cocos nucifera 'dwarf'

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

cocos nucifera 'dwarf'

Berichtdoor Tim123 op 21 nov 2023 20:37

Aangezien de Cocos Nucifera bij goede verzorging redelijk snel te groot wordt om te kunnen overwinteren zou je denken dat de kleinere soorten populairder zouden zijn.
Op Google is wel het e.e.a. te vinden, maar niet heel veel/makkelijk.
Ik zou graag een dwerg variant aanschaffen, maar die mogelijkheid is er niet in Nederland, wat zou hier de reden van zijn?
Tim123
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
28 bedankjes

Re: cocos nucifera 'dwarf'

Berichtdoor palmgek op 22 nov 2023 00:44

Een dwarf groeit niet minder snel, en is onder de juiste omstandigheden net zo snel of zelfs nog sneller veel te groot om binnenshuis te houden. Het enige verschil is dat deze al vruchten kan dragen bij een stam van nog geen halve meter. Iets wat bij de commerciële kweek practisch is voor de oogst van de vruchten. Aangezien je dat in Nederland nooit voor mekaar gaat krijgen en al zeker niet met commerciële mogelijkheden, is er dus ook geen enkele noodzaak om deze aan te bieden. Wat overigens niet de mogelijkheid wegneemt dat er wellicht sporadisch wel is eentje tussen kan zitten bij het aanbod van de lokale intratuin. De stam van een dwarf wordt trouwens, afhankelijk van de variant over het algemeen niet hoger als een meter of 2 tot 3 maar bereikt deze hoogte met dezelfde snelheid als een "tall" exemplaar. Over het algemeen geldt wel dat een dwarf minder oud wordt.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: cocos nucifera 'dwarf'

Berichtdoor Tim123 op 24 nov 2023 19:03

Bedankt voor de info, toch vind ik het interessant, ik denk dat deze palm met veel moeite voor sommige mensen is te overwinteren (binnen), dat is met de normale versie niet zo. Jammer dat palmkwekers deze niet aanbieden in Nederland, een poging doen kan nooit kwaad en ik zou het wel willen proberen.
Tim123
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
28 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten