probleem phoenix canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

probleem phoenix canariensis

Berichtdoor ellandro op 10 jun 2010 12:10

Een aantal weken terug een phoenix canariensis gekocht te Floralux.
Heel mooi en in het begin deed hij het goed!
Nu echter komen alle bladeren, ook al de nieuwe wat bruinachtig.
Is dit door de zon want hij staat buiten. Is het te koud, teveel regen de laatste dagen?
Graag hulp! Want ik zou hem niet graag zien vertrekken :(
Bijlagen
Herschaalde kopie van IMG_3664.jpg
Herschaalde kopie van IMG_3664.jpg (73.97 KiB) 5345 keer bekeken
Herschaalde kopie van IMG_3665.jpg
Herschaalde kopie van IMG_3665.jpg (67.06 KiB) 5345 keer bekeken
ellandro
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 27 sep 2009 22:09
Woonplaats: Leffinge (Middelkerke)
0 bedankjes

Re: probleem phoenix canariensis

Berichtdoor erna op 10 jun 2010 12:18

Hallo,

Heb je hem verpot, en stond hij in de klei ? Waren er genoeg wortels aan de plant ? Als je hem verplant hebt kan dit ook door de shock komen. Ik had vorig jaar er 2 van Floralux en eentje kreeg net hetzelfde, om eerlijk te zijn krijg ik meer en meer bedenkingen bij de palmen van Floralux, heb al enkele slechte ervaringen gehad.
Persoonlijk denk ik niet dat het door de zon komt anders zouden de andere bladeren het ook hebben. Te koud is het zeker niet, en ze kunnen best tegen veel water in de zomer, als het water tenminste onderaan weg kan.
Ik zie dat je in mijn buurt woont, als je zin hebt, kom maar gerust eens af !
groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: probleem phoenix canariensis

Berichtdoor draco op 10 jun 2010 12:26

heb net hetzelfde meegemaakt
enkele weken terug stonden idd de phoenix canariensis in promotie bij Floralux , en heb mij toen een exemplaar van 10 € laten meebrengen door Ollie ( omdat hij er ook moest zijn )
reeds na enkele dagen begonnen alle bladeren van mijn Phoenix bruin te worden , zo erg dat op een periode van 1 week tijd mijn palm volledig bruin was en ik heb hem vorige week weggedaan op de groencontainer
hier ook serieus mijn bedenkingen bij zulke promoties
draco
 

Re: probleem phoenix canariensis

Berichtdoor ellandro op 10 jun 2010 13:06

Kan ik hier nog iets tegen doen?
Tijdelijk in de veranda plaatsen, wat slechte bladeren wegsnoeien?
Mijns inziens stond hij niet in klei, want ik weet dat dit niet goed is voor de planten en moet verwijdert worden. Was gewone potgrond, en de potgrond die ik gebruikt heb is palmengrond van dcm. Hij was helemaal doorworteld vanuit floralux want ik kreeg hem zelfs moeilijk uit z'n pot.
Heb hem ook klein beetje koemestkorrels gegeven en elke week krijgt hij wat vloeibare palmmest van dcm ook.
ellandro
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 27 sep 2009 22:09
Woonplaats: Leffinge (Middelkerke)
0 bedankjes

Re: probleem phoenix canariensis

Berichtdoor amourath op 10 jun 2010 13:08

Vind ik vreemd, zo goed als al mijn palmen (dat zijn er toch al een aantal en niet alleen canariensissen) komen van daar en ik heb nog nooit problemen gehad, zie maar naar mijn fototopic... zien er perfect uit, allemaal aan de groei ook! Ik controleer wel altijd de potten en wortels in de winkel, nog nooit een pot met klei gehad ook.
Ik heb zo'n promo-canariensis van 4,99€ en die doet het perfect, al anderhalve maand... dus ik vind het vreemd, en jammer dat jullie er dan pech mee hebben want ik ben écht tevreden van alles dat van ginder komt. Foto van de palmen in dit topic.

Zou het kunnen dat het exemplaar van Ellandro verbrand is door de mest?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: probleem phoenix canariensis

Berichtdoor ellandro op 10 jun 2010 13:21

Ik ben ook van alles content van daar nochtans...
Goede prijs, en heb nu toch al enige palmen daar aangekocht.
De canariensis krijgt evenveel mest als elke andere palm en die groeien voor het moment
als kool dus denk niet dat het daar aan kan liggen...
Elke vorm van commentaar om m'n canariensis nog te kunnen redden is alvast welkom!
ellandro
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 27 sep 2009 22:09
Woonplaats: Leffinge (Middelkerke)
0 bedankjes

Re: probleem phoenix canariensis

Berichtdoor francois eijkhout op 10 jun 2010 13:51

Hoi Ellandro geef je wel gedr koeiemest wan tegen 12 10 18 kunnen ze echt niet ik heb zelf een phoenix canariensis vorig jaar gekocht bij Albert Hein voor 10 euro en groeit als een tiet heeft lichte vorst gehad en niet beschermd veel succes met je Phoenix gr Francois
Avatar gebruiker
francois eijkhout
 
Berichten: 1308
Geregistreerd: 09 jan 2010 15:31
Woonplaats: Oude Tonge Zuid Holland
84 bedankjes

Re: probleem phoenix canariensis

Berichtdoor ellandro op 10 jun 2010 14:37

De koemest is idd gedroogde koemest van DCM.
Goede ervaringen met dit product trouwens!

Grtz
ellandro
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 27 sep 2009 22:09
Woonplaats: Leffinge (Middelkerke)
0 bedankjes

Re: probleem phoenix canariensis

Berichtdoor kristof p op 10 jun 2010 17:09

lijkt me toch typisch verbranding door de zon. dat niet alle bladeren dit hebben kan perfect zijn. de oudste zullen zeker in donkerder tijden zijn gegroeid dan de 2 laatste die zich ook wat hebben ontwikkeld in de sterker licht mss zelfs al buiten bij je in de tuin...

gewoon verder laten groeien. de nieuwe groei zal perfect aangepast zijn aan de zon.

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: probleem phoenix canariensis

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 jun 2010 17:29

Palm is verbrand Ellandro ! Laat me raden, deze palm gekocht en thuis gekomen direct buiten gezet en het liefst in de volle zon zeker ? ;) Veel mensen die deze fout maken, ik blijf het herhalen, als je een palm/plant koopt in zo'n winkel is dit 90% een serreplant en deze moeten steeds wennen aan het zonlicht ! Dus steeds aangekochte planten eerst een weekje in de schaduw plaatsen en dan langzaam aan meer zon geven... Dan nog kan het zijn dat de bladeren die er al waren verbranden doordat het echt serrebladeren zijn, de nieuwe zullen steeds sterker en mooier zijn en vooral niet verbranden ! ;)
De nieuwe bladeren zien er al goed uit dus gewoon laten doen, komt vanzelf terug goed alleen de bruine bladeren zijn wel verloren, knip de oudste er al af maar nog niet allemaal de bruine want teveel snoeien tegelijk is ook niet goed, binnen een maandje ofzo de rest van de bruine bladeren.

Edit, Kristof was me al voor zie ik... :P
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten