Phoenix canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor palmpje op 20 mei 2009 22:23

Buitengewoon prachtige palm. Toch mogelijk dus om een mooie canariensis buiten te houden!
Hij staat natuurlijk wel mooi beschut vanwege de omringende muren.
De palm lijkt echt een groeisprint te krijgen éénmaal hij een bepaalde grootte heeft ontwikkeld.
Hou oud was de palm eigenlijk bij het aanplanten, iets van 7 jaar ... kan dat?
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
Avatar gebruiker
palmpje
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 27 apr 2009 20:38
1 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Christophe op 20 mei 2009 23:45

Ik denk inderdaad ongeveer 7 jaar bij het uitplanten.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Exotic Life op 23 mei 2009 17:23

Ik krijg de laatst recente foto's niet gevonden helaas, wel van 2 jaar terug denk ik. In feite wordt de palm nog altijd op dezelfde manier beschermd alleen is de plant zelf nu wat groter.

1. De palm wordt omhoog gebonden en het geraamte wordt erom heen gezet.

Afbeelding

2. Vervolgens wordt er van het oranje dekzeil rondom de palen heen gedaan die de palm vrijhouden van regen. In deze foto is een echt dakje te zien, maar dat is nu niet meer aan de orde, als het water maar weg kan lopen. Aan de onderkant is het op deze foto nog open, maar hier komt ook dekzeil die aan 2 kanten te openen zijn om te luchten gedurende de winter.

Afbeelding

3. Vervolgens gaat er lichtslang doorheen stam en groeipunt die ik handmatig aanzet wanneer ik wil, dit verschilt natuurlijk. Overigens de lichtslang niet om de bladeren heen winden, dit zorgt voor verbranding.

Afbeelding

Wanneer en hoe lang staat deze beschermd? Dit hangt compleet van de winter af, het ziet er misschien uit als veel werk maar met zijn tween kan dit in 4-5 uurtjes gefixt zijn. In winter 2006-2007 heeft deze alleen van half januari tot half februari bescherm gestaan. Een winter als deze iets langer van half december tot aan half maart. Gemiddeld over de winters heen zo'n 2-3 maanden, echter zijn dit ook de maanden dat ik niet buiten op de tuinstoel zit dus dan erger ik me echt niet aan een verpakking in de tuin. Uiteraard is dit een gevoelskwestie, de ene heeft het er wel voor over de andere niet. Als ik in de gunstigste gevallen 1 maand of mindere gevallen 3 maanden hem moet moet beschermen, maar vervolgens wel de rest van het jaar van een goedgroeiende unieke palm mag genieten heb ik dat er voor over. Mensen die het er niet voor over hebben, zullen ook nooit een Phoenix in volle grond kunnen houden, dit bedoel ik dan ook met uniek want Phoenix zelf is geen unieke palm natuurlijk. :)

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Exotic Life op 23 mei 2009 17:25

Christophe schreef:Ik denk inderdaad ongeveer 7 jaar bij het uitplanten.


Ik schat hem zelfs nog iets jonger, aangezien het import was uit Spanje. In die delen groeien de palmen in 1 jaar op tot al een redelijk jonge plant waar wij enkele jaren over doen. Ik schat hem 5 jaar toen hij de volle grond inging en dus nu een jaar of 9-10. En een Phoenix van 9-10 jaar is in zuid europa al een flink stuk groter als dit exemplaar.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Christophe op 23 mei 2009 18:32

Mooie foto's! ;)

Maar doe je geen stro of dergelijke rond de palm voor isolatie. Gewoon een dekzeil met lichtslang lijkt me zo weinig, of vergis ik me?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Exotic Life op 23 mei 2009 20:41

Nee. Je vergist je niet, dit is het enigste wat ik ermee doe. Nogmaals mijn wintertemperaturen zijn niet te vergelijken met Oost Nederland. Deze winter was een strenge winter voor me, echter de temperaturen die ik heb gehad hebben de oosterlingen onder ons al in een normale winter.

Winters zoals de afgelopen jaren waren 70-80% van de vorstnachten niet lager dan -3C, en kwam er enkele keren -4 a -5 voor, en -6 slechts 1 of 2 keer per winter. Winter 2006/2007 had ik zelfs maar 9 vorstnachten waarvan de koudste -2,8 was. Deze statestieken zullen ook vast wel mee helpen.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Christophe op 23 mei 2009 22:07

Ok, dank je voor de goede en uitgebreide informatie. Ik ga er eentje planten, samen met een Washingtonia robusta.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Exotic Life op 23 mei 2009 22:25

Succes!
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor Pietn op 23 jun 2009 16:07

juist even een foto getrokken van de Canariensis die nu een maand in volle grond staat. Vinden jullie dat ie er gezond bijstaat?
Bijlagen
Herschaalde kopie van Foto's-0032.jpg
Herschaalde kopie van Foto's-0032.jpg (67.19 KiB) 7836 keer bekeken
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: Phoenix canariensis

Berichtdoor TropiRo op 23 jun 2009 17:15

Denk dat de niet hele groene bladeren komen door de zon maar voor de rest ziet hij er goed uit, je moet bij net aangeplante palmen de eerste tijd de grond vochtig houden, zelfs bemesting kan je er al bij gooien in vorm van koemest korrels.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten