Washingtonia robusta verplanten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Washingtonia robusta verplanten

Berichtdoor Jelmer op 28 apr 2019 18:25

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een paar jaar bezig met het vertropiseren van mijn tuin. Eind maart heb ik deze washingtonia in de grond gezet, helaas zijn de bladen gaan hangen na het plaatsen. Zelf denk ik dat dit normaal is en dat de palm er makkelijk boven op gaat komen. Aangezien mijn kleinere variant ook slecht tegen verpotten kan. Al ben ik wel benieuwd of dat ook klopt en of ik er iets aan kan doen.

Alle tips zijn welkom!

Groetjes Jelmer
Bijlagen
IMG-20190428-WA0002.jpg
Toen de palm net stond
IMG-20190428-WA0002.jpg (235.56 KiB) 4176 keer bekeken
IMG-20190428-WA0003.jpg
2 weken later
IMG-20190428-WA0003.jpg (213.33 KiB) 4176 keer bekeken
Jelmer
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 apr 2019 17:41
0 bedankjes

Re: Washingtonia robusta verplanten

Berichtdoor draco op 29 apr 2019 00:47

De palm heeft misschien te weinig water gehad? Washingtonia moet constant vocht blijven.
Weliswaar groeit deze palm van oorsprong in warme droge streken, maar maken de wortels er contact met ondergrondse wateraders ook wel aquifers genoemd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Washingtonia robusta verplanten

Berichtdoor Dennis_S op 29 apr 2019 07:19

Hoe heb je je plant overwinterd? tekort aan vocht zou ook kunnen doordat je wortels aan het eind van de winter zijn bevroren of te nat hebben gestaan. Dan ziet je palm er in maart nog prima uit, maar zodra het warmer wordt kan dat zo'n beeld opleveren. het ziet er in ieder geval niet goed uit om eerlijk te zijn.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Washingtonia robusta verplanten

Berichtdoor Jelmer op 29 apr 2019 07:49

De palm komt uit spanje, is vervoerd in een vrachtwagen en is dus net in de volle grond gezet. Ik heb bijna elke dag gesproeid met die warme dagen. Ik wacht het af :roll:
Jelmer
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 apr 2019 17:41
0 bedankjes

Re: Washingtonia robusta verplanten

Berichtdoor draco op 29 apr 2019 10:30

Sproeien is goed maar waarschijnlijk te weinig geweest? De palm komt uit een kleine kuip en het water heeft in de grond de compacte kluit waarschijnlijk onvoldoende bevochtigd. Het verschijnsel van hangende bladeren herken ik van mijn ervaringen met deze palm als kuipplant. Kuipplanten met hun compacte wortelkluit drogen nu eenmaal sneller uit. De uitgezakte bladeren trekken niet meer bij. Wat je nu kunt doen is de kluit een paar keer per week ruim aangieten om de palm te stabiliseren. Ik neem aan dat de drainage op orde is? Daarna is het afwachten. Om de verdamping te beperken kan het lelijk geworden blad worden afgesnoeid.

In An Encyclopedia of Cultivated Palms (Riffle & Craft) wordt deze palmsoort als volgt beschreven:
"Indigenous to the southern half of Baja California peninsula and to a small area of the Mexcan state of Sonora. It, like the above species (W. filifera) grows near streams, in arroyos, and at natural springs in the desert."
De lokatie heeft geleid tot het misverstand dat deze palmen goed bestand zijn tegen droogte.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Washingtonia robusta verplanten

Berichtdoor Jelmer op 30 apr 2019 22:03

Dank voor je reactie, ik zal m veel water blijven geven. De grond drainage is erg goed. Ik hoorde van de man ,waarvan ik de bomen koop, dat het normaal is bij washingtonias. Hij zal er weer bovenop komen. Ik hou het in de gaten. Ook heb ik de onderste rij bladen eraf gehaald. Nu hopen dat hij snel aanslaat en nieuw blad gaat maken.
Jelmer
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 apr 2019 17:41
0 bedankjes

Re: Washingtonia robusta verplanten

Berichtdoor Folium op 01 mei 2019 07:56

Dag Jelmer, ik had ook een Washintonia zaailingetje dat ik telkens verpotte wanneer de palm te groot werd.
Washintonia robusta is een zeer snelle groeier en daarom werd de pot bijna jaarlijks te klein.
Telkens na het verpotten merkte ik hetzelfde verschijnsel, de bladeren werden bleek groen gelig. Hij gaat er wel niet aan onderdoor maar het is geen leuk zicht.
Daarom heb ik deze uiteindelijk dit voorjaar ook maar in volle grond aangeplant met als nadeel dat er nu wel extra aandacht zal moeten gegeven worden in de winter want de wintervastheid is niet zo goed.
Hij trekt nu ook weer bleek weg (van de shoc van het verplanten denk ik dan maar) maar ik hoop nu wel dat eenmaal vertrokken dat hij dan weer mooie diepgroene bladeren aanmaakt.
Op Youtube staan er filmpjes van tuiniers die de afgekloven beenderen en visgraten van maaltijden rond de wortels van hun planten begraven, dit zou mooie gezonde groene bladergroei bevorderen.
Daartoe drijven ze het blad van een spade zo diep mogelijk in de grond dicht bij de stam en wiegelen het blad van de spade heen en weer in de grond.
In de bekomen spleet in de grond stoppen ze dan de beenderen en visgraten.
Nadien stevig de grond terug afdichten zodat de geur geen ongedierte aantrekt.
Opgepast de spade niet dwars op de wortels de grond indrijven om de wortels niet te beschadigen .
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Washingtonia robusta verplanten

Berichtdoor draco op 01 mei 2019 09:54

Er bestaat ook nog zoiets als beendermeel, dat lijkt me effectiever dan beenderen. ;) Beenderen bevatten hoofdzakelijk Calcium en Fosfor, terwijl palmen meer behoefte hebben aan stikstof en Kalium. Vandaar de gebruikte NPK samenstelling 3:1:3 plus Magnesium MgO.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Washingtonia robusta verplanten

Berichtdoor Folium op 01 mei 2019 10:11

Dag Draco, ik weet wel dat magnesiumsulfaat de job direct doet maar ik vind het juist leuk en een uitdaging om zoveel mogelijk ecologisch te tuinieren.
Tegenwoordig kan je alles direct chemisch geprepareerd uit een (plastiek) verpakking kopen maar normaal moet alles ook wel uit natuurlijke bronnen te verkrijgen zijn.
Ik haal er extra voldoening uit om dat uit te vogelen en toe te passen waar ik kan.
Alle "afval" die je zelf op een natuurlijke manier verwerkt levert dan nog eens dubbele winst op want je verkleint er de afvalberg mee die de mensheid onophoudelijk produceert.
Ik kan het iedereen aanbevelen.
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Washingtonia robusta verplanten

Berichtdoor Jelmer op 26 mei 2019 21:05

Goedenavond! Ik wou even laten weten dat de palm weer aan het groeien is. Ik heb alle bladen dienraar waren geworden erafgehaald en hij gaat nu weer goed! Kwestie van tijd voor er weer een mooie kroon opzit. Dabk allenaal voor jullie input! Groeten Jelmer
Jelmer
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 apr 2019 17:41
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten