Trachycarpus wagnerianus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor orinoco op 13 maart 2011 18:40

palmguy schreef: en ja heb er een paar abdijbierkes gedronken.


Dat waren die kruikjes dan toch! Het dopje zit nog op de fles!
Mooie palm :thumb_up:

Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor erna op 13 maart 2011 19:26

Guy,

Het is misschien nog wat vroeg op het jaar, maar de weersvooruitzichten zijn in ieder geval goed voor de komende dagen. Geen vorst in het vooruitzicht, dus het moet lukken.
Wij hebben een aantal jaren terug ook een redelijk grote trachy aangeplant, waar er zelfs nog sneeuw op gevallen is, en die is ook goed gekomen.
Niet vergeten regelmatig water te geven, na aanplant hebben ze het echt nodig.

groetjes, en nog veel succes, en graag foto's !

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 maart 2011 20:02

Mooi en je hebt hem verwend met de mix. :)
Je vergeet wel één ding waar weinig mensen aan denken namelijk:
De grond is nog te koud om nu al uit te planten, voor vorst moet je idd niet meer vrezen maar de koude grond kan de plant ook in shock laten gaan waardoor groei pas veel later terug zal starten als dat je hem pak weg een maand later in de grond zal zetten ! Begrijp je ?!
Het is geen ramp hoor, zeker niet voor een Trachy maar hou er toch rekening mee volgende keer ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor palmguy op 13 maart 2011 20:54

Erna, Waterboyke

Dank u beiden voor uw raad, jullie hebben meer ervaring als ik.

Toch de volgende bedenking. Mijn wagnerianus komt van Palmhunter, Marc Devrome is een erg beminnelijk man en geeft me steeds goede raad. Bij hem stond de Wagnerianus buiten enigszins beschermd tegen wind en wintervocht. Ik koop deze plant - tesamen met een rits anderen - op 19 feb 2011. Eigenlijk heb ik geen plaats om alle planten binnen te zetten dus ... de sterksten moesten buiten blijven tijdens de kouden nachten, de Wagnerianus dus ook, beschermd met jutte, vliesdoek, cocosmatten ... enfin jullie kennen het ... maar de plant is buiten. Ik kan de plant zo uit de pot nemen, aarde enigszins droog en zie dat hij goed geworteld is. Ik zie duidelijk een gezonde speer en omzeggens 2 cm groei per week ( kan ook 1,5 cm zijn )
Als ik dan een gat in de grond graaf dit gat opvul met een brouwsel van de grond zelf, compost, klassieke universele bladgrond, koemestkorrels, een beetje blauwe korrel, een beetje guano, lavakorrels, lavagruis en dan de plant zelf, met aarde en al zoals ie erg gemakkelijk uit de pot komt in de grond steek ... waarom zou die plant dan minder goed tegen de koude kunnen als dat ik em in de pot buiten had laten staan. Niets schade aan de wortels tijdens het verplanten (wat vanzelfsprekend erg belangrijk is), uiteindelijk nog een laag schors van 5 cm eroverheen.

Vermoedelijk komt er nog wel eens wat vorst dit voorjaar, we kennen dat zonnig overdag, wind uit het oosten 's nachts blijft het helder en dan kan het kwik hier in OVL nabij de Schelde eventueel nog naar de -5°C gaan. Meestal houdt dit ook in dat het overdag dan toch minstens naar de +8 °C gaat. Een trachy in pot gaat daar niet van kapot ... in de grond ook niet.

Mocht er nog sneeuw komen ... dan kan ik er nog steeds een beschermingshoes overdoen net alsof ie nog in de pot stond.

Erna als ik u een plezier kan doen met bijgevoegde foto, enkele kleine trachies in de volle grond, de linkse heb ik ook gisteren in de volle grond gezet; tussenin een Nannorhops Ritchiana Silver. Deze laatse bescherm ik nog tegen teveel vocht indien nodig. Ik ga ervan uit dat ik de Nannorhops Ritchiana Silver nooit water moet geven.

Groetjes
Bijlagen
00010a.jpg
00010a.jpg (263.69 KiB) 3882 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor erna op 13 maart 2011 21:00

Hallo Guy,

Ik zou toch niet aanraden om de nannorhops in de volle grond te planten. Zelf heb ( had ) ik er eentje in pot, droog overwinterd onder een afdak, maar helaas gesneuveld. Mogelijks was hij te nat van de regen toen ik hem onder het afdak plaatste, ik weet het niet.
groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor wsnbm op 13 maart 2011 21:16

Leuke foto's man en alle tips zijn gratis dus doe ermee wat je wilt ;)

We streven hier naar 100 % en je zit op 95% is toch ook goed :thumb_up:
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 maart 2011 21:28

De palm kan niet minder kou verdragen door de koude grond, je begrijpt me verkeerd :)
Nu in pot (bovengronds) warmt de aarde en de wortels al snel op door het zachte zonnetje en de omgevingstemperatuur is bovengronds al veel zachter, daardoor heb je ook al goede groei zoals ik al lees (1,5cm) Door de wortels nu in die koude grond te steken is net hetzelfde als de wortels te verstoren en vandaar die shock, begrijp je ? Daarom dat je ook nooit ijskoud water mag geven aan een palm, hierdoor kun je ze ook doen schrikken ! En inderdaad veel water geven als ze aangeplant zijn maar op dit moment zou ik toch nog niet teveel geven, het is nog erg vroeg en frisjes en dus zoveel verzetten ze nog niet...
Veel water geven als de temps zo rond de 18°C zijn maar ook niet overdrijven he, tzijn nog altijd geen waterplanten ! ;)
Btw, inpakken of omwikkelen hoeft zeker al niet meer hoor voor een Trachy, laat hem zomaar gewoon staan en geniet er gewoon van ! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor Dejagere op 13 maart 2011 22:55

Veel water geven als de temps zo rond de 18°C zijn maar ook niet overdrijven he, tzijn nog altijd geen waterplanten ! ;)
Ik geef mijn Trachycarpussen in volle gr als de temp boven de 20° zijn altijd veel water,2 x per week 30 tal liter pr boom,hier is het echt poerdroog vooral als het een paar weken niet regent zoals nu;ik zit op zandheuvel ,ook in CANVAS doc vorige week vermeldden ze het droogteprobleem rond mijn woonplaats als droogste gronden van vlaanderen en verder zakkend grondwater hier vooral.Tja Trachycarpus heeft veel water nodig en we zitten hier op de droogste gronden boven op het zandige interfluvium waar alle grondwater weggezogen is door waterverslindend bedrijf hier op korte afstand.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor Andretje op 18 apr 2011 14:01

Nou ik heb hem inmiddels een paar weken geleden geplaatst, het had nog wel wat gevroren 's nachts maar volgens mij kon het geen kwaad.

Hij ziet er goed uit in ieder geval !

IMAGE_242.JPG
IMAGE_242.JPG (292.34 KiB) 3729 keer bekeken



IMAGE_241.JPG
IMAGE_241.JPG (246.74 KiB) 3729 keer bekeken



Geen flesje bier helaas :D
Andretje
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 25 feb 2011 09:42
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten