Rhopalostylis sapida: log Yme

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Eduard op 09 okt 2016 20:35

Ja G.B. [het laagland] heeft bijna een vergelijkbaar klimaat [zeeklimaat] als N.Z. daar zijn de nachten relatief warm, absoluut niet vergelijkbaar met ons landklimaat waar de verschillen tussen dag en nacht veel groter zijn! Ken veel varenmensen die cyathea's gewoon in de volle grond hebben staan zonder enige vorm van bescherming, dus ja daar gaat het wel stukken beter met dit soort planten ;)

Mijn sapida ging goed in mijn relatief warme varanda door de hoge luchtvochtigheid die vrij komt van de tropenkas, terrariums en de vele grote goed vochtige kuipen van de andere palmen, heb nooit hoeven sproeien! Je planten staan er ook goed bij, zeker in de overgang van kweekkas naar een buiten situatie.

-8ºC. is eigenlijk een doodsteek dat hebben ze in N.Z. nooit! Hier gaan ze bij -2ºC naar de winterstalling wel tegen het raam en staat die gemiddeld 4 maanden om eind Maart begin April weer buiten gezet te worden in halfschaduw [ schaduwdoek] en nooit een blad verloren of brandschade gehad, nu 2 zomers buiten gestaan, en doet het prima :fluiten:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Rob op 09 okt 2016 23:29

Yme zit in regio Amsterdam, en die zou in feite echt wel als zeeklimaat mogen worden geclassificeerd. Zuid Limburg is idd echt wel wat anders.
Zelfs ik zit relatief dicht bij zee, en merk dat ook. Hele jaar door Halfschaduw en nog nooit geen issues gehad met mijn Rhopies.
Binnen hebben ze het zelfs vaak lastiger dan buiten.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Eduard op 10 okt 2016 00:08

yme schreef:btw: gezien deze site:

http://tropicalgardener.blogspot.nl/search/label/Rhopalostylis%20Sapida

hoopte ik dat het groeiseizoen relatief lang zou zijn....

groetjes,

yme



Hoi Rob, het was niet zo gericht op mijn persoonlijke bevindingen maar op de link die hij hier gaf deze te laten groeien in G.B. dat kun je ook niet vergelijken met onze kustprovincies, hier vriest het harder, en waar over gesproken wordt -8ºC kan echt niet voor deze soort dan zul je hem moeten bijverwarmen!

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 10 okt 2016 11:16

nog een aanvulling:
vanaf half september heb ik de dubbel gevouwen vijverbegroeingsmat verwijderd. De UV-index bleef toen onder de 3 en de zon staat inmiddels zo laag dat ze nauwelijks direct zonlicht ontvangen.

Ja G.B. [het laagland] heeft bijna een vergelijkbaar klimaat [zeeklimaat] als N.Z. daar zijn de nachten relatief warm, absoluut niet vergelijkbaar met ons landklimaat waar de verschillen tussen dag en nacht veel groter zijn!


Ik zou het een en ander toch willen nuanceren... als je naar onderstaande klimaatdata kijkt:

Afbeelding

Gremouth op het zuider-eiland aan de west-kust waar de south island denk ik groeit:

Afbeelding

De dagelijkse temperatuurverschillen zijn in Greymouth gemiddeld toch 8-9 graden. Terwijl dit in Amsterdam in de winter de helft is.
Het "probleem" zit denk ik dat er om Nederland heen veel meer land is, waardoor het de ene keer 16 graden is met kerst door een spaanse pluim en de andere keer -10 door een Scandinavisch hoge druk gebied.



Rhopalostylis verliest in de winterstalling heel snel zijn ultra-violet resistentie. Door schade en schande wijs geworden laat ik mijn Nikau's in april heel langzaam wennen aan daglicht door ze eerst een maand in volle schaduw te zetten.


Post bijna gemist! Dit is wel een negatief punt. Mijn idee is dan ook om de planten zou veel mogelijk buiten te laten staan en indien nodig alleen gedurende de nachten bij te verwarmen.
Zeker vanaf half februari wordt de zon al echt sterker, dus dan zou je ze het liefst al overdag buiten hebben (indien de temperatuur het toelaat).

Gisteravond heb ik overigens de volgende temperatuursensor buiten in werking gezet

Afbeelding

De minimum temperatuur vannacht was 7 graden volgens dit ding. Betere weerstations in holendrecht en Westerpark (beiden in Amsterdam) gaven als minimum temperatuur 6 en 8 graden. Dus wellicht is de meting redelijk betrouwbaar. Het officiele station Schiphol gaf overigens 5,1 graden aan, dus je ziet al mooi het heat-Island effect van Amsterdam :thumb_up:

