Afzagen dode stam duo trachycarpus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Afzagen dode stam duo trachycarpus

Berichtdoor Christine de Jong op 13 mei 2019 11:29

Goedemorgen

Ik heb een 2 stammige trachycarplus fortunei. 1 van de stammen is al een paar jaar dood. Omdat beide stammen de zelfde kluit delen wil ik graag weten of ik de dode stam gewoon kan afzagen even boven de grond? Ik weet niet of dat gevolgen heeft voor de levende stam zoals het inrotten van de stronk?

Ik zie jullie adviezen graag tegemoet.
Christine de Jong
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 mei 2019 10:23
0 bedankjes

Re: Afzagen dode stam duo trachycarpus

Berichtdoor hanscazan op 13 mei 2019 16:26

Hallo Christine, eerst maar eens een :welkom: .
Vaak bij meerstammige gekochte palmbomen, ook luiigheid denk ik dan van de verkoper of later opgekomen zaad, wilt iedereen eigenlijk alles behouden echter uiteindelijk overleeft er maar 1tje.
Om een lang verhaal kort te houden, alleen maar handig dat er 1tje is overleden omdat het dan geen probleem is de mindere te verwijderen.
Iedere palm heeft nl zijn/haar eigen kluit, dus geen probleem de andere te verwijderen :thumb_up: .
groet en suc6
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Afzagen dode stam duo trachycarpus

Berichtdoor draco op 14 mei 2019 00:53

De dode stam kun je inderdaad gewoon onderaan afzagen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Afzagen dode stam duo trachycarpus

Berichtdoor Christine de Jong op 14 mei 2019 12:19

Hoi
Het gat om een grote boom. De levende is ruim 4 meter hoog (incl kroon) en die dode stam 2 meter.
Ik zou het zonde vinden als de goede boom daardoor wordt aangetast.
Christine de Jong
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 mei 2019 10:23
0 bedankjes

Re: Afzagen dode stam duo trachycarpus

Berichtdoor PalmPat op 14 mei 2019 14:25

Christine de Jong schreef:Ik zou het zonde vinden als de goede boom daardoor wordt aangetast.



Lijkt me juist een extra reden om het dode exemplaar weg te snoeien. Zo'n ziek/dood exemplaar ziet esthetisch niet uit, maar kan misschien juist ook juist ziektes/schimmels aantrekken, dus zou ik 'm idd ook gewoon afzagen.
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Afzagen dode stam duo trachycarpus

Berichtdoor draco op 15 mei 2019 01:16

Een dode stam zorgt ook voor nieuw leven, insectenlarven, pissebedden e.a. zettten het dode weefsel om in voor de levende palm opneembare voedingsstoffen. De reden ook dat onze bossen er tegenwoordig zo rommelig uitzien, al zal kostenbesparing ook een rol spelen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Afzagen dode stam duo trachycarpus

Berichtdoor Folium op 16 mei 2019 23:12

Dag Christine, wat ikzelf als nog een leuk probeersel zie is om de stam van ern dode palm bovenaan uit te hollen en op te vullen met potgrond en er een varen in te planten.
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Afzagen dode stam duo trachycarpus

Berichtdoor draco op 17 mei 2019 00:49

Dat wordt nog een stevige klus want het merg bevat bijzonder taaie vezels. Ik heb eens een stam van een overleden Trachycarpus proberen af te zagen en dat viel behoorlijk tegen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Afzagen dode stam duo trachycarpus

Berichtdoor Christine de Jong op 17 mei 2019 15:33

Hoi

dat van die varen is een goed idee, ik heb ook nog wat zaailingen van de trachycarpus, ik weet niet of het daar ook mee kan?
Christine de Jong
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 mei 2019 10:23
0 bedankjes

Re: Afzagen dode stam duo trachycarpus

Berichtdoor Folium op 17 mei 2019 15:54

Dag Christine,
Ik zou geen boom in een dode boom planten, een varen is anders, het wortelgestel blijft oppervlakkig. Wel regelmatig bewateren en besproeien.
Het geeft een leuk tropisch sfeertje ipv enkel een dode stam, ziet er dan meer uit als een verderpalm of een boomvaren ....
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: PalmPat en 37 gasten

cron