Is deze bak groot genoeg voor mijn palm?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Is deze bak groot genoeg voor mijn palm?

Berichtdoor Stefan010 op 05 jun 2017 08:18

Even een vraag over de bakmaat?
Kan deze palm goed groeien in deze bak?
En in de winter? Wat moet ik dan doen?
Stefan
Bijlagen
IMG_7791.JPG
IMG_7791.JPG (219.32 KiB) 5816 keer bekeken
Stefan010
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 jun 2017 22:09
0 bedankjes

Re: Is deze bak groot genoeg voor mijn palm?

Berichtdoor Jozef op 05 jun 2017 09:08

Fortunei maakt een wortelstelsel wat even groot is als de bladkroon. Deze bak is dus voor je palm te klein. Kijk maar eens naar een volwassen exemplaar en bedenk dan hoe groot het wortelstelsel bij benadering zal zijn. Indien je een plek naast je terras hebt zou ik de palm in de volle grond zetten. Het eerste jaar in de winter een paraplu erboven en een flinke laag bladafval om het wortelstelsel te beschermen.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Is deze bak groot genoeg voor mijn palm?

Berichtdoor Stefan010 op 06 jun 2017 09:29

Dank je wel Jozef misschien dat ik em nog overpoot
Stefan010
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 jun 2017 22:09
0 bedankjes

Re: Is deze bak groot genoeg voor mijn palm?

Berichtdoor jos944 op 06 jun 2017 10:41

Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar de volle grond.
A) om wat Jozef zei.
B) omdat de vorst de grond alleen vanaf boven kan binnendringen. In een bak kan ook de vorst vanaf de zijkanten de grond in dringen en dus kan de plant veel minder vorst verdragen dan in de volle grond.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Is deze bak groot genoeg voor mijn palm?

Berichtdoor draco op 06 jun 2017 11:38

Qua beschikbare ruimte zal deze palm het jaren uit kunnen houden in deze plantenbak. Ze doen het tenslotte ook prima als kuipplant. Onderschat alleen niet de druk van de wortels op de zijwanden (van beton ?). Weliswaar hebben palmwortels geen secundaire diktegroei, maar ik heb herhaaldelijk meegemaakt dat een kuip uitscheurt. Meestal echter wordt de kluit door de wortelgroei omhooggedrukt, tenminste wanneer de kuip naar boven taps uitloopt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Is deze bak groot genoeg voor mijn palm?

Berichtdoor Stefan010 op 06 jun 2017 23:02

Het probleem is dat overal waar die in de volle grond geplant kan worden er te veel schaduw is naar mijn idee. Of maakt dat niet uit?
Stefan010
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 jun 2017 22:09
0 bedankjes

Re: Is deze bak groot genoeg voor mijn palm?

Berichtdoor draco op 07 jun 2017 01:10

Trachycarpus fortunei hoeft niet per se in de volle zon. Hier staat een jong exemplaar geplant onder het bladerdak van een boom en krijgt het licht voornamelijk van opzij.
Laatst bijgewerkt door draco op 09 jun 2017 00:53, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Is deze bak groot genoeg voor mijn palm?

Berichtdoor The Flying Dutchman op 07 jun 2017 18:22

Het blijft toch frappant dat mensen steeds weer een plant of boom kopen en vervolgens op dit forum of de FB pagina komen vragen hoe die verzorgd moet worden en waar geplant etc.

Overigens zijn er veel Trachycarpus palmen die in de volle grond staan helemaal niet mooi. Een klein exemplaar in een bak kan net zo mooi of vaak mooier zijn. Of je dan meer aan vorstbescherming moet doen weet ik niet, mijn exemplaar in pot is ook bevroren geweest maar heeft hier geen hinder van ondervonden. Misschien dat je alleen bij langdurige strenge vorst iets moet doen?
The Flying Dutchman
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
13 bedankjes

Re: Is deze bak groot genoeg voor mijn palm?

Berichtdoor daniell op 07 jun 2017 23:04

Stefan010 schreef:Even een vraag over de bakmaat?
Kan deze palm goed groeien in deze bak?
En in de winter? Wat moet ik dan doen?
Stefan


Het hangt er ook vanaf wat je wil doen met de palm. Wil je graag echt de palm als hoofdbeplanting hebben voor een mooie mediterrane look langs je terras? Of is hij bedoeld als extra detail in die bak. In een bak groeit hij trager, in de volle grond als hij eenmaal is aangeslagen rustig heel snel. Ik heb een aantal in de volle grond als hoofdbeplanting, maar ook enkele in een pot als bijbeplanting. Een kleintje in een pot staat immers ook vaak mooi op dat normaal zo versteende saaie terras. Als het je enige palm is, is het misschien wel de moeite waard om hem nog snel in de volle grond te zetten. Dit omdat in een pot gewoon risicovoller is in de winter. In de volle grond, goed gedraineerd zanderig is t best, op een plek waar veel muren en andere planten om de palm heen staan is hij feitelijk volledig winterhard in een Nederlandse woonwijk. Pas bescherming nodig beneden -13. (Het eerste jaar kun je hem het beste wel met paraplu beschermen en altijd wat afdekken langs de stam). Schaduw kan ook prima, half schaduw het beste. Of je koopt er gewoon nóg één :lol: Voor 20 eurie inclusief verzendkosten heb je een Fortuneitje bij Gardenpalms besteld. Overigens is Trachycarpus Wagnerianus mooier in een pot, vanwege de dwerggroei en kortere bladeren.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Is deze bak groot genoeg voor mijn palm?

Berichtdoor daniell op 07 jun 2017 23:05

Ik blijf dit overigens een van de beste uitleg vinden voor beginners.

http://users.telenet.be/sf15419/trachy.html
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten