Nieuwe grond jonge palmen (P. Canariensis)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Nieuwe grond jonge palmen (P. Canariensis)

Berichtdoor Eric08 op 01 apr 2018 21:05

de foto is genomen eind 2015, zoals je ziet is er een groot deel van de wortel verwijderd zonder (zichtbare) gevolgen. De palm is nog steeds in goede gezondheid
Bijlagen
DSC08029-1.jpg
DSC08029-1.jpg (96.95 KiB) 3528 keer bekeken
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Nieuwe grond jonge palmen (P. Canariensis)

Berichtdoor Sander@ op 01 apr 2018 21:17

Héél erg bedankt voor de tips! Er zitten 5 gaten (1 groot gat, 4 kleinere gaten) in de pot. Ik ga hem komende dinsdag dan verpotten en nieuwe grond eromheen doen, met wat gedroogde koemestkorrels.

Hij heeft heel de winter tot februari geen water gehad en buiten gestaan, dat is dan de oorzaak van de bruine bladpunten. Ik heb wel het gevoel dat hij op springen staat! De groei zou toch toenemen als hij zijn eerste gesplitste blad heeft gehad?
Sander@
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 maart 2016 18:23
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Re: Nieuwe grond jonge palmen (P. Canariensis)

Berichtdoor Gouden HandPalm op 01 apr 2018 22:33

Sander@ schreef:
Hij heeft heel de winter tot februari geen water gehad en BUITEN GESTAAN....


Een kanarie is niet winterhard. Wat je ziet is vorstschade. Als je op tijd bijmest hoef je niet veel aarde te vernieuwen omdat je dat alleen zou willen als aarde uitgeput raakt en dat probleem los je op door... bij te mesten.

Je zoekt je oplossing dus in de verkeerde hoek. Je lost je probleem op door je palm -een zeker zo'n jonge canariensis- gewoon vorstvrij te houden in de winter.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Nieuwe grond jonge palmen (P. Canariensis)

Berichtdoor Sander@ op 01 apr 2018 22:43

Tot februari was er niet meer dan -2 graden vorst. :)

Is dat al teveel?
Sander@
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 maart 2016 18:23
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Re: Nieuwe grond jonge palmen (P. Canariensis)

Berichtdoor draco op 02 apr 2018 01:11

De schade aan de bladeren kan het gevolg zijn van verdroging door een combinatie van vorst, wind en zon. De eerste 2 factoren bepalen de gevoelstemperatuur. De Engelse term 'windchill' maakt duidelijk dat deze ook toepasbaar is bij planten in de zin van (overmatige) vochtonttrekking door verdamping.
Deze palmen verpotten lijkt me onnodig. Je kunt ze beter met rust laten en het herstel afwachten. De potten zijn royaal bemeten ten opzichte van dit formaat palmen. Geef ze wat mest aan het begin van de groeiperiode. Mijn voorkeur gaat uit naar een samengesteld organisch granulaat maar koemest kan ook.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Nieuwe grond jonge palmen (P. Canariensis)

Berichtdoor Eric08 op 02 apr 2018 09:07

Verpotten overbodig? P. Canariensis maakt zoveel wortels dat hij uit de pot naar boven wordt geduwd en zelf stenen potten breekt. Degene die in Meise in pot staan ondergaan naar het schijnt iedere jaar een wortelsnoei. Naar mijn inziens is het na een paar jaar noodzakelijk om te verpotten, ik zou niet weten hoe je hem anders in de pot kan houden?
Bijlagen
cancan1.jpg
P.C. voor de wortelsnoei, de betonnen pot staat op barsten
cancan1.jpg (279.25 KiB) 3498 keer bekeken
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Nieuwe grond jonge palmen (P. Canariensis)

Berichtdoor draco op 02 apr 2018 11:03

Ik weet er alles van Eric. Ik heb de canariensis meerdere keren gehad en de palm kan flink woekeren met zijn wortels waarbij de kluit omhoog wordt gedrukt. Tenslotte is wortelsnoei de laatste optie. En dat ging hier een paar keer mis.
Deze 2 palmen hebben voorlopig echter nog voldoende ruimte om zich te ontwikkelen.
Ik heb hier eens foto's gepost van 2 oude canaries bij de Botanische Tuin Zuidas voorheen de Hortus VU. Die waren afkomstig van de Utrechtse hortus en stonden al tientallen jaren in dezelfde kuipen. De wortels puilden er aan alle kanten overheen maar met een uitgekiende voeding bleven de palmen kerngezond. Het waren vierkante kuipen waarin de kluit volledig klem zat. Bij botanische tuinen is men niet erg happig op verkuipen en het gebeurt alleen wanneer het onvermijdelijk is. Ik verpot de oudere palmen zo weinig mogelijk en dat is vooral om praktische redenen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Nieuwe grond jonge palmen (P. Canariensis)

Berichtdoor Eduard op 02 apr 2018 12:16

Sander@ schreef:Dit zijn ze.

Afbeelding

Afbeelding

EDIT:

I.


Eric kijk eens naar de verhouding palm/pot dan zie je dat dit nu onnodig is de palm groter te zetten, eerst eens opstoven met mest en als die gaat drukken dat zie je inderdaad vanzelf dan wordt het tijd om groter te zetten ;)

@ Han die reden pas ik ook toe [niet meer groter zetten] anders gaat het ten kosten van onze goede gezondheid :fluiten:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Nieuwe grond jonge palmen (P. Canariensis)

Berichtdoor Eric08 op 02 apr 2018 15:37

Zolang ze niet uit de pot gedrukt worden, verplant ik ze inderdaad ook niet. Een leuk werkje is het trouwens ook niet. Heb een exemplaar gehad dat iets groter was dan de twee op de foto met vergelijkbare pot waar ik het onderste deel van de wortels toch al moest verwijderen. Eens ze boven de pot groeien is het moeilijk om water en voeding te geven. @Draco; wat bedoel je met mis gaan, zijn ze volledig kapot gegaan omwille van de wortel snoei?
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Nieuwe grond jonge palmen (P. Canariensis)

Berichtdoor draco op 02 apr 2018 17:28

Twee van de 3 keer dat ik bij deze palm wortelsnoei heb toegepast herstelde die niet meer. De laatste keer heb 3 jaar geduldig gewacht op hervatting van de groei. De bestaande bladeren bleven lange tijd groen en met de speer leek ook niets aan de hand. Tenslotte heb ik de palm in de winter buiten laten staan voor een zachte dood. Het is prachtige en ijzersterke palm. Vorig jaar heb ik mijn laatste exemplaar verkocht omdat na 3 x verkuipen de palm er alweer dreigde uit te groeien. Het is een van de lastigste palmen om in kuip te houden. Andere notoire wortelopdrukkers zijn Chamaerops en Livistona australis. Afgezien van Chamaerops humilis die tot mijn favorieten behoort, geef ik de voorkeur aan palmen die het in kuip rustig aandoen en liefst zo min mogelijk hoeven te worden verpot. Chamaerops wordt hooguit om de 10 jaar verkuipt en inmiddels niet meer sinds de grootste exemplaren in 100 liter kuipen staan (afb). Het watergeven en bemesten wordt dan vaak een probleem met name als de aarde droog is. De nieuwe adventiefwortels die de palm maakt blijven in hun ontwikkeling steken en in de grond is geen ruimte voor uitbreiding. Dat is misschien ook het probleem bij de toepassing van wortelsnoei. De afgezaagde wortels sterven meestal grotendeels af en de palm zal nieuwe wortels moeten vormen. Dat zal misschien makkelijker verlopen wanneer je niet wacht met wortelsnoei tot de kuip volledig is dichtgeslibt?
Bijlagen
DSCN1205.jpg
DSCN1205.jpg (214.76 KiB) 3440 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten