butia's nog buiten..

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: butia's nog buiten..

Berichtdoor wsnbm op 03 feb 2011 22:09

Owwkeej txs :thumb_up:
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: butia's nog buiten..

Berichtdoor bernhard op 26 feb 2011 18:42

Als ik jullie was zou ik geen Butia's of Jubaea's in de volle grond poten vanwege dat ze niet dood gaan door de vorst maar door door het vocht probleem.Ik heb 10 jaar geleden grote Butia's en Jubaea's in de tuin gehad in de volle grond van waarvan 1 van 1 meter stam en 3 van 50cm stam en deze gingen allemaal dood. Ondanks dat ik ze ingepakt heb met fleecedoek en een dak erboven met een lichtslang eromheem Als het boven de0 graden kwam ook gelucht, wat veel werk was maar het mocht niet baten.
Een paar jaar is het goed gegaan en ineens is daar de klap alles dood door speerrot.
Ik zet ze nu binnen in de garage elke winter en nu gaat het goed.
Deze planten zijn eigenlijk onmogelijk om de volle grond te houden in ons klimaat.

groeten,

Bernhard
bernhard
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 26 feb 2011 16:23
0 bedankjes

Re: butia's nog buiten..

Berichtdoor Dejagere op 26 feb 2011 23:01

bernhard schreef:Als ik jullie was zou ik geen Butia's of Jubaea's in de volle grond poten vanwege dat ze niet dood gaan door de vorst maar door door het vocht probleem.Ik heb 10 jaar geleden grote Butia's en Jubaea's in de tuin gehad in de volle grond van waarvan 1 van 1 meter stam en 3 van 50cm stam en deze gingen allemaal dood. Ondanks dat ik ze ingepakt heb met fleecedoek en een dak erboven met een lichtslang eromheem Als het boven de0 graden kwam ook gelucht, wat veel werk was maar het mocht niet baten.
Een paar jaar is het goed gegaan en ineens is daar de klap alles dood door speerrot.
Ik zet ze nu binnen in de garage elke winter en nu gaat het goed.
Deze planten zijn eigenlijk onmogelijk om de volle grond te houden in ons klimaat.

groeten,

Bernhard

Ik wil hier toch nog op reageren ,eerst en vooral spijtig dat je palmen dood zijn.Butia is inderdaad ook naar mijn oordeel zwak voor ons klimaat,maar je moet toch het klimaat van de lage landen niet over 1 kam scheren;NO nedl kun je zeer moeilijk vergelijken met west vlaanderen bijv.Ok de bodem is op de ene plaats heel anders dan op de andere;ik woon bijv boven op zandige heuvel op een interfluvium die minstens 20 m hoger is dan beneden op zuiderhelling.Ik kan met u akkoord gaan dat deze 2 palmen niet zomaar neergepoot kunnen worden maar een uitgelezen plaats vragen.Je kan niet zomaar stellen dat Jubaeas overal gaan sterven door te natte bodem,het is niet overal natte grond hè.Je mag hier een put maken van 2 meter diep en je zit nog in poerdroog zand.Ik moet hier jaarlijks meer dan 100 kubiek water aankopen om mijn tuintje van water te voorzien,veel vaste planten gaan hier bij in de zomer zelfs dood door de droogte en vele vochtminnende soorten bloemen plant ik allang niet meer aan,dat watergeven hou je toch niet vol in zulke droge gronden,mijn Trachies moet ik ook veel water bijgeven .Van natte grond heb ik hier nog nooit geklaagd,enkel last gehad van droogtes.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: butia's nog buiten..

Berichtdoor Greener op 26 feb 2011 23:21

Bernhard,

ik ben het met mijn voorganger eens.
Ik woon aan de kust en het ergste wat hier kan gebeuren is matige vorst.
Zit je bijv. erg noordelijk en dan ook nog tegen de Duitse grens aan heb je een wereld van verschil.
Kijkende naar andere exotenfora zijn er toch echt mensen die het wel lukt.

Sebas
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 93 gasten