Jubaea in de herfst

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Jubaea in de herfst

Berichtdoor Dejagere op 01 okt 2010 17:11

Het is ondertussen herfst en dit liet zich voelen in de dagtemperaturen.De laatste week een gemid dagtemp van slechts 15 ° gehad.De groei is verder achteruitgegaan tot gemid 3 mm groei per dag.Volgende week zou gevoelig warmer worden ,het wordt afwachten of er dan opnieuw wat meer groei zal zijn,ik verwacht een stabilisatie gezien de tijd van het jaar.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Dejagere op 09 okt 2010 11:12

Het is gemid een zeer zachte week geweest met gemid max temp van 19,5 °,ook hoge nachttemperaturen dankzij zuidelijke wind en ook veel zonuren.De groei is dan ook goed geweest met gemid.7 mm per dag.Het is dus opvallend dat de Jubaea bij hogere temperaturen onmid. reageert met meer groei.De groeisnelheid is meer dan verdubbeld in vergelijking met vorige week die veel koeler verliep. :shock:
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Davy op 09 okt 2010 20:09

Ik kan dit alleen maar bevestigen! Ik ben meer en meer tevreden van de Jubea. Ik had hem een paar dagen niet gezien en schrok van de evolutie! De groeisnelheid is nu sneller dan de Trachy.

Die trage groei die ze overal verkondigen is dus relatief?? Misschien bedoelen ze dat hij niet zo snel stam aanmaakt, bladeren des te meer!
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor kristof p op 09 okt 2010 20:49

kom nou, sneller dan een T. fortunei???...dat moet dan wel een heel trage Trachycarpus zijn die je hebt. de meeste van mijn fortuneis maken gemakkelijk 3 a 4 keer meer bladeren aan in een seizoen dan mijn Jubaea's + ze groeien bij lagere temperaturen dan Jubaea. wat grotere Jubaea's zijn wat sneller dan de kleine jongens maar het blijft toch een trage palm! wat stam aanmaak betreft is het een eeeeeeerg trage groeier en zeker ivg met Trachycarpus of zelfs Butia's....

mijn Jubaea's hebben het dit jaar ook goed gedaan trouwens ;)

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Dejagere op 09 okt 2010 22:57

Wat de stam betreft van mijn Jubaea hij is van 46 cm hoog naar 56 cm in 17 maanden,bij mij groeien de Trachies ook sneller in de hoogte,de stam bij jubaea in diameter groeit wel sneller dan de trachycarpus wat mijns inziens normaal is aangezien Jubaea een veel dikkere stam krijgt.Als je echter het volume van de stamgroei bekijkt zie je toch dat jubaea veel aangroei in volume heeft,als je ze met elkaar bekijkt op 30 of 40 jaar welke palm zal dan het hoogste scoren in stamgroei in volume gemeten;ik denk dat je dan ook ziet dat jubaea veel stamvolume aanmaakt.Per blad gzien zet een Jubaea ook meer stamvolume af dan een Trachycarpus,al je over planten van 20 jaar spreekt.Als je over stamgroei spreekt mag je niet enkel over de hoogtegroei spreken vind ik maar over de volledige stamgroei in volume.Dan zie je naturlijk dat een Jubaea eerst een groot volume in de breedte moet groeien alvorens in de hoogte serieus verder te gaan.Zo vind ik ook dat de Jubaea toch snel aan stamgroei(stamvolume ) wint,eens een Jubaea een stam heeft van 50 cm hoog,kleintjes zijn traag in stam(volume) groei volledig akkoord.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Davy op 11 okt 2010 19:13

kristof p schreef:kom nou, sneller dan een T. fortunei???...dat moet dan wel een heel trage Trachycarpus zijn die je hebt. de meeste van mijn fortuneis maken gemakkelijk 3 a 4 keer meer bladeren aan in een seizoen dan mijn Jubaea's + ze groeien bij lagere temperaturen dan Jubaea. wat grotere Jubaea's zijn wat sneller dan de kleine jongens maar het blijft toch een trage palm! wat stam aanmaak betreft is het een eeeeeeerg trage groeier en zeker ivg met Trachycarpus of zelfs Butia's....

mijn Jubaea's hebben het dit jaar ook goed gedaan trouwens ;)

gr
Kristof


Goed lezen hé :D Ik zeg op dit moment groeit em sneller. De Trachy heeft een blad of 7 gemaakt denk ik dit seizoen maar die heeft een stam van een kleine 30 cm. Ik stel alleen maar vast dat de Jubea nu nog steeds groeit en de trachy quasi stilstaat maar zoals gezegd, die heeft een goed seizoen achter de rug.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Dejagere op 15 okt 2010 13:09

Afgelopen 7 dagen een gemid max dagtemp gehad van 15,6 °,dankzij en paar warme dagen in het begin,de nachttemp waren fris met 2 keer rond de 5°,de groeisnelheid van mijn Jubaea is dan ook gedaald tot 4mm per dag.Ik heb ook eens gekeken naar de groeisnelheid van vorig jaar deze tijd toen was die 1,5 mm per dag maar dat was ook het jaar van de aanplant.De groei blijft dus stilletjes aanhouden.Hopelijks krijgen de komende week geen nachtvorst want ik verwacht dat dan de groei zo goed als stil zal vallen zonder tent.Eenmaal de Jubaea in tent staat en er voldoende zon is begon mijn Jubaea opnieuw langzame groei te vertonen na een groeistop in november,vorige winter dus.Zonder tent duurt het in het voorjaar te lang voor Jubaea weer groei vertoont wegens gewoon te koude temp. naar het einde van de winter en voorjaar in ons klimaat.Zonder tent haal je op 1 jaar maar gemid. 4 of 5 bladeren bij een groter ex.wat weinig is om een gezonde volle bladkroon te houden.met tent kan je 1 a 2 bladeren extra halen doordat het in feb-maart op dagen met wat zon boven de 20° gaat en de groei er dan tegen april al goed in zit terwijl Jubaeas zonder tent pas in mei goed beginnen.Ik zou dus iedereen aanraden van hun Jubaea volgens de plaatselijke temperaturen in de loop van november onder dak te zetten en bij de eerste vorstaanval de zijkanten op een paar serieuze spleten na te sluiten;de zuidkant in doorzichtig plastiek voor serreefect overdag en andere zijden met vliesdoek voor voldoende verluchting.Bij koudegolf kunnen dan gemakkelijk bijkomende maatregels getroffen worden.Belangerijkst is het drooghouden;onder dak dus vanaf november.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Dejagere op 22 okt 2010 17:41

De groei is slechts nog 2mm per dag.De nachttemp lag afgelopen week dicht bij het vriespunt.Overdag ook fris soms temp onder de 10°,te koel dus om de redelijke groei op gang te houden.Indien er vorst komt de komende weken zou de groei wel volledig kunnen stilvallen zoals vorig jaar in november.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Dejagere op 29 okt 2010 19:39

Afgelopen week ondermaatse temperaturen gehad met net geen vorst resulteerder in zeer zwakke groei van gemid.0,5 mm per dag.Gelukkig nog geen nachtvorst gehad,het ziet er naar uit dat we de komende 10 d er nog geen moeten verwachten in zuiswest vlaanderen althans.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Dejagere op 05 nov 2010 19:30

Afgelopen week was zacht met een paar dagen van meer dan 15°,ook snachts opnieuw zachter.De groei herpakte iets tot 1 mm per dag,bij opnieuw kouder weer gaat hij volgende dagen niet echt veel meer groeien maar de speer blijft dan lichtjes schuiven.Voor mensen die niet in het westen wonen zou ik aanraden de palm dit weekend reeds onderdak te zetten,kwestie van hem droog te houden.Jubaeas op zachte plaatsen zou ik veiligheidshalve binnen een week ook een afdakje geven.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], marcorietveld en 91 gasten