Het plan is verder om de planten in een klein kasje op het dakterras te laten overwinteren, met bijverwarming om alles vorstvrij te houden. Helaas neemt een 6 weken oude dochter iets meer energie en tijd in beslag dan dat ik hoopte, dus ik denk dat ik maar een kant-en-klaar kasje ga kopen, van een matige kwaliteit voor veel teveel geld:

http://www.kas-expert.nl/royal-well-rosemary-s-choice-patiokas

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Eduard op 10 okt 2016 12:25

Nieuwzeeland is veel natter en altijd een hogere luchtvochtigheid dan bij ons, geen extremen als het om vorst gaat wat in Amsterdam wel kan, daar kan het ook streng vriezen van 2009/2012, die grafieken zijn gemiddelde/ richtlijnen hecht ik zelf geen waarde aan, weet hoe de palmen in N.Z. groeien en onder welke omstandigheden, dat probeer ik na te bootsen met een aardig resultaat! Als je een algemene handleiding leest weet je meer dan genoeg ;) https://nl.wikipedia.org/wiki/Rhopalostylis_sapida

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor draco op 10 okt 2016 13:10

Gouden HandPalm schreef:Rhopalostylis verliest in de winterstalling heel snel zijn ultra-violet resistentie. Door schade en schande wijs geworden laat ik mijn Nikau's in april heel langzaam wennen aan daglicht door ze eerst een maand in volle schaduw te zetten. Pas na een maand kunnen ze dan wat heller licht verdragen (maar nooit bakkende zon!). In juni zet ik ze pas in de half-schaduw.


Dit geldt niet alleen voor deze palm maar zelfs voor soorten met een natuurlijke aanpassing voor hoge UV intensiteit zoals ik het afgelopen voorjaar liet zien voor Chamaerops 'Cerifera' en Phoenix theophrasti. Deze palmen hadden maar een paar maanden in de kas gestaan. Normaal blijft de Cerifera buiten en is er niets aan de hand bij toenemende zonnekracht. Het acrylaatdak van de kas is bovendien UV transparant, maar vanwege de hoge thermopane glasramen ontbeerden de palmen directe zonnestraling.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 10 okt 2016 14:42

dat probeer ik na te bootsen met een aardig resultaat!

en de reden dat deze palm mij was opgevallen! supermooi!

Nieuwzeeland is veel natter en altijd een hogere luchtvochtigheid dan bij ons


zeker, maar dat is een gegeven. Ik heb nog ergens in de planning staan of het zou kunnen helpen om de luchtvochtigheid te gaan verhogen met zo'n ultrasone mistmaker. zie youtube filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=yRlh9KvmXrE


die grafieken zijn gemiddelde/ richtlijnen hecht ik zelf geen waarde aan


Ik heb ook gekeken op de volgende site: https://www.timeanddate.com/weather/new-zealand/greymouth/historic?month=7&year=2013

Maar een makkelijk overzicht in een topic plaatsen is met deze site onmogelijk (als iemand nog een site weer waar een tabel te vinden met temperaturen van de afgelopen jaren....)
Wat je duidelijk ziet is dat er met enige regelmaat licht vorst is (-1, -2) maar dat de temperatuur overdag dan alsnog richting of boven de 10 graden komt.
En wat misschien belangrijker is: er zijn geen langere periodes met temperaturen onder de 10 graden. Dat is dus echt anders dan bij ons.


in ieder geval ga ik (als ik een tuin heb) een beetje experimenteren met wat deze palm nu wel en niet aankan. :shock:

Maar voor nu blijven ze alle 5 in de schaduw staan en hoop ik ze goed te kunnen overwinteren!

groetjes,

yme
Laatst bijgewerkt door yme op 10 okt 2016 17:08, in totaal 1 keer bewerkt.
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 10 okt 2016 14:52

Dit geldt niet alleen voor deze palm maar zelfs voor soorten met een natuurlijke aanpassing voor hoge UV intensiteit zoals ik het afgelopen voorjaar liet zien voor Chamaerops 'Cerifera' en Phoenix theophrasti.


Heb ik inderdaad gelezen. Best wel weer een eye-opener!

Daarom zat ik ook te kijken naar uv-doorlatend glas... (en ja, ik ben me bewust van de discussies dat het geen zin heeft als het glas ook maar een klein beetje vuil wordt )

http://ememento.saint-gobain-glass.com/app/webroot/img/assets/48/products/pdffiles/10_1377616952_1.pdf

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor draco op 10 okt 2016 17:13



En dan zo'n mansion aan het water erbij. :lol:
Acrylglas eventueel stegdoppelplaat voor isolatie is UV transparant, 90% als ik me goed herinner. Het dak schoonhouden is inderdaad belangrijk. Ik heb het afgelopen najaar gedaan na deze klus een aantal jaren te hebben overgeslagen. In het voorjaar heb ik voor het eerst weer schermdoek gebruikt tegen de hoge zonintensiteit.

Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 10 okt 2016 19:49

En dan zo'n mansion aan het water erbij.


:mrgreen: ik denk dat ik heel blij mag zijn met een tuin groter dan 6 x 10 meter. :lol:

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten