Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor PeterHoofddorp op 14 jul 2023 22:28

Ik heb verschillende Trachycarpus palmen in mijn tuin.
In de volle grond, en ook in pot.
En echt, er is er geen één hetzelfde.
En dan vooral T. fortunei.
Dikke stam, dunne stam. Lange stelen, korte stelen. Relatief zachte bladeren, harde stevige bladeren.
Langzame groei, hele snelle groei. Zilver van onder , of blauwig, of helemaal niet.
Chusan, Tesan, Winsan, Wagnerianus, en nog meer varieteiten.
En dan ook nog de Sp. Nova, Takil, en nog een paar vrieteiten met vage verschillen.
Maar is dat zo? Is het vaag?? Ik durf toch te beweren dat twee van mijn fortuneis echt zo verschillend zijn dat ze twee echt verschillende soorten lijken.
Zou minder varieteiten , en dus meer soorten benaamd misschien beter zijn? Interessanter voor de liefhebber en verzamelaar wellicht?
De meningen erover zijn zeer verdeeld. Daarom rakel ik het gewoon weer even op. Is al even geleden, tenslotte.
Wat vinden jullie?? Graag reakties!
Bijlagen
T fortunei 23.jpg
T fortunei 23.jpg (470.47 KiB) 15408 keer bekeken
T unk 6 28jun22.jpg
T unk 6 28jun22.jpg (394.39 KiB) 15408 keer bekeken
T Winsan jun21 3.jpg
T Winsan jun21 3.jpg (493.6 KiB) 15408 keer bekeken
Trachycarpus fortunei Winsan 30aug21.jpg
Trachycarpus fortunei Winsan 30aug21.jpg (239.56 KiB) 15408 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor Tropical Gardening op 15 jul 2023 07:29

Het is al een puinhoop met al die soorten. Ik doe er ook vrolijk aan mee door ze allemaal te verzamelen ;) Ik zie niet alleen bij fortunei verschil, maar bijvoorbeeld ook bij winsan. Ik heb in het verleden winsan's gezaaid (zaden leken iets groter dan de fortunei) en slechts 2 van de 10 hadden 360 gr blad. 1 Heb ik uitgeplant en sindsdien maakt deze geen 360 gr bladeren meer aan. Bij princeps en nova is er ook heel veel verschil. Princeps vind ik de eerste jaren lastig te overwinteren, de ene zaailing legt meteen het loodje en de ander totaal geen schade, compleet verschillende groeisnelheden etc.

Dus een paar nieuwe soorten is leuk, maar als we op uiterlijke kenmerken gaan selecteren raken we de draad helemaal kwijt denk ik :lol: .

Ik heb me inmiddels alweer laten verleiden om de 'Naga Hills' te gaan zaaien... Ben heel benieuwd wat dat op lange termijn wordt.
Avatar gebruiker
Tropical Gardening
 
Berichten: 186
Geregistreerd: 12 okt 2022 00:40
Woonplaats: Ossendrecht
31 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor johny op 15 jul 2023 12:11

Trachycarpus soort(en) over een groot deel van de wereld zal wel verschillend evolueren en zelf helpen we mee door hybriden .Varianten kunnen ook natuurlijk voorkomen door kruising (vb sabel is ook zon boeltje).
Neemt niet weg dat sommige duidelijk te onderscheiden zijn , echter in de handel labelt men soms maar oplos genoeg vb gunner en ander soms labelt men naargelang de vraag of opbrengst ervan :oops:
T. princeps onderscheid zich duidelijk alhoewel ze van streek wat kunnen verschillen
T. fortunei word zoveel gekweekt dat er natuurlijk wel variatie voor komt vb winsan is volgens mij een afwijking waar handelaren de boel mee gek maken volgens mij
T. nova , T. wagerianus T. nanus zijn zeer goed te onderscheiden vind ik de laatste vind je bijna nergens en ontzettend traag en klein bijna kruipende bijna geen stam.
Maar er zijn er te veel om op te noemen ook enkele die moeilijk te onderscheiden zijn, mijn gevoel is dat vele iets van oorsprong bezitten en ook nog wat anders uit zien door kruising
Zelf heb ik 3 palmen bij toeval gekocht met duidelijk kruipende stam 2 grote en een klein gelabelt T.fortunei (gewoon acidentje van zon groei maar 3x in zelfde zaak :?: )
We moeten er maar mee leven , en als je gelukkiger word met een trachy van Bulgarije of winsan chusan en weet ik wat is maar de vraag .
Voorlopig is er geen echt duidelijke omschrijving met vaste herkenningspunten vind ik, misschien in toekomst ((of ben ik mis :?: )
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor draco op 16 jul 2023 01:03

Variatie binnen species. i.e. varianten binnen soorten komen overal voor in het planten en dierenrijk. Ze vallen ons op wanneer een soort veel wordt gekweekt. Chamaerops is daarvan een goed voorbeeld. Een tiental jaren geleden kwam ik regelmatig bij importeurs van exoten en zocht daar tussen partijen Chamaerops naar exemplaren met een afwijkende habitus.
Een van die gezochte varianten stond bekend als Chamaerops humilis 'duplicifolia'. In Les Palmiers Ornamentaux beschrijft Daniel Jacquemin onder auspiciën van 'Fous des Palmiers' de Franstalige evenknie van Palmvrienden een 10 tal varianten op grond van onderscheidende uiterlijke kenmerken. Het is verwarrend om daarbij te spreken over verschillende soorten. Chamaerops humilis is de enige soort met 3 erkende varianten, humilis, argentea (cerifera) en arborescens. De variant vulcano ontbreekt maar onderscheidt zich qua habitus duidelijk van de humilis var. humilis. De situatie bij het genus Trachycarpus is ingewikkelder omdat dit geslacht meerdere species behelst. Het lijkt mij dat het nog ingewikkelder wordt als we ook nog onderscheid gaan maken tussen verschillende varianten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor palmgek op 16 jul 2023 02:12

Helemaal mee eens Han. Al die mensen die bij het minste of geringste verschil denken dat ze iets anders hebben en daarbij hun palmpje benoemen naar een of andere exotische variant op zoek naar een bijpassende naam. Het zijn hun die de eeuwig terugkomende Trachycarpus discussie en de samengaande wildgroei aanwakkeren. Het is wat mij betreft voor een heel groot deel " gelul binnen de marge". En dan specifiek, heel letterlijk binnen de fortunei marge.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor Rob op 17 jul 2023 00:11

Gewoon in de grond duwen en van genieten zeg ik tegenwoordig
Eerlijkheidshalve zeg ik dan maar bij dat ook ik al redelijk wat van die zgn variëteiten heb, maar er verder weinig om geef...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor johny op 18 jul 2023 18:38

Een waarheid als een koe Rob maar dat soorten gedoe is een bijkomstig gedoe en soms toch nuttig om eens een vergelijk te maken
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor Rob op 18 jul 2023 22:43

johny schreef:Een waarheid als een koe Rob maar dat soorten gedoe is een bijkomstig gedoe en soms toch nuttig om eens een vergelijk te maken


Zo nu en dan probeer ik er echt wel eens chocolade van te maken, maar het blijft erg lastig, vooral met kleinere exemplaren. Met een behoorlijke variatie binnen de soort, en kruisingen alom word het alleen maar lastiger en zal een pure vorm op termijn imo altijd een mix blijken...vergelijkbaar met discussies tav Wasgingtonia die toch veelal een kruis is (W. filibusta).

Ik geniet vooral van de bijzondere eigenschappen van de Trachies, en daar hoeft voor mij niet per se een labeltje op. Ik laat erop zitten zoals gekocht, en daarmee is ie OK (tenzij het echt duidelijk niet klopt e.g. Waggie).

Een goed voorbeeld: Ik heb hier een T. fortunei staan die zaden produceert die 2x groter zijn dan de fortunei ernaast. Het blad is er ook absoluut anders, op vrij lange stelen.
Hij is waanzinnig mooi, er is imo iets anders aan, maar het is nog steeds een T. fortunei.
(ik heb er dan wel inmiddels een grasveldje zaailingen van gekweekt, omdat ik die eigenschappen graag zie, terwijl van die andere er nog 6 kilo zaad staat te niksen......)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor Tropical Gardening op 20 jul 2023 06:46

Rob schreef:Hij is waanzinnig mooi, er is imo iets anders aan, maar het is nog steeds een T. fortunei.
(ik heb er dan wel inmiddels een grasveldje zaailingen van gekweekt, omdat ik die eigenschappen graag zie, terwijl van die andere er nog 6 kilo zaad staat te niksen......)


Trachycarpus fortunei 'Halsteren' , het is inderdaad een bijzondere Trachy die je daar hebt!
Avatar gebruiker
Tropical Gardening
 
Berichten: 186
Geregistreerd: 12 okt 2022 00:40
Woonplaats: Ossendrecht
31 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor Lieven op 20 jul 2023 21:42

De bepalende kenmerken per soort zijn mij meestal duidelijk en kan ik ook grotendeels
terugvinden in mijn exemplaren.

Deze onderling kruisen is (voor sommigen) dan ook interessant.

De verschillende kenmerken der variëteiten is iets van aan,
de Winsan is verschillend van de Tesan, maar wat dan met Tesan-North of South ed.

Een "gewone fortunei" met toevallig 360° wordt ook ineens winsan enzovoort.

Als men een soort kan omschrijven, graag!

Mvg, Lieven
Lieven
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 97 gasten