Palmen geel blad

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palmen geel blad

Berichtdoor rrebel op 03 apr 2019 04:39

Ik heb 2 potten met 2 palmen er in ik denk zelf dat het foxtails zijn maar ben er niet zeker van.
Heb ze als zaden gekregen.

Echter heeft 1 palm nu geen groene nieuwe bladderen meer en komt nieuw blad al als gele speer te voorschijn.

Ze krijgen evenveel water en voeding, wat kan er mis zijn?

Ik woon overigens op Aruba.
Bijlagen
B337681C-2592-45F1-81F8-9312A63E118E.jpeg
B337681C-2592-45F1-81F8-9312A63E118E.jpeg (244.92 KiB) 2635 keer bekeken
rrebel
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 mei 2012 11:23
0 bedankjes

Re: Palmen geel blad

Berichtdoor draco op 03 apr 2019 10:55

Waarschijnlijk is dit een Wodyetia bifurcata. Deze staat buiten, neem ik aan? Lichtgebrek zal het niet zijn. Misschien is er sprake van een gebrek aan specifieke mineralen alhoewel je dat zou verwachten in het koraalkalkzand van Aruba. Een complete mineraalhoudende bemesting valt desondanks misschien te proberen. Het hoge kalkgehalte heeft misschien invloed op de opname van specifieke mineralen denkt bijvoorbeeld aan ijzer, magnesium of mangaan?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Palmen geel blad

Berichtdoor rrebel op 03 apr 2019 16:44

Hij staat in een pot met lokale grond gemengd met potgrond.

Is er een manier om iets te testen of is het een kwestie van proberen?

Wat zou je adviseren om hem te geven?
rrebel
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 mei 2012 11:23
0 bedankjes

Re: Palmen geel blad

Berichtdoor draco op 03 apr 2019 18:53

Tuincentra in Nederland kunnen soms de tuingrond testen, voor wat het waard is.
Als ik dit verschijnsel bij mijn planten aantref, geef ik een periode Pokon Groenkracht in combinatie met normale plantenvoeding. https://www.warentuin.nl/pokon-groenkracht-250ml-nl/
Dit product blijkt niet (meer) leverbaar te zijn, maar misschien heeft een lokale bloemist of tuincentrum het nog staan?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Palmen geel blad

Berichtdoor batdah op 05 apr 2019 01:51

Misschien kun je een bladbemesting uitvoeren met bitterzout?
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Palmen geel blad

Berichtdoor GeL op 05 apr 2019 07:28

batdah schreef:Misschien kun je een bladbemesting uitvoeren met bitterzout?


Ik vrees dat epsom niet meer zal helpen al kan het uiteraard geen kwaad. ik denk ook eerder aan een gebrek aan essentiële nutriënten zoals magnesium, mangaan en stikstof. Hiervoor zijn er 2 oorzaken mogelijk: ofwel ontbreken deze elementen in het substraat (zie Han, Poko groenkracht ed.) ofwel is de plant helemaal niet meer in machte om deze op te nemen door wortelschimmel. Een derde reden kan uiteraard spint of dergelijk ongedierte zijn, naar ik begrijp is dit blijkbaar niet het geval hier.

M.b.t de schimmel, ik zou de planten even uit de pot halen en het wortelgestel bekijken, dat moet mooi wit of geel zijn (afhankelijk van de soort). Haal eventueel beide (de gezonde en ongezonde) uit hun respectievelijke pot en zet ze naast elkaar. Kan verhelderend zijn!

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten

cron