Rhopalostylis sapida: log Yme

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 07 jul 2016 17:44

dank voor je reactie! voor zover ik het nu kan overzien is het inderdaad een goede optie. Aan "wat" zouten lijk je helemaal niet te ontkomen, maar het is in ieder geval gedeeltelijk organisch en "microgran" lijkt ook een soort slow-release mechanisme.
Ik ga het proberen te kopen!

verder vond ik uit 2009 ook nog een reactie van je:
Ik gebruik DCM mix 5 met NPK 10-4-8 en 3 % MgO. Daarvan gaat een handvol door het substraat voor het verpotten en de volgende jaren wordt de plant aan het begin van het groeiseizoen telkens van een toplaagje voorzien. Vervolgens krijgen de palmen en andere kuipplanten maandelijks van april t/m september vloeibare kunstmest toegediend (4 delen NPK 20-20-20 + 1 deel bitterzout/daarvan 20 gram per 10 L water).


Nu ik een besluit heb genomen over de voeding, zou ik heel graag iets specifiekere info omtrent de hoeveelheden willen weten.

een "handvol" door de aarde mengen. Ik heb potten van 17x19 cm. hoeveel gram zou daar ongeveer in moeten?

een "toplaagje". hoeveel is dat? 1 mm of 1 cm? (of hoeveel gram) :mrgreen:

De concentratie van de vloeibare kunstmest is duidelijk. Maar hoeveel voedingswater geef je aan de planten? hoeveel ml zal/moet ik aan mijn 17x19 cm potten toevoegen?



en weer in het algemeen:
ik heb (omdat ik nog een zak had) de planten in mediterrane potgrond van culvita gezet.
op hun website staat:
In Culvita Mediterrane Potgrond worden de beste veensoorten gemengd met kokosgruis tot een optimaal groeimedium. Klei is toegevoegd voor een betere waterhuishouding. Om de juiste pH-waarde te bereiken wordt kalk toegevoegd. Voedingsstoffen komen van een speciale NPK meststof met sporenelementen, voldoende voeding voor de eerste 6 weken. Bovendien is er voor de eerste zes maanden een organische bemesting meegegeven. Aan Culvita Mediterrane Potgrond is RhizoPlus toegevoegd.


zal ik in het vervolg een andere grond gebruiken? wellicht heeft deze grond toch een te hoge pH? (ik zag dat mypalmshop palmgrond verkoopt, is dat een goed alternatief?)

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor draco op 08 jul 2016 00:04

Ik moet toegeven dat ik voor een biochemicus nogal nonchalant te werk ga bij het bemesten van mijn kuipplanten en zeker geen weegschaal gebruik behalve voor de kunstmest. Vandaag heb ik de kuipplanten vloeibare mest* gegeven en probeer daarbij zodanig te doseren dat er geen of zo min mogelijk van de oplossing onderuit de kuip loopt. Een volwaardige kunstmest is tenslotte te kostbaar om te verspillen. Het is ook zaak om de kuipplanten niet te bemesten als er binnen afzienbare tijd een plensbui wordt verwacht met uitspoeling als gevolg. Bij gebruik van een onderschotel is doseren makkelijker en kun je de doorgelopen mestvloeistof hergebruiken. De dosering van DCM minigran gaat op gevoel. Voor de topping wordt een egale dunne laag aangebracht. Ik doe dit alleen bij goed ontwikkelde kuipplanten en ook niet binnenshuis want bij jonge potplanten is er toch wel kans op verbranding door het aanwezige ureum. Vermengd met potgrond kan het weinig kwaad. Ruw geschat zal de toevoeging tussen 2 en 5 volume procent bedragen. Dat komt ook niet zo nauw omdat het een langzaam werkende bemesting betreft. In de vochtige teeltaarde ontfermen zich al snel bodemschimmels over de vermengde organische mest.

*Versbereide stockoplossing 20x: NPK = 14:12:16 + 5% MgO en sporen elementen (TE): B, Cu, Fe, Mn, Mo, Zn gechelateerd (EDTA, DTPA). De N fractie behelst nitraat, ammonium en ureum.

Potgrond koop ik bij Welkoop in de voordelige 70 L verpakking, in de aanbieding 3 zakken voor € 15. Plus idem kokospotgrond dat ik half om half vermeng met minigran organische mest en circa 2 volume procent lavameel. Als je je ergens maagdelijke blauwe klei kunt opdelven, kun je deze na een vorstperiode verpulveren en toevoegen aan de potgrond voor planten die daar behoefte aan hebben - palmen met name.
Laatst bijgewerkt door draco op 08 jul 2016 00:11, in totaal 3 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Jane op 08 jul 2016 00:06

yme schreef:een "handvol" door de aarde mengen. Ik heb potten van 17x19 cm. hoeveel gram zou daar ongeveer in moeten?

een "toplaagje". hoeveel is dat? 1 mm of 1 cm? (of hoeveel gram) :mrgreen:


Heerlijk dit. :mrgreen:
We gaan gewoon even testen en eerst kijken wat er op de verpakking staat.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 16 jul 2016 14:19

enige tijd later...

Afbeelding


ik heb het door de potgrond vermengd en de potten die ik al had, heb ik een toplaag gegeven.

het plan is nu om in het voorjaar de planten een nieuwe toplaag DCM mix 5 te geven en vervolgens maandelijks vloeibare bemesting van mypalmshop te geven. Wellicht in de zomer een tweede toplaag van DCM mix 5? op de verpakking staat dat gedurende 75-100 dagen de bemesting wordt vrijgegeven.


Afbeelding

en de 4 nieuwe "south islands" die ik had besteld, zijn ook aangekomen :mrgreen:
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 19 jul 2016 19:45

Nog bedankt draco voor je antwoord!
Zie de post niet meer hieronder staan, maar is wel gelezen: 1x per jaar dcm mix 5 toevoegen it is!

Verder is de mix 5 al mooi door de aarde vermengd. Je ziet er bijna niets meer van. Erg blij met het advies en de aankoop.

verder weinig te melden. Ik zie nog steeds wel wat schildluis. 1 behandeling met die vetzuren was helaas niet afdoende. Ik zal het gaan herhalen.

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor draco op 20 jul 2016 01:14

Dop- en schildluis zijn zoals ik elders al heb genoemd, prima te bestrijden met Calypso van Bayer. Ik heb Woodwardia orientalis succesvol met dit systemisch werkzame middel behandeld.
Voor een effectieve behandeling met vetzuren of een minerale olie moeten de schildluizen geheel worden bedekt om de adembuizen (tracheeën) af te sluiten zodat het insect stikt.
Ik heb ooit een Ficus benjamina met minerale olie (Albolineum) behandeld en dat vond de plant niet fijn en liet al het blad vallen.
http://www.colostate.edu/Dept/CoopExt/4 ... ortoil.htm
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor M.altispinosus op 20 jul 2016 09:53

Interessant topic om te volgen, zeker wat betreft die uitleg over de verschillende voedings/meststoffen en hun samenstelling.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 20 jul 2016 14:05

Dop- en schildluis zijn zoals ik elders al heb genoemd, prima te bestrijden met Calypso van Bayer.


Ik luister en gehoorzaam: calypso is gekocht. maar ik las wel dat het uit de productie is genomen en dat ook producten zoals Ecostyle Promanal en Spruzit er ook uitgaan.
Probleem voor de toekomst?

Gezien de huidige temperaturen wacht ik nog eventjes met de behandeling.

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor draco op 20 jul 2016 15:02

Als dat juist is en Calypso uit de handel wordt genomen, wordt de keuze voor de particulier weer lastiger. Het verrast me ook, omdat nog niet lang geleden een grotere verpakkingseenheid beschikbaar kwam met 400 ml concentraat voor 26 liter. Ik gebruik dit middel overigens schaars omdat de hardbladige kuipplanten weinig ziektes ervaren. Bovendien let ik goed op bij de aanschaf van een plant. Beter te voorkomen dan te genezen. Een sporadisch voorkomende dopluis wordt met een wattenstaaf alcohol weggehaald en bij spint gaat de gehele plant zonodig buiten onder de douche. Ik heb in mijn plantenverleden talrijke chemische bestrijdingsmiddelen toegepast, maar heb er uiteindelijk voor gekozen om de voor aantastingen gevoelige plantensoorten te gaan mijden.
Promanal en Spruzit zijn contactmiddelen, terwijl Calypso systemisch werkzaam is, i.e. via de bladeren of de wortels wordt opgenomen en door de plant verspreid.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 20 jul 2016 16:27

Als dat juist is en Calypso uit de handel wordt genomen


Ik weet het niet zeker, het blijft internet. Wel stond calypso ergens achter weggestopt en waren er uberhaupt nog maar twee flesje. En de productiedatum is ook alweer van een jaar geleden..

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten