Groote pot

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Groote pot

Berichtdoor arian1970 op 17 feb 2011 15:43

He wie heeft mijn pot buiten gezet?
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor orinoco op 17 feb 2011 15:56

:lol: In your dreams... :lol:
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 feb 2011 15:57

Eduard, ik had het over jou uitspraak dat je palmen in pot even mooi krijgt als in volle grond, niet over die verdubbeling van pot. ;)
Maar dat is een nutteloze discutie, bij iedereen is "mooi" anders dusja... (a)
En ik ben idd geen fan van palmen in pot, ik moet al genoeg met andere potten sleuren en er plaats voor vrijhouden :?
Palmen zijn bomen en horen niet in een potje te zitten :tong:
Maar ieder zijn eigen mening hoor, even goede vrienden ! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor orinoco op 17 feb 2011 16:04

Het is ook maar net wat Eduard er mee bedoeld. Een verdubbeling in volume ziet er niet zo dramatisch uit als een verdubbeling in maat (hoogte en/of breedte...) ;)
En in feite hoort geen enkele plant van nature thuis in een pot,maar dat zou zeker in huis toch wel enige problemen geven! :lol:
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor Eduard op 17 feb 2011 17:17

Waterboyke schreef:Eduard, ik had het over jou uitspraak dat je palmen in pot even mooi krijgt als in volle grond, niet over die verdubbeling van pot. ;)
Maar dat is een nutteloze discutie, bij iedereen is "mooi" anders dusja... (a)
En ik ben idd geen fan van palmen in pot, ik moet al genoeg met andere potten sleuren en er plaats voor vrijhouden :?
Palmen zijn bomen en horen niet in een potje te zitten :tong:
Maar ieder zijn eigen mening hoor, even goede vrienden ! :thumb_up:

Hey grapjas! Ja dat ben je :tong: maar ik ben nu eenmaal verliefd op tropische soorten heb er nu weer +-10 soorten staan en ja moeilijk buiten te zetten, maar je weet mijn veranda doet wonderen voor de meeste palmen lekker heet daar, en dat is nu net wat die willen en ja moet ik nog zien dat zo'n palm buiten even mooi wordt met de zon erop en de andere weerelementen! Geloof er niks van grapjas! Als je mijn sabal ooit komt halen [zoals eerder afgesproken] zal die ook niet in de volle grond kunnen of je moet een verwarmde tent gaan maken zoals bij mijn C.medullaris :fluiten:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor wsnbm op 17 feb 2011 18:25

lapalmeraie schreef:Bij Trachycarpus fortunei heb ik persoonlijk niet echt een verschil in groeisnelheid gezien bij grotere/kleinere potten.

Vrgr
Niek


Ik heb een Fortunei in een wijnvat staan, waar er een klein gedeelte van de wortels net boven de rand van het vat uitkomen, vlakbij de stam, is dat erg?

Ik heb er vanwege de vorst wel een laag boomschors overheen gegooid.

Ik wil wel een nieuwe pot kopen, maar die dingen kosten een godsvermogen man! ! !

Moet zeggen dat deze Fortunei in wijnvat er heel mooi bij staat, heel veel veren/bladeren en er geeft er geen de brui aan, zitten alweer 3a4 speren te wachten.
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor wsnbm op 17 feb 2011 18:33

orinoco schreef:Nog even wat betreft de discussie pot of volle grond :
Zoals reeds vermeld,als je in een flat o.i.d. woont en alleen maar een balkon hebt is de keuze wel duidelijk. Als je een koopwoning hebt met tuin (of zoals ik las een palm in de tuin van je ouderlijk huis hebt staan) ligt de beslissing voor een groot deel bij jezelf en hangt het meenemen of verkopen van een plant mede af van afspraken met de andere partij.MAAR: woon je in een huurwoning met tuin zou ik niet zomaar een palm of b.v. een grote(re) boom in de tuin zetten. In dit geval heb je bij verhuizing nog met een derde (vaak zeer lastige)partij te maken: de verhuurder.Of het nu om dingen binnens- of buitenshuis gaat,die gasten kunnen echt het bloed onder je nagels vandaan halen.Van de vijf woningen die ik bewoond heb was alleen de eerste een huurwoning (en gelukkig een flat) maar wat een ellende alleen al over wat kleine aanpassingen binnenshuis,waar je met de nieuwe bewoners al overeenkomst hebt bereikt. Maar goed,om niet te ver af te dwalen,maak goede afspraken met een verhuurder of woningbouwvereniging alvorens een dure palm te planten en de eventuele consequenties in geval van verhuizing. Over een perkje rozen zullen ze niet moeilijk doen maar over een grote palm... :? Vaak staat er in een huurcontract dat bij het verlaten van de woning alles in oorspronkelijke staat achtergelaten moet worden.



Daarom is het ook een optie om zaailingen te plaatsen, dan zijn de kosten veel lager, moet je wel geduld hebben, maar als er palmen zijn die 30 cm groeien per seizoen dan heb je binnen een jaartje of 5 toch een behoorlijke palm staan . . . of niet?

We hebben het als exotenliefhebbers nog niet over de immateriële waarde gehad.
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor Dejagere op 17 feb 2011 18:47

Ik wil wel een nieuwe pot kopen, maar die dingen kosten een godsvermogen man! ! !

Inderdaad,misschien is zelf een houten bak maken met wieltjes eronder een oplossing,verder kunnen grote plastieken vuilbakken ook een uitkomst bieden voor minder opzichtige plaatsen.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor arian1970 op 17 feb 2011 19:15

30 cm per jaar groeien alleen de palmen die al een paar jaar in de volle grond staan en al een behoorlijke stam hebben en helemaal gesetteld zijn.
Dit zie ik tenminste bij mijn palmen eentje vorig jaar 20 cm stam bijgekomen en bij de andere tr fortunei zeker 30 cm, bij deze 2 palmen heb ik de laatste 4 jaar ook helemaal geen schade gehad, bij 3 andere palmen in mijn tuin is dit een ander verhaal.
1 ervan is al 3 jaar aan het kwakkelen, de andere 2 groeien wel maar zie ik geen noemenswaardige stamgroei, ook maar 3 of 4 bladeren erbij elk jaar, waarbij er dan in de winter weer 3 of 4 zo zwaar beschadigd zijn dat ik die er in het voorjaar bruin kan afknippen. Dus bij deze 3 nog geen 5 cm per jaar.
Ik blijf hopen dat ze komend jaar door zullen groeien.

Arian
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor wsnbm op 17 feb 2011 19:25

Maar Arjan, je begrijp de essentie van mijn betoog toch wel.
Die 30 cm was slechts als voorbeeld genoemd, ik had mijn Fortunei'tje nog geen 2 maanden in de volle grond staan, begonnen de buren al te roepen dat ie zo snel groeit.
Geweldig toch! :thumb_up:

Kijk je kunt een Fortunei'tje kopen van 80 euro, dan heb je al een behoorlijke, maar voor 20 euro heb je er 1 met een klein stammetje.

Ik heb alles (niet uit financiële overweging) in baby-styl gekocht, gewoon omdat ik het kicken vind de groei waar te nemen.

Persoonlijk (alle respect voor iedereen die het wel doet) vind ik het geen kunst om een palm neer te knallen met een stam van 2 meter.

Bijkomend voordeel is, dat je veel meer soorten kunt aanschaffen binnen je eigen budget.
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 80 gasten