Rhopalostylis sapida: log Yme

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 07 nov 2016 23:17

Deze bruine vlekken zijn waarschijnlijk het gevolg van de combinatie koude en vocht.


Interessant! Valt er iets te zeggen over oorzaak gevolg? Eerst aantasting door schimmel en nu de koudere temperaturen? Of andersom? (Of bedoel je toch de bruine uiteindes van de bladeren (denk het niet))

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Eduard op 07 nov 2016 23:25

Vocht en kou zou niet mogen uitmaken dat krijgen ze in N.Z. ook, daar vriest het tot -2C in die streken waar die voor komt en is het behoorlijk vochtig! Mijn plant hier gaat ook pas naar binnen als het matig gaat vriezen tot -3C blijft die mooi staan, het oudere blad krijgt ook wel wat plekken maar dat is normaal ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor draco op 08 nov 2016 01:42

Deze plant is waarschijnlijk in een kas opgekweekt en zal daardoor minder weerstand hebben als een exemplaar dat al enkele seizoenen buiten heeft doorgebracht en zich heeft aangepast.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 08 nov 2016 10:44

Deze plant is waarschijnlijk in een kas opgekweekt en zal daardoor minder weerstand


Zeker. en de bladeren van de Oceana waren sowieso niet in top conditie.

koud nachtje! daken waren wit van de rijp...

-1 op het dakterras (temperatuur kasje ingesteld op aan: 9 graden uit: 11 graden: bleef keurig tussen deze waarden)
schiphol: -2,4
holendrecht: -0.9
westerpark: 1,2


Afbeelding

lijkt me wel vrij vochtig in de kas... ook weinig licht, dus vast een perfecte omgeving voor schimmels.... :shock:
En zoals het er nu naar uitziet is er kans op vorst gedurende de hele week....
nou ja, een mooie test om te kijken hoe de planten het trekken...

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Eduard op 08 nov 2016 12:31

Mijn plant is ook in mijn veranda opgekweekt [vergelijkbaar met een kas] en in Mei 2014 buiten gezet en hem gelijk laten harden in het najaar -2ºC daarna de koude zeervochtige kas in, de plant gaf geen krimp!
Yme, ik hoop dat je er goed mee doet! Zelf zou ik de planten het eerst even afharden alvorens ze in een te warm verblijf te zetten zo kort bij die warmte kabels :roll:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 08 nov 2016 13:43

Yme, ik hoop dat je er goed mee doet! Zelf zou ik de planten het eerst even afharden alvorens ze in een te warm verblijf te zetten zo kort bij die warmte kabels


ik ook! Voor alles een eerste keer en dat gaat vast met vallen en opstaan. Maar je denkt dus wel dat deze jonge plantjes al -2 aankunnen? (gezien je antwoorden: ja). Dat is toch meer dan dat ik zelf gedacht had.

Als er volgende week "mooie" gril-streepjes op de bladeren staan weet ik in ieder geval dat het te warm was... :oops:
edit: ook om deze reden heb ik een zelfregulerend warmtelint gekocht. Als het goed is worden die niet zo warm.

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 03 dec 2016 12:29

later vandaag (of morgen) de normale maandelijkse update, maar eerst wat extra info over de afgelopen 2 vorst periodes.

Als test heb ik de planten van 6 tot 15 november in het kasje gezet op een temperatuur tussen de 8-10 graden. kasje bleef prima op temperatuur,dus dat is fijn.

Tijdens het eruit halen van de planten knakten wel wat veren( de pinnae, is veer/veder de juiste term?) doordat ze erg dicht op elkaar stonden en daardoor in elkaar verstrengeld waren.

Opvallend was dat de south Island (meerdere planten) na deze periode in de kas toch wel wat bruine punten hadden, inclusief de nieuwe bladeren:

Afbeelding

Afbeelding

Dit was niet het geval bij de Oceana (maar daar heb ik dus slechts 1 plant van):
Afbeelding

Wat dit betreft staat het wat mij betreft 1-0 voor de Oceana. Wellicht was de vochtigheid in het kasje te laag? (geen idee)

Tijdens de tweede vorst periode (26 november tot 1 december) heb ik de temperatuur ingesteld op 5 graden. Na deze paar dagen zag ik geen verschil tussen ervoor en erna.

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 03 dec 2016 15:34

dan nu de maandelijkse groei update:

South Island:

Afbeelding

stengel van de South Island is 1-2 cm gegroeid:
Afbeelding

zoals geschreven heeft het nieuwste blad al wat bruine uiteindes:
Afbeelding

Oceana:

Afbeelding

nieuwste blad is zeker meer open gegaan:
Afbeelding

Afbeelding

Het blad dat in de zomer (buiten) is gegroeid ziet er nog erg goed uit:
Afbeelding

Maar de oudere bladeren beginnen er wel langzamerhand iets gehavender uit te zien:
Afbeelding

Afbeelding


verder heb ik inmiddels ook een uvb meter aangeschaft. Vandaag om 13.00, volledig bewolkt, gaf dat een waarde van 14, wanneer gericht op de zon. Op de plek waar de Oceana nu staat was de waarde 9. Bijbehorende PAR waardes waren 200 wanneer gericht op de zon en 150 op de plek van de Oceana. (de Oceana staat nu op een relatief zonnige plek)


groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 08 jan 2017 15:20

Deze maand geen foto's. De planten staan in het kasje en het erin en eruit halen zorgt toch voor wat geknakte bladeren e.d. doordat ze te dicht op elkaar staan.

Deze maand is er wederom een zeer minimale groei te zien bij de South Island. Bij de Oceana zie ik nauwelijks verschil.

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 02 feb 2017 15:38

deze maand wel weer foto's :mrgreen:

Het valt duidelijk te merken dat de zon weer sterker wordt: rond het middaguur in de halfbewolkt semi-zonnig weer meet ik een UV-B waarde van 45 en een PAR waarde van 1900.
zie ook het plaatje met zonkracht van het rivm:
Afbeelding

De planten hebben de afgelopen tijd doorgebracht in het kasje, vorstvrij.
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over hoe het gegaan is: de South Island blijkt wel gevoeliger voor bruine uiteindes, zoals ik ook al zag in december. Ook lijkt er toch in de wintermaanden iets van groei te zijn.

South Island
Afbeelding

oud blad (kas gegroeid)
Afbeelding

nieuw blad (afgelopen zomer buiten gegroeid)
Afbeelding

groei
Afbeelding

Oceana
Deze maand ben ik er waarschijnlijk ook achter gekomen dat deze Oceana van Pitt Island afkomstig is:"I supply all rhopalostylis seeds to Toby and can tell you some are habitat collected where as others are from the form growing within Auckland.All Oceania are off Pitt island and collected there and shipped to me."

http://www.palmtalk.org/forum/index.php?/topic/28665-rhopalostylis-id/

Afbeelding

nieuw blad (afgelopen zomer buiten gegroeid)
Afbeelding

nieuwste blad
Afbeelding

groei
Afbeelding
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten