echt een vrouwtje is.

Gr matko
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei (m/v) bevruchting hoe werkt dat?

Berichtdoor draco op 02 mei 2016 12:57

Het is ook leuk om een keer te beleven, Matko. Je kunt op 't moment suprème altijd informeren of ik een mannelijke bloeiwijze beschikbaar heb.

groet,
Han
Bijlagen
Trachycarpus wagnerianus.jpg
Trachycarpus wagnerianus.jpg (199.97 KiB) 20773 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei (m/v) bevruchting hoe werkt dat?

Berichtdoor Mate op 02 mei 2016 13:07

Wauw Han dat ziet er schitterend uit, tis de eerste keer dat hij zij gaat bloeien dus weet niet of het dan direct ook allemaal goed ontwikkeld? Ben hier echt een leek in :))

In iedergeval super bedankt voor het aanbod. Rond welke tijd is het ongeveer het moment om een mogelijk vrouwelijke waggy te bestuiven?

Gr matko
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten