princeps in bloei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: princeps in bloei

Berichtdoor PeterHoofddorp op 30 maart 2024 17:22

Die staat er mooi bij.
Duurt nog even voor die van mij zo hoog is, maar moet zeggen dat ie goed groeit.
Samen met T. ukhrulensis en T. Nova toch wel de mooiste Trachycarpus.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor pampie op 31 maart 2024 11:10

Ik blijf het wel bijzonder vinden dat bijna elke Palmvriend wel ergens een palmboom heeft staan binnen 2 meter op de erfgrens. Ik persoonlijk heb daar wel bewust rekening mee gehouden ondanks dat mijn buurman zei dat ie een palmboom naast de schutting niet erg zou vinden omdat het wel mooi is. Niemand bang dat ie weg moet in de toekomst vanwege een boze buurman?

Maar ik maak ff een nieuw topic. Dat is handiger. :happy_thai:
pampie
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Sub T op 02 apr 2024 00:59

Interessant om deze palmen te zien, en wat over de herkomst enz. te kunnen lezen. Ik zal mijn beeld over de "range" van verscheidenheid binnen de soort wat moeten bijstellen. De hobby heeft bij mij ook wel een aantal jaar op een lager pitje gestaan wegens drukte, en er zijn nu meer grotere exemplaren te zien met volwassen blad.

@draco: Zo'n volledig rond blad is ook zoiets wat ik nog niet eerder heb gezien bij princeps. Ziet er wel bijzonder uit! De stam heeft zo te zien wel degelijk de typische princeps beharing.

@keesvl: Mooi om ze nog eens in haar geheel te zien! De uitgesproken blauwachtige kleur van jonge planten loopt inderdaad wat terug bij het groter worden, maar het blijven toch prachtige princepsen.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Sub T op 02 apr 2024 01:22

@draco, ik herinner me dat jij een schaduwrijke tuin hebt, toch?. Klopt het dat princeps ( a) op een meer beschaduwde plaats staat dan (b)?
Ik heb hier zelf ook deel van de tuin die flink beschaduwd is, aan de rand van het bos hierachter. De fortunei die ik het "donkerst" heb uitgeplant, blijft gezond verder groeien maar is zeer langzaam. die is inmiddels 19jaar oud en staat daar sinds 2013 geloof ik, en heeft nog maar amper 50cm stam, terwijl zijn broertjes en zusje tussen 2 en 3 meter stam hebben.
Een andere staat ietsje lichter dan die "donkerste" en doet het ook goed.

Mijn ervaring is dus dat ze veel schaduw kunnen hebben, maar dat vanaf een bepaald niveau van schaduw de groeisnelheid sterk lager wordt. Misschien is dat de reden waarom de veel later uitgeplantte palm(b) palm ( a) heeft voorbijgestoken?

Ik heb ook verschillende keren speerrot gehad in mijn princepsen, maar het herstel daarvan leek nauwelijks invloed te hebben op de algemene groeisnelheid. Vanaf de 2e winter in volle grond bleef de schade tot nu toe altijd beperkt tot wat aantasting van de nieuwe speren.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten