aftellen...

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

aftellen...

Berichtdoor Maurice op 27 dec 2010 18:11

Net even in de schuur geweest waar de palmen klaarstaan die komend voorjaar de volle grond in mogen, begint meteen weer te kriebelen. Nog een paar maandjes :thumb_up:

Deze staan te wachten tot ze met de wortels de wijde wereld in kunnen.
-grote Tr. fortunei
-Tr. nanus x wagnerianus
-Brahea armata
-Butyagrus nabonnandii
-Sabal minor
-Sabal x texensis "brazoria"
-Jubaea chilensis
-Raphis humilis
-Washingtonia robusta
-Caryota gigas
-Livistona nitida
-Rapidophyllum hystrix

Wat zijn jullie plannen wat betreft nieuwe aanplant?
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: aftellen...

Berichtdoor Davy op 27 dec 2010 22:49

Dat is nu eens een positief berichtje ;). Ik heb enkele zailingen staan van de Wagnerianus. Ze zijn nu 2 jaar of ouder. Ze groeien haast niet in pot. Ik overweeg dan ook om er eentje in de volle grond te plaatsen! Hopelijk groeien ze dan sneller!
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: aftellen...

Berichtdoor wsnbm op 27 dec 2010 23:19

Nou ik heb er ook zin in hoor, ik ben namelijk eerste jaars palm gek en ik ben heel benieuwd
hoe alles het gaat doen als de zon weer gaat schijnen.

Alles is dit jaar aangeplant ben benieuwd naar de groei, gaan die 2 banaantje die nu op zolder staan het goed doen, kan eindelijk de Bismarckia naar buiten, de 3-stammige Fortunei de volle grond in stampen, hoe pakken de canna's uit die nu in de schuur liggen, passiflora zaadjes die nu uitkomen in de bloemenbak plaatsen whoooeeehooee ik heb er nu al zin in om lekker veel uurtjes in de voortuin te werken en ik mag de Washintonia natuurlijk niet vergeten, kortom nog even genieten van koning winter maar dan met grote stappen richting de ZOMER :!: :!:
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: aftellen...

Berichtdoor koen op 29 dec 2010 21:15

Ik zou graag buiten planten :

Chamaerops H. vulcanus
Brahea Armata
Butia Odorata
Dasylirion (misschien)
Phormium Tenax.

Voor de Butia en allicht ook voor de Brahea zal ik moeten bijverwarmen, denk ik.

Al mijn C. humilis (groot en klein) die reeds uitgeplant staan zijn de eerste koudegolf goed doorgekomen, ze waren zelfs ondergesneeuwd.

Vooruit, richting lente !
exotisch tuinieren is een filosofie.
Avatar gebruiker
koen
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 02 aug 2010 23:40
Woonplaats: Brugge (West - Vlaanderen)
31 bedankjes

Re: aftellen...

Berichtdoor amourath op 30 dec 2010 00:39

koen schreef:Ik zou graag buiten planten :

Chamaerops H. vulcanus
Brahea Armata
Butia Odorata
Dasylirion (misschien)
Phormium Tenax.

Voor de Butia en allicht ook voor de Brahea zal ik moeten bijverwarmen, denk ik.



Die Brahea kan best zonder warmte hoor, ik heb er eentje in volle grond en die doet het prima. Ik verwarm geen enkele plant deze winter - kijken of dat lukt, tot nu toe wel dus maar ik ga niet te luid roepen ;) De Brahea heeft wel een afdakje dus blijft de hele tijd mooi droog, en krijgt bij strengere vorst een laag vliesdoek + big bag-alike zak errond.
Idem voor de Chamaerops humilis 'volcano', die staat hier al 2 jaar in volle grond en krijgt dezelfde bescherming als de Brahea. Jij woont nog gunstiger dan ik dus bij jou moet dat zeker lukken.
Een Butia daarentegen heeft zeker verwarming nodig.
Ik heb ook 2 Phormiums, de paarse staat in volle grond en ziet er nog steeds prima uit, de variegata in pot en daar ga ik morgen eens de berschermhoes van wegnemen...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: aftellen...

Berichtdoor remco op 30 dec 2010 23:53

Bij gaan de volgende planten in het voorjaar de grond in.
De eerste 2 heb ik vandaag aangeschaft

butia capitata
trachycarpus fortunei (dubbele stam van 60 cm en 25 cm)
Washingtonia robusta (stam 120 cm)
Chamaerops humilis
stuk of 10 Musa basjoo's
remco
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 22 nov 2009 21:07
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Re: aftellen...

Berichtdoor koen op 01 jan 2011 18:52

Dank je Amourath voor je spontane reply met raad.

Ik zal dus de Brahea A. dan zo uitplanten zonder meer, ik denk dat ik er op die manier ook meer plezier zal aan hebben. Vooral omdat het blauw-grijze een welkome afwisseling is tussen het groene Trachycarpus-geweld dat momenteel mijn tuin domineert :D .

Het middelste en achterste deel van de tuin wordt dit voorjaar aangepakt. Er komt een smalle lange Koi vijver met kleinere palmen aan de zijkant, achteraan behoud ik het grasveld, maar de borders zullen bestaan uit palmen, bananen, Phormium, agapanthus, Fatsia, varens, enz. Er komt ook een soort overdekt terras met een lounge-set. Vandaar heb je dan zicht op de borders en de Koi vijver, op de achtergrond torent de toch al vier meter hoge Trachycarpus uit. Hij zal nog hoger lijken omdat dit deel van de tuin een halve meter hoger ligt. Werk op de plank dus !

Gelukkig Nieuwjaar,

Koen.
exotisch tuinieren is een filosofie.
Avatar gebruiker
koen
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 02 aug 2010 23:40
Woonplaats: Brugge (West - Vlaanderen)
31 bedankjes

Re: aftellen...

Berichtdoor Maurice op 03 jan 2011 16:19

Koen, als je nog een blauw-grijze palm zoekt... denk ook eens aan de Chamaerops cerifera als je deze nog niet hebt. Hier bij mij een van de sterkere palmen, komt tot nu toe steeds ongeschonden uit de winter. Dit in tegenstelling tot de Ch. vulcano, heb ik van de week de speer alweer uit kunnen trekken :(
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: aftellen...

Berichtdoor amourath op 03 jan 2011 16:34

De vulcano kies je ook niet voor de kleur (gewoon groen overigens, niet blauw) maar voor z'n bonzai-uiterlijk, de korte stevige blaadjes, ik vergelijk hem graag met de Trachycarpus wagnerianus qua blad. Ik vind dat de mooiste van die familie :)
Ik hou mijn vulcano al 3 jaar over zonder enige schade, de vorige jaren kreeg hij een lichtslang, dit jaar proberen we zonder, enkel een afdakje. Tot nu toe loopt dat perfect!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: aftellen...

Berichtdoor koen op 03 jan 2011 21:33

Maurice en Amourath,

bedoelen jullie dan dat de vulcano gevoeliger is dan de gewone C. humilis ? Hier in Brugge (West-VL) op 15 km van de zee waren alle gewone chamaeropsen (groter en kleiner) ondergesneeuwd, dagenlang, zonder gevolg. Speren rotsvast. Wel hebben we hier geen strenge vorst gehad, - 8 was het absolute dieptepunt.
Zeker zal ik proberen een C.h. cerifera proberen in bezit te krijgen, als aanvulling van het blauwgrijze in de tuin.

Groetjes, Koen
exotisch tuinieren is een filosofie.
Avatar gebruiker
koen
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 02 aug 2010 23:40
Woonplaats: Brugge (West - Vlaanderen)
31 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 82 gasten