Jubaea in de zomer

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea in de zomer

Berichtdoor Dejagere op 03 sep 2010 20:23

Afgelopen week is het beduidend koeler geweest met gemid max dagtemp van 18,5°,ook de nachten koeler met zelfs een 8 ° als min.De groei is zoals te verwachten valt fel vermindert tot 6mm per dag.Het 7 de blad ontvouwt nu dan ook maar traag.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea in de zomer

Berichtdoor Dejagere op 10 sep 2010 20:19

Deze week normale temp gehad met gemid max 20,5°. De neerslag was opvallend hoog 71 liter deze week .De groei is iets versneld tot 9 mm per dag.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea in de zomer

Berichtdoor Davy op 13 sep 2010 20:27

Bij mij doet de jubea het super: traag maar zeker iedere dag verandering. Ik ben al benieuuwd voor volgend voorjaar! Hij wordt dit najaar zowiezo voorzien van een doorzichtig kunstof dakje!
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Jubaea in de zomer

Berichtdoor Dejagere op 17 sep 2010 18:15

Afgelopen week gemid max temp van 18 ,5°,iets koeler dan normaal dus,resulterend in 7 mm groei per dag bij mij Jubaea.Redelijke groei dus,dankzij redelijk wat zonuren .
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea in de zomer

Berichtdoor Davy op 17 sep 2010 19:16

Klopt volledig, mijn jubea blijft het ook super doen! Blijvende groei terwijl de trachy 2 meter verderop in de zelfde omstandigheden bijna stilstaat....

Weet iemand hier een verklaring voor?

Trouwens dinsdag ontedekt dat een Jubea echt een rib uit uw lijf kost. Klein plantje gezien in tuincentra: amper 30 cm hoog in totaal: 145 € !

Mijn exemplaar zou dus gemakkelijk 500 € moeten kosten.....
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Jubaea in de zomer

Berichtdoor Dejagere op 24 sep 2010 20:21

Afgelopen week gemid maxtemp van 19°,groei Jubaea is hier afgenomen tot 6 mm per dag.Het is te verwachten dat de groei niet opnieuw komende week gaat oplopen gezien de koelere vooruitzichten.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea in de zomer

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 sep 2010 21:07

Ik vind het echt knap dat jouw Jubaea het zo goed blijft doen hoor met dit koude weer amai !! Hier groeien zelfs de bananen al zeer langzaam.... :? :(
Leuk dat je ons geregelt op de hoogte houd, door dit topic ben ik veel positiever geworden over de Jubaea, Thx !! :D
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Jubaea in de zomer

Berichtdoor Davy op 24 sep 2010 22:15

Waterboyke schreef:Ik vind het echt knap dat jouw Jubaea het zo goed blijft doen hoor met dit koude weer amai !! Hier groeien zelfs de bananen al zeer langzaam.... :? :(
Leuk dat je ons geregelt op de hoogte houd, door dit topic ben ik veel positiever geworden over de Jubaea, Thx !! :D



Sterker nog. Je kan vergelijken met 2 Jubea's ;) Die van Dejaegere en die van mij.

Ik ben er ook meer en meer tevreden over. In de vorige posts heb ik eveneens gezegd dat mijn Jubea sneller gaat dan mijn trachy op dit moment. Iedere keer na een betere dag als ik thuiskom zie ik verschil. Me dunkt dat een groter exemplaar dat wij hebben eens aangepast aan België sneller groeit dan we denken.....
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Jubaea in de zomer

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 sep 2010 22:22

Idd Davy ! ;) Awel, dat denk ik ook se, want mijn Jubaea (in pot nog momenteel) doet het ook goed, veel beter dan ik van ze verwacht had en dan jullie berichten uit de volle grond... Een goed gesettelde Jubaea zou ons nog eens kunnen verrassen denk ik ! :D
Door één of ander iets heb ik ook de indruk dat dit hele sterke bomen zijn...
Ik ben nog even aan het sparen voor mijn groot exemplaar, mss al komend voorjaar, het kriebelt allesinds !! :mrgreen:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Jubaea in de zomer

Berichtdoor Dejagere op 25 sep 2010 18:41

Ik denk ook dat het in ons klimaat vooral belangerijk is om te starten met een ex met redelijk ex met stamdiameter van minstens 30 cm,kleine ex steken maar 3 of 4 bladeren per jaar wat weinig is om een gezonde bladkroon te hebben en te blijven houden.Ik denk dat je minstens 5 bladeren nodig hebt per jaar om een gezonde kroon op te bouwen met 15 tot 20 goede bladeren.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten