wodyetia bifurcata

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

wodyetia bifurcata

Berichtdoor rg14 op 02 nov 2010 21:46

zijn er eigenlijk mensen hier op het forum die ook zo'n palm hebben :?:
ik ben beniewd wie er eenof meerdere heeft en welk formaat
rg14
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 14 jul 2010 21:28
Woonplaats: oosterhout (gld)
3 bedankjes

Re: wodyetia bifurcata

Berichtdoor videomaster op 03 nov 2010 11:16

Meerdere variërende van zaailingen van een halve meter tot half volwassen rond de zes meter.... totaal van een 500 naar schatting. 8-)
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: wodyetia bifurcata

Berichtdoor rg14 op 03 nov 2010 16:38

hoeveel groeien ze daar bij jou eigenlijk?

is het waar dat ze zeggen dat hij 30 cm stam per jaar maakt?
rg14
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 14 jul 2010 21:28
Woonplaats: oosterhout (gld)
3 bedankjes

Re: wodyetia bifurcata

Berichtdoor videomaster op 04 nov 2010 00:26

De exemplaren die we niet in de volle hebben staan groeien inderdaad zo hard. Zaaien gaat zéér vlot, hoog kiemingspercentage.
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: wodyetia bifurcata

Berichtdoor amourath op 28 feb 2011 11:32

Ik heb er gezaaid vorig jaar in december en zie deze morgen dat er bij een drietal zaden 'leven' is, benieuwd hoe ze het gaan doen!
Maakt deze soort ook een diepe penwortel zoals de Bismarckia bvb?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: wodyetia bifurcata

Berichtdoor orinoco op 28 feb 2011 13:34

Heb een klein aantal van deze palmen staan. Eentje van circa 160 cm en een stuk of 10 van ruim een jaar oud ( 2 a 3 bladeren en ca 30 cm hoog). Mijn ervaring is dat dit opvallend makkelijke palmen zijn ondanks dat we hun natuurlijke omstandigheden niet na kunnen bootsen.
Door onze lage lichtwaardes is het een langzame groeier (wat ik overigens zeker geen nadeel vind).
Dit uit zich vooral in het feit dat de stammen relatief dun blijven. In de tropen is deze palm juist zo populair doordat hij van het "self cleaning" type is,d.w.z. dat de oude dode bladeren en bloeiwijzen er vanzelf afvallen. Dit wordt veroorzaakt door de groei van een palm wat hier dus een stuk minder is. Hier zijn de oude bladeren vaak zelfs moeilijk te verwijderen!
Verder een nagenoeg probleemloze palm: weinig last van bruine punten,je mag hem best wel eens vergeten met watergeven en doet het,ondanks zijn origine aardig op een wat minder lichte plaats.
Wel altijd zo licht mogelijk! Mijn grote exemplaar staat nu al een jaar of 7 in een geglazuurde vaasvormige pot van slechts 40 cm hoog en 15 cm doorsnee. In die jaren nog nooit verpot en slechts 2 keer per jaar wat mest en indien nodig wat verse grond om het niveau boven op wat aan te vullen.
Een echte "taaie rakker". Momenteel zit er weer een nieuwe speer in van een meter, dus enige teruggang is vooralsnog niet te bespeuren. Het enige wat mij opvalt is dat het blad minder "fijn" is dan bij exemplaren die ik in de tropen heb gezien (van de zelfde maat). Ik denk een gevolg van de lage lichtwaarde.

Groet,Ben
Laatst bijgewerkt door orinoco op 28 feb 2011 13:56, in totaal 2 keer bewerkt.
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: wodyetia bifurcata

Berichtdoor videomaster op 28 feb 2011 13:36

Van december tot nu is toch redelijk lang wachten?.... bij ons gaan ze véél sneller, maar dat is eigenlijk geen vergelijk. Bij ons zitten ze probleemloos in "normale" potmaten, de penwortel is m.i. onbestaand.

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: wodyetia bifurcata

Berichtdoor amourath op 28 feb 2011 14:19

Drie maand is voor ons niet zoooo lang eh, het zal hier altijd wel trager gaan dan bij jou :) Misschien zijn er andere al sneller gekiemd ook, ik heb mezelf kunnen beheersen en heb nog niet in de aarde geroffeld. Het viel me gewoon op deze morgen dat er bij 2 zaden een wit puntje naar buiten komt piepen.
Blij te lezen dat het een makkelijke palm is :)
Orinoco: zet je ze in de zomer ook buiten of blijven ze altijd binnen?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: wodyetia bifurcata

Berichtdoor orinoco op 28 feb 2011 14:35

amourath schreef:Orinoco: zet je ze in de zomer ook buiten of blijven ze altijd binnen?


Altijd binnen ! Deze palm heeft toch minimaal een temperatuur van +15 graden nodig.
Is in de zomer (meestal :fluiten: ) overdag geen probleem, maar 's nachts wordt dit vaak
niet gehaald ! In de zomer wil ik de grote op een warme dag nog wel eens een sproeibeurt met lauw water geven en dan mag hij best een poosje buiten blijven (uit de felle zon) maar tegen de avond weer rap naar binnen.
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: wodyetia bifurcata

Berichtdoor amourath op 28 feb 2011 15:45

Goed om weten! Ik heb thuis 2 grote schuiframen dus daar is wel licht genoeg. Ik heb ook wel nog enkele jaren te gaan eer ze zo groot zijn natuurlijk ;)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten