T. Fortunei groei tips

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

T. Fortunei groei tips

Berichtdoor Talllie op 14 apr 2017 17:41

Ik wil mijn Fortunei zo groot mogelijk laten worden, graag zou ik enkele tips ontvangen wat ik het beste kan doen. Staat nu zo'n 4 jaar in mijn tuin, groeien constant nieuwe speren bij en de bloemen komen ook elkaar terug. Geef minimaal 3x per jaar koemest korrels. Ben ik nog wat vergeten? Hoe vaak in de week kan ik water geven?

Met vriendelijke groet

Tallie

Afbeelding
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: T. Fortunei groei tips

Berichtdoor rice op 14 apr 2017 19:58

Als de palm ook al 4 jaar in de volle grond staat is wekelijks water geven echt niet nodig. Laat de plant zelf op zoek gaan naar water zoals in de natuur, teveel water lijkt me niet handig als het niet nodig is.
In de zomer kun je natuurlijk extra water geven, als het warm weer is zullen ze dat zeker waarderen en sneller groeien.
Extra bijmesten doe ikzelf niet, behalve 2x per jaar wat koemestkorrels.
Wellicht zou je kunnen besluiten het blad zo lang mogelijk te laten zitten, alle blad dat nog enigszins groen is heeft immers een functie en draagt bij aan fotosynthese, en dus groei.

Trachycarpus kan in de volle grond tussen de 30 en 50 cm per jaar groeien en afhankelijk van je locatie kunnen ze uiteindelijk zeker groot worden.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: T. Fortunei groei tips

Berichtdoor Mate op 15 apr 2017 12:03

Nu die lekker gesettled is gaat hij echt knallen. Idd alleen op hele warme dagen lekker water geven voor de rest niet wat Rice zegt.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: T. Fortunei groei tips

Berichtdoor Mate op 15 apr 2017 12:05

Uiteraard afhankelijk van de grond samenstelling.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: T. Fortunei groei tips

Berichtdoor Talllie op 15 apr 2017 20:03

Is het nog verstandig om de bloemknoppen te verwijderen? Heeft dit invloed op de groei van de plant? zo ja, wanneer kan ik dit het beste doen?
Talllie
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 26 maart 2017 21:29
0 bedankjes

Re: T. Fortunei groei tips

Berichtdoor Gouden HandPalm op 15 apr 2017 20:58

Je hebt een mooie palm, met mooie stevige bladeren. Proficiat!

Twee dingen: koemestkorrels geven weinig voeding aan planten, omdat het meer bodemverbeteraars zijn die op lange termijn wat werking hebben. Voor voeding kun je beter (Osmocote) korrels gebruiken of vloeibare plantenvoeding (Palmbooster, of gewoon huis en keukenmiddeltjes, dat werkt ook) voeding, die je licht verdund rond de plant uitgiet (ik doe altijd half om half met water/voeding, dus halve fles voeding aangelengd met water). Dan zie je na een paar weken zichtbaar resultaat van je bijvoeden. Vooral op zandgrond is dat bijvoeden echt noodzakelijk, op klei is het een beetje weggegooid geld.

Ten tweede: biologen zijn het er niet over eens of het verwijderen van bloemen de groei stimuleert. Je zou denken van wel. Maar het kan ook zijn dat de plant in shock raakt wanneer zijn voortplanting hem/haar bruut wordt ontnomen. Door die shock kan de groei juist belemmerd worden. Mij lijkt het laatste meer aannemelijk, maar zoals gezegd, wetenschappers weten het net zo min als wij dat weten. De meest veilige weg lijkt mij om de natuur gewoon haar gang te laten gaan, en de bloemen pas te verwijderen wanneer ze zijn uitgebloeid.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: T. Fortunei groei tips

Berichtdoor daniell op 17 okt 2019 12:03

Doen jullie gewoon een halve fles van vloeibare plantenvoeding waarvan normaal bijvoorbeeld 2 dop in 5 liter water wordt geadviseerd? Ik zit op zandgrond en palmen staan nu 3 jaar in de grond. In de winter hebben ze dan ook geen problemen, maar in de zomer gaat de groei traag. Er is groei, maar minder dan verwacht en langzaam. Moet wel gezegd worden dat ze met het warme weer niet geregeld water hebben gekregen. Zeker in de periode dat wij op vakantie waren niet en het 38 graden was. Daar hebben ze geen schade van gehad, omdat ze goed geworteld zijn. Maar bevordert natuurlijk ook de groei niet :lol:
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: T. Fortunei groei tips

Berichtdoor ludo op 17 okt 2019 15:00

Zo min mogelijk doen aan de plant en gewoon met dood plantmeteriaal werken als voeding
Werkt heel goed op zandgrond :thumb_up:
ludo
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 07 dec 2013 12:57
1 bedankjes

Re: T. Fortunei groei tips

Berichtdoor Folium op 17 okt 2019 19:22

Afgemaaid gras rond de palm werkt bij mij ook heel goed.
Laatst bijgewerkt door Folium op 21 okt 2019 19:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: T. Fortunei groei tips

Berichtdoor Guidonno op 18 okt 2019 20:40

Ik gebruik voornamelijk as van houtskool. Werkt bij mij erg goed :)
Met extreme hitte iets extra water.
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten