Wortelgroote trachycarpus fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Wortelgroote trachycarpus fortunei

Berichtdoor Trachynus op 14 mei 2020 17:50

Hallo.weet iemand hier hoe groot de wortel is van een teachycarpus met stamhoogte 175cm en een kruin van 1m diameter?

Mijn schoonouders gaan hun huis verkopen wegens te groot nu.en ik zou mogen de palmbomen gaan uitgraven als ik ze wil.heeft iemand hier ervaring mee?ik vind er heel weinig over terug op internet.
Alvast bedant
Trachynus
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 mei 2020 17:42
0 bedankjes

Re: Wortelgroote trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 14 mei 2020 21:14

Ik heb dit voorjaar een vergelijkbaar formaat uitgegraven maar om praktische redenen de diameter van de kluit tot 70 cm moeten beperken. Daarvoor was een gat van 1 m3 nodig. Nadat de wortels los waren gestoken is de palm uit het gat gelicht. Daartoe gingen 2 man als wip op de stam zitten terwijl nr. 3 een plank onder de kluit schoof. Vervolgens werd de palm met een kabel uit het gat gesjord. Voor transport naar de nieuwe bestemming is een steekwagen gebruikt en een bestelbus. De kluit is met 3 man in de laadruimte getild.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Wortelgroote trachycarpus fortunei

Berichtdoor Trachynus op 16 mei 2020 11:00

En is de wortel gemakkelijk kleiner te maken met een schop?of is dit ook een zwaar werk?
Mvg
Trachynus
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 mei 2020 17:42
0 bedankjes

Re: Wortelgroote trachycarpus fortunei

Berichtdoor pampie op 16 mei 2020 11:37

kortom, bijna niet te doen dus. :lol: Wat een werk zeg. En de kluit moet ook nog eens vrij groot worden anders trekt de palm het niet op de nieuwe plek.

*EDIT* Dan is het misschien toch leuker om met een palmboompje van 23,- euro te beginnen. Die zie je dan nog leuk opgroeien ook. 8-) :thai:
pampie
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Wortelgroote trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 16 mei 2020 12:02

Het is een pittige klus maar met een stel jonge gasten is het wel te doen. Het hangt ook van de bodemgesteldheid af. De dikte van een palmwortel bedraagt minder dan 1 cm, maar ze zijn met velen en behoorlijk taai. Een uurtje stevig spitwerk volstaat meestal wel. Maar gelet op het risico dat de transplantatie mislukt, is een nieuwe palm aanplanten de betere optie.
Koop je palm dan bij een betrouwbaar adres. Zie het pb voor een paar suggesties.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Wortelgroote trachycarpus fortunei

Berichtdoor Trachynus op 16 mei 2020 12:56

Ik denk toch dat ik de poging zal wagen.als het zover komt dan post ik hier wel in een klein verslag fotos van voor,tijdens en na de werken van alsook het verdere verloop van de planten.ik schat het binnen een 4tal weken te doen...
Trachynus
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 mei 2020 17:42
0 bedankjes

Re: Wortelgroote trachycarpus fortunei

Berichtdoor pampie op 16 mei 2020 13:09

Oké heel tof en leuk dat je ons op de hoogte wil houden. Ik ben benieuwd. 8-)
pampie
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Wortelgroote trachycarpus fortunei

Berichtdoor derfske op 16 mei 2020 17:49

de regel is . wat je ziet aan de bovenkant zit ook aan de onderkant

en nog een regel is.. de wortels gaan altijd breder dan het bladeren uit steken. alles wat aan de buitenkant daar af druppelt kunnen de wortels dan opnemen.

en bij verplaatsen is dus de regel hoe groter hoe sneller het herstel. want je zal nooit 100% de wortels kunnen uit steken :roll:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Wortelgroote trachycarpus fortunei

Berichtdoor Jozef op 17 mei 2020 09:21

Met veel energie en enthousiasme is hets prima te doen, echter staan de palmen in de klei zou ik er niet meer aan beginnen. Iets schade en schande. ;)
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Wortelgroote trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 17 mei 2020 10:27

Jozef schreef:Met veel energie en enthousiasme is hets prima te doen, echter staan de palmen in de klei zou ik er niet meer aan beginnen. Iets schade en schande. ;)


In kleigrond groeien de wortels waarschijnlijk minder ver uit met een compactere kluit als gevolg. Zandgrond is doorlatender en de wortels moeten op zoek naar voeding en water. De palm die hier onlangs is uitgegraven stond in een mix van rulle klei, zand en toegevoegde potgrond. Voorafgaand aan de aanplant 5 jaar geleden had de palm een jaar in een grotere kuip gebivakeerd. Bij het uitgraven was de kluit hiervan nog terug te zien. Een veel jongere Trachycarpus princeps 'New Form' die als jonge palm was uitgeplant, had bij het uitgraven geen mooi gedefiniëerde kluit. De wortels waren alle richtingen uitgegroeid en het uitgraven ging gepaard met relatief veel verlies van wortels.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten