Natuurlijke kruising Butia x Syagrus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Natuurlijke kruising Butia x Syagrus

Berichtdoor IQuax op 26 okt 2021 17:49

Afgelopen zomer waren we op vakantie is Zuid-Europa. Het stond in die regio vol met Butia en Syagrus palmen (ook veel andere specialere soorten overigens, heb mij ogen uitgekeken). Ook allerlei zaden verzameld, onder andere van Butia. Ik vroeg mij af of iemand weet in hoeverre Butia en Syagrus van nature kruisbestuiven. Ik vond op een gegeven moment een Butia met veel zaden. In de verre omgeving was geen andere Butia te bekennen, maar op 10 meter van de Butia stond wel een Syagrus, die ook duidelijk gebloeid had. Ik weet dat Butia's ook zichzelf kunnen bestuiven, maar levert dat ook volle zaadtrossen op? Zou er een gedeelte van de zaden ook door de Syagrus bestoven kunnen zijn, of is dat onwaarschijnlijk? Hopelijk weet iemand hier meer van.
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Natuurlijke kruising Butia x Syagrus

Berichtdoor draco op 26 okt 2021 18:45

Hybrisatie tussen Butia en Syagrus lijkt me niet vanzelfsprekend anders werden we wel overspoeld met Butiagrus. Zelfbestuiving zal ook wel plaatsvinden maar vaak heeft de plant een mechanisme dat de vorming van zygotes en/of kiemkrachtig zaad verhindert. Het lijkt me de moeite waard om een aantal zaden op te kweken. Volgens kenners groeit de x Butia nabonnandii uit Syagrus zaad het snelst met het meest tropische uiterlijk.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Natuurlijke kruising Butia x Syagrus

Berichtdoor IQuax op 26 okt 2021 19:32

Bedankt voor de reactie. Ik dacht inderdaad hetzelfde over dat planten meestal een meganisme hebben om zelfbestuiving te voorkomen. Wat ik op internet lees is dat zelfbestuiving voor kan komen omdat mannelijke en vrouwelijke bloemen op dezelfde tros zitten. De reden dat we niet overspoeld worden met butyagrus is volgens mij omdat als je met 100% zekerheid Butyagrus zaden wil kweken, dan moet je alle mannelijke bloempjes met de hand van de tros halen en de vrouwelijk met de hand bestuiven. Vandaar dat echte Butyagrus zaden zo weinig te koop zijn en zo kostbaar. Ik heb gelukkig een heleboel zaden van deze palm meegenomen, zowel oude zaden die eronder lagen als verse zaden van dit jaar. Een gedeelte staat al om een verwarmingsmat. Het verschil zie je volgens mij pas na een paar jaar.
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Natuurlijke kruising Butia x Syagrus

Berichtdoor draco op 26 okt 2021 20:53

Opvallend genoeg wordt bij mijn weten Butiagrus zelden of nooit als jonge zaailing aangeboden? Van Jubutia zijn die daarentegen wel af en toe beschikbaar.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Natuurlijke kruising Butia x Syagrus

Berichtdoor Troy op 26 okt 2021 21:17

De vraag is of er overlap is geweest tussen de bloeiperiode van beide soorten. Die kans is erg klein. Als dat al gelijktijdig is geweest zal het overgrote deel van de zaden zelfbestoven zijn.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Natuurlijke kruising Butia x Syagrus

Berichtdoor IQuax op 27 okt 2021 09:02

Ja, dat is inderdaad de vraag. Ik heb zaden van verschillende periodes, eerdere jaren(die eronder lagen) en dit jaar. Bovendien lagen en hingen er heel veel zaden, dus ik heb er ongeveer 1000 denk ik. Dus ook als het een klein percentage is, dan zit er wellicht wel wat tussen. Wat mij wel opviel is dat de zaden van deze Butia wat kleiner zijn dan die ik bij andere Butia's heb verzameld, maar dan kan natuurlijk per palm verschillen. Ik ga ze in elk geval zaaien en kijken of er wat uitkomt. Als dat zo is, dan is het een paar jaar geduld hebben denk ik voordat het duidelijk is of er Butyagrus tussen zit.
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten