verplanten van een grote Trachycarpus fortunei 'Wagnerianus'

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

verplanten van een grote Trachycarpus fortunei 'Wagnerianus'

Berichtdoor canarias op 20 apr 2020 16:07

Goedendag,

Graag maak ik jullie deelgenoot van het verplanten van een grote Trachycarpus fortunei 'Wagnerianus'.
Op marktplaats zag ik een fraai exemplaar te koop staan bij iemand die hem niet meer in de tuin wilde hebben staan.
Voor een zacht prijsje kon ik 'm overnemen, maar dan moet ik hem wel zelf eruit graven.

Zo gezegd, zo gedaan.

Vooraf even op google-maps gekeken naar de bereikbaarheid, en dat bleek gelukkig mee te vallen.
De boom stond in een goed bereikbare achtertuin, grenzend aan een grasveld en ruime parkeervoorziening.
Grote bestelbus gehuurd, deze volgeladen met kruiwagen, gereedschappen (schep, bijl, zaag, balken, snoeischaar, etc.), dekens, zeil en spanbanden.
En op naar de palmboom om deze een nieuw leven te gunnen in onze tuin.

Het bleek dat deze boom al decennia lang in een kleine achtertuin stond, de grond bestond voornamelijk uit zandgrond.
Ik was dus een beetje huiverig dat de boom een flink wortelgestel zou hebben en de grond vol wortels en stenen zou zitten.
Dat viel gelukkig best mee, al was het wel een flinke graafklus gebleken (ruim 2 uur scheppen met twee man).
IMG-20200419-WA0006.jpg
IMG-20200419-WA0006.jpg (410.28 KiB) 4926 keer bekeken

Een ruime geul gegraven rondom de boom, totdat we de eerste wortels tegenkomen.
De boom bleek slechts 30 cm diep geworteld en een worteldiameter van zo'n 80 cm te hebben; best klein voor zo'n groot ding!
Toen de geul diep genoeg was, zijn we de boom gaan ondermijnen, door ook de aarde onder de boom weg te graven.
de bedoeling was dat de boom dan door zijn eigen gewicht los zou komen.
IMG-20200419-WA0021.jpg
IMG-20200419-WA0021.jpg (466.51 KiB) 4926 keer bekeken

De boom gaf nog steeds geen krimp en stond nog rotsvast op zijn oude plekje tegen een schutting aan.
Pas nadat wij met schep en breekijzer een smalle sleuf bij de schutting hadden gemaakt en vervolgens met wat mankracht een beetje geholpen, begon de boom voorzichtig te hellen en konden wij 'm omver trekken.
IMG-20200419-WA0024.jpg
IMG-20200419-WA0024.jpg (449.21 KiB) 4926 keer bekeken

Nu de boom op zijn kant ligt, is het zaak om zo veel mogelijk gewicht eraf te halen.
Met een stam van meer dan twee meter hoog en een flinke kluit eronder is dat ding niet te tillen.
Ik schat in dat de gehele boom tot wel 300 kg weegt.
Dus voorzichtig met een stootijzer de grootste brokken aarde tussen de wortels vandaan gepulkt, net zoveel totdat de boom hanteerbaar werd.
Zo op zijn kant was het gemakkelijk de boom geheel in te pakken met een zeil en spanbanden om het te beschermen tijdens het vervoer.

Met drie man de boom op een grote, platte kruiwagen getild en vervolgens naar de bestelbus gereden.
Nog een keertje tillen, hup de bus in, spullen inladen, vastsjorren en terugrijden naar zijn nieuwe bestemming.
20200418_144248.jpg
20200418_144248.jpg (215.74 KiB) 4926 keer bekeken

Inmiddels was het begonnen met zachtjes te regenen, ideaal weer om te verplanten.
Thuis aangekomen gelijk de boom uitgeladen, kuil gegraven en het plantgat verbeterd met twee zakken mediterrane potgrond.
Op de kluit heb ik rondom wat stekpoeder gedaan, om de beschadigde wortelt te stimuleren weer nieuwe haarwortels aan te maken.
Verder geen bemesting, dat doe ik wel als de boom is aangeslagen en weer groei gaat laten zien.
Allereerst gun ik hem alle rust om te herstellen van deze verhuizing.

De kluit was slechts 30 cm diep, dus het plantgat heb ik ook ondiep gemaakt.
De boom moet net met de basis van de stam boven het maaiveld komen te staan.
Op een klein heuveltje dus, niet in een kuil.

Weer vervoerd met de platte kruiwagen, wat een handig ding voor dit soort klussen!
Met kruiwagen en al in het plantgat gereden en de kluit op die manier in het gat gekiept.
Nu de boom weer staat heb ik 'm met een stootijzer nog wat kunnen wrikken om hem goed uit te lijnen en hem op zijn definitieve plek te zetten.

Vervolgens drie stevige houten palen met grondboor en hamer een meter diep in de grond geslagen en de boom aan drie kanten vastgesjord met spanbanden.
En dan was het eindelijk zover om de boom te ontdoen van alle zeil en dekens.
Prachtig gezicht om zo'n palmboom zijn bladeren te zien ontvouwen als je de laatste spanband eraf haalt.
20200418_155745.jpg
20200418_155745.jpg (376.1 KiB) 4926 keer bekeken

Ik heb de gehele boom een half uur lang met de tuinslang besproeid en de kluit goed ingewaterd.
De volgende dag rondom de kluit nog extra aarde ingewerkt en verder ingeplant met lavendel om het geheel af te maken.
20200419_120018.jpg
20200419_120018.jpg (228.74 KiB) 4926 keer bekeken

Onze nieuwste aanwinst is een absolute blikvanger in de tuin.
Nu maar hopen dat hij zich goed gaat ontwikkelen en snel hersteld van de verhuizing.
Voorlopig zal ik nog regelmatig water moeten geven en staat hij voor een jaar gestut in de spanbanden, totdat er nieuwe groei zichtbaar is en ik hem zelfstandig kan laten staan.

Groet,
Jorrit
canarias
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 19 jun 2012 22:26
1 bedankjes

Re: verplanten van een grote Trachycarpus fortunei 'Wagneria

Berichtdoor leroy op 20 apr 2020 16:31

Heeft een mooie plek gekregen :thumb_up:
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 855
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
63 bedankjes

Re: verplanten van een grote Trachycarpus fortunei 'Wagneria

Berichtdoor joskes op 20 apr 2020 17:36

Prachtige exemplaar :o :thumb_up: :thumb_up: verzorg hem maar goed ;) ,Hoe oud is deze palm???

Groeten chris ;)
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: verplanten van een grote Trachycarpus fortunei 'Wagneria

Berichtdoor Mate op 20 apr 2020 17:46

Mooi verslag en goed aangepakt..nog vele mooie jaren met de Waggy :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: verplanten van een grote Trachycarpus fortunei 'Wagneria

Berichtdoor Guidonno op 20 apr 2020 21:10

Prachtig hoor! Leuk bericht, ik ben benieuwd naar hoe hij aanslaat.

Hij krijgt een nieuwe bloem? Zo ja,is het verstandig om deze te laten zitten?

Geniet ervan!
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: verplanten van een grote Trachycarpus fortunei 'Wagneria

Berichtdoor draco op 21 apr 2020 00:36

Knap werk hoor! Een palm vormt geen haarwortels zoals bij bomen e.d. en beschadigde wortels zullen niet of nauwelijks 'herstellen'. Bij palmen groeien steeds nieuwe zgn. adventiefwortels uit de stamvoet. Dit kan worden gestimuleerd door de palm dieper te planten of de aarde rondom de voet op te hogen. Hierdoor groeien ook nieuwe wortels uit het afgedekte stamdeel.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: verplanten van een grote Trachycarpus fortunei 'Wagneria

Berichtdoor bjornobo op 21 apr 2020 14:28

mooi project, ik heb hetzelfde ooit gedaan met een iets groter formaat fortunei. Precies dezelfde handelingen uitgevoerd met ook het stekpoeder. MIjn ervaring is dat dit formaat bomen toch een flinke terugval gaat krijgen (ondanks de goede zorgen) en dat het 3 tot 4 jaar duurt voordat ie weer verder groeit en dan met een flink kleinere kroon. Ik hoop dat deze het beter gaat doen! Bjorn
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: verplanten van een grote Trachycarpus fortunei 'Wagneria

Berichtdoor hanscazan op 21 apr 2020 17:06

Ik wilde bijna schrijven van "Han, Drako" kom er maar in. :D .c :thumb_up:
Gelukkig was je daar al. Veel oudere trachy, waggie, wagnerianus.liefhebbers weten het inmiddels dat je "oudere" palmen liefst 10cm dieper verplant dan originele maaiveld hoogte .
Echter de aanpak hier met grond geslagen palen en strap banden :applaus: .
Suc6 en water blijven geven zelfs nog na 1 jaar. Dan wordt dit (wederom) een prachtig exemplaar,
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: verplanten van een grote Trachycarpus fortunei 'Wagneria

Berichtdoor Dennis_S op 22 apr 2020 22:35

Ziet er allemaal goed uit. Wellicht zou ik er nog voor kiezen de kruin in te pakken met vliesdoek vanwege de zon en de uitdrogende wind. Het blijft inderdaad een lastig verhaal, herstel is vaak maar moeizaam om de reden dei Han al beschrijft, gebrek aan haarwortels en allemaal afgekapte worteleinden. of er genoeg resteren om de kroon fris te houden met dit weer betwijfel ik, maar ik hoop het natuurlijk wel. Het is een prachtig exemplaar! Succes!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: verplanten van een grote Trachycarpus fortunei 'Wagneria

Berichtdoor Jozef op 23 apr 2020 14:38

En vooral niet wanhopen wanneer een verplaatste grote palm enkele jaren stilstaat. Ik heb dat ook ervaren. De palm is inmiddels bijna verdubbeld qua stamlengte.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: knalkop en 62 gasten