chamaerops humilis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

chamaerops humilis

Berichtdoor segers301 op 01 feb 2011 11:16

Heb hier in de garage een chamaerops humilis staan en heb net 5 speren kunnen uit trekken. :?
Deze staat onder een lichtkoepel en het koudste dat ik al gemeten heb is 3°.
Heb nu een gat waar ik mijn vinger helemaal kan in steken. De kluit is helemaal droog. is deze nog te redden en wat doe ik het best nu? Kan hem in de living zetten voor een groot raam.. of laat ik hem beter staan?
segers301
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 jun 2010 17:03
Woonplaats: Ternat
10 bedankjes

Re: chamaerops humilis

Berichtdoor JDB1989 op 01 feb 2011 12:04

misschien heb je hier wat aan... een artikel van lapalmeraie ;)

http://palmvrienden.net/lapalmeraie/2010/09/speerrot/
JDB1989
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 31 dec 2010 03:16
Woonplaats: Hillegem
3 bedankjes

Re: chamaerops humilis

Berichtdoor segers301 op 01 feb 2011 12:12

Dat is inderdaad een mooi artikel :)
Dat poeder heb ik hier staan dus dat ga ik alvast doen, wat doe ik dan verder? mag ik water geven want de grond is echt volledig uitgedroogd, dacht dat speerrot voorkwam door te veel water en vocht.

grt
segers301
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 jun 2010 17:03
Woonplaats: Ternat
10 bedankjes

Re: chamaerops humilis

Berichtdoor JDB1989 op 01 feb 2011 12:21

teveel water kan zorgen voor wortelrot, waarbij de wortels aangetast worden en dus letterlijk weg gaan rotten :) ... De speer van een palm is het nieuwe blad die gevormd wordt. Als je die speer er kan uittrekken, zal de palm niet meer groeien. Tenzij je maatregelen neemt zoals beschreven in het artikel ;) Speerrot wordt veroorzaakt door de lage temperaturen in de winter. De lage temperaturen samen met vocht, zijn meestal de boosdoeners voor speerrot.
In verband met het water geven, teveel water is zeker niet goed, maar te weinig ook niet. Ik gebruik zelf steeds een vochtigheidsmeter om na te gaan of de plant nood heeft aan water. Maar om je hier raad over te geven ga ik de mening van een meer ervaren forumlid afwachten :)
JDB1989
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 31 dec 2010 03:16
Woonplaats: Hillegem
3 bedankjes

Re: chamaerops humilis

Berichtdoor amourath op 01 feb 2011 14:18

Het is vreemd dat die plant speerrot heeft, van drie graden krijgt die dat niet, een Chamaerops kan wat vrieskou verdragen. Speerrot is meestal het gevolg van vocht en slechte verluchting.
Ik zou ook de grond eens controleren, met een vochtigheidsmeter. De bovenste laag kan mooi droog zijn, als er 10 cm lager natte grond zit krijg je problemen.
Is er ook voldoende licht, en voldoende drainage in de pot? Is er voldoende verluchting?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: chamaerops humilis

Berichtdoor segers301 op 01 feb 2011 16:23

Dat vond ik ook vreemd, nog eens controle gedaan met vochtigheidsmeter (met 2 om zeker te zijn :) ) en de grond is echt kurkdroog, wat mij dan ook weer niet ideaal lijkt daarom dat ik een dubbel gevoel heb, moet ik water geven of hem laten uitdrogen,..
Heb er nog een grotere staan onder dezelfde omstandigheden, hier gaat de meter wel naar het begin van MOIST, vind het al spijtig van de kleine maar zou de grotere zeker niet graag zien kapotgaan.
De garagepoort gaat regelmatig open en elke keer als ik de hond buitenlaat blijft de achterdeur ook open staan dus aan te weinig verluchting lijkt het me niet te liggen, vochtigheidsmeter geeft 60% aan. Op de heel regenachtige dagen al eens wat meer gehad.

grt
segers301
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 jun 2010 17:03
Woonplaats: Ternat
10 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 99 gasten