Trachycarpus in harde bewortelde grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus in harde bewortelde grond

Berichtdoor daniell op 03 mei 2017 23:58

Ik heb een mini trachy die ik over had in een minder ideaal deel van de tuin geplant (enige waar nog ruimte over was :lol: ). Op het noorden gericht en vlak voor koniferen in een zanderige, maar harde grond die vol wortels zat. Een gok dus. Met moeite kon ik een gat graven. (Ik zal de grond nog verbeteren. Klei er door spitten is onmogelijk in zo'n harde grond, een flinke laag compost zal in elk geval wat meer voeding toevoegen.) Nou is mijn vraag of Trachycarpus last heeft van zo'n harde grond vol wortels van andere planten. Kan hij zich daar doorheen wortelen?
Laatst bijgewerkt door daniell op 04 mei 2017 12:45, in totaal 1 keer bewerkt.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Trachycarpus in harde bewortelde grond

Berichtdoor draco op 04 mei 2017 00:51

Vermits de klei door inwateren zacht kan worden gemaakt, zullen de palmworels er waarschijnlijk wel doorheen groeien. Ik heb een paar jaar geleden een grote Trachycarpus wagnerianus geplant op de plek van een dichte pol bamboe die daartoe bij de grond was afgeknipt. Het kostte flinke moeite om een gat te maken in de dichte mat rhizomen en de droge kleigrond eronder. Door het gat steeds met water bij te vullen, verkreeg ik uiteindelijk een plantgat van voldoende diepte. De palm is goed aangeslagen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus in harde bewortelde grond

Berichtdoor daniell op 04 mei 2017 12:50

Het is geen klei, maar zandgrond. Ikzelf heb gelukkig met moeite, maar niet zoveel moeite als jij had, een gat van voldoende diepte weten te krijgen. Als het potje slechts 15 cm is dan is een + - 30 cm gat genoeg en dat kreeg ik nog wel voor elkaar met niet veel moeite. Wel alle wortels die in de grond zaten stuk geknipt om ruimte te maken. Het zijn vooral de wortels die de grond hard maken, het zand valt wel mee. Zeker na een regen bui. Het is extreme zandgrond dus zal nog wel een flinke laag compost aanbrengen.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Trachycarpus in harde bewortelde grond

Berichtdoor draco op 04 mei 2017 14:57

De eerste jaren extra verwennen en zonodig watergeven want de grond bij een haag blijft kurkdroog. Ik vermeng de kleigrond hier met potgrond van gesneuvelde kuipplanten en een schep organische mest (DCM granulaat). Bijgaande foto is van een Trachycarpus die als zaailing is aangeplant. Staat onder een boom waarvan de wortels de palm inmiddels bijna omklemmen.
Bijlagen
DSCN1213.jpg
DSCN1213.jpg (222.21 KiB) 3920 keer bekeken
DSCN1212.jpg
DSCN1212.jpg (237.98 KiB) 3920 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus in harde bewortelde grond

Berichtdoor daniell op 04 mei 2017 22:14

Wow wat een bijzondere foto's. Bedankt voor het delen. Ze zijn dus toch behoorlijk sterk. Die van mij staat nog een paar uur per dag in de namiddag tot avond in de zon ook. Zo slecht zal het dus ook niet hoeven aflopen! Ik ga compost + koemestkorrels strooien. Ik heb echter nog een zak bemeste tuinaarde liggen, maar daar durf ik steeds niet aan. Overdreven? Ik ben toch gauw bang dat dat te heftig is.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Trachycarpus in harde bewortelde grond

Berichtdoor draco op 05 mei 2017 00:21

Deze Trachycarpus krijgt in het voorjaar om de stam een haffel DCM granulaat met Mg (mix 5). Volgens mij kun je de bemeste tuinaarde gewoon gebruiken aangenomen dat de pH neutraal is.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus in harde bewortelde grond

Berichtdoor Alexander op 06 mei 2017 02:39

Trachycarpus groeid van nature ook in bossen. Bijvoorbeeld Trachycarpus takil en in zuid Zwitserland Trachycarpus fortunei in bossen. Zolang de grond maar goed is en veel water in het groeiseizoen gegeven wordt!
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten