Planten jubea chilensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Planten jubea chilensis

Berichtdoor maartenkerstens op 07 maart 2011 17:09

Hallo, ga binnenkort mijn jubea chilensis van ongeveer 6 jaar oud buiten planten in de volle grond.De grond bij ons is kleiachtig. Heeft iemand tips wat betreft grondverbetering of toevoegingen in het plantgat. Bij mijn andere palm ( Fortunei) heb ik een groot gat gemaakt en dit gevuld met palmengrond. Onder in dit gat met een grondboor een gat geboord en met grove grind gevuld. Moet of kan dit ook met de Jubea?
Exotische planten kweken, altijd lastig.
Avatar gebruiker
maartenkerstens
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 18 dec 2010 10:31
Woonplaats: beers
1 bedankjes

Re: Planten jubea chilensis

Berichtdoor Dejagere op 07 maart 2011 19:17

Je moet opletten met toevoegingen in een kleiput(kleigrond),want je maakt er dan in feite een vijver of moeras van waar alle water naartoegaat en inblijft.Het is belangerijk dat als je de put met verbeterde grond gaat opvullen dat je eerst zorgt dat het water onderaan wegkan.Dit gaat NIET gemakkelijk zijn en misschien zelfs onmogelijk als de ondoordringbare laag metersdik is.Je kan proberen onderin de put in de midden een bijkomende put met diameter 30 cm bijv. bij te graven,dieper en dieper tot je in andere ,betere dus doorlatende grond komt.Als dit lukt controleer dan door in de verdieping flink wat water in te doen,als na een paar uur het water weg is zit je goed en zal je water hopelijk altijd voldoende weglopen tenzij je in een gebied zit met hoge grondwaterstanden;in dat geval zou ik kiezen om de Jubaea op een heuvel of in verhoogde bedding te planten.Als je water dus wel weg kan vul je de extra verdieping met grof grind of ander goed doorlatend materiaal.Je kan in je eigenlijke put dan goed verbeterde grond doen.Ik heb persoonlijk mijn Jubaea in een put gedaan met diameter van 2 meter;mijn vrouw zei dat ik overdreef,net een vijver zei ze.De put ook zeker voldoende diep maken,ik zou minstens 50 cm dieper gaan dan de pothoogte.Twee jaar geleden deed ik dit ook op die manier en was een hele namiddag aan de slag.Het is volgens mij geen overbodig werk ,anders heb je later spijt dat je het niet grondiger aanpakte.Ik gebruikte voor de verbeterde grondmengeling o.a.veel lavagruis van DCM en ook keien ,palmengrond en grof zand.Als je een dergelijke diepe put graaft moet je er ook rekening mee houden dat de grond die je er terug indoet nog het komende jaar gaat verzakken;best dus ook wat hoger leggen dus,anders heb je achteraf nog opnieuw bijkomend waterprobleem.Ik zou minstens rekening houden met 5 cm verzakking bij put van 1m diep.Als je er geen rekening mee houdt zit je Jubaea dan in feite diep en net een te diep geplante Jubaea is in veel gevallen na en paar jaar een dode Jubaea.Ik zou een goed plan maken eer ik hem plant ,een zeer zonnige plaats kiezen,als het kan beschut voor oostenwind,voorzie dat je vooral de eerste 3 jaar kunt moeten bijverwarmen ,je kunt bijv een kabel ernaar toe ingraven voor electriciteit.Wat ik ook zou doen is vier stevige buizen in een vierkant ingraven(best van die stevige zwarte)waar je dan gemakkelijk je houten palen in de winter kunt inzetten zonder de wortels te beschadigen.Op die palen komt in de winter dan een dak.Bij koude kun je dan snel iets doen tegen de koude.Succes.
Laatst bijgewerkt door Dejagere op 21 mei 2011 14:09, in totaal 1 keer bewerkt.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Planten jubea chilensis

Berichtdoor maartenkerstens op 07 maart 2011 23:11

Dejagere, bedankt voor de uitleg, groet Maarten uit Beers
Exotische planten kweken, altijd lastig.
Avatar gebruiker
maartenkerstens
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 18 dec 2010 10:31
Woonplaats: beers
1 bedankjes

Re: Planten jubea chilensis

Berichtdoor Ronnie D op 08 maart 2011 00:31

Is dat de kleigrond van (groot) Linde :lol: hier hebben we alleen maar zand
Ronnie D
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 25 nov 2010 11:11
Woonplaats: Mill
12 bedankjes

Re: Planten jubea chilensis

Berichtdoor maartenkerstens op 08 maart 2011 11:26

Eerst een laag klei van een meter diep en daaronder zand. Heb 3 jaar geleden mijn palm ook zo in moeten graven, ben ik toch wel een uurtje of 4 mee zoet geweest. In Mill is alles zand en grind, vandaar ook de grindkuilen waar ze het zand ontginnen. Beers ligt veel verder richting de Maas en zo zal die klei hier wel naar toe zijn gekomen. Moet je trouwens niet naar de carnaval, groet Maarten.
Exotische planten kweken, altijd lastig.
Avatar gebruiker
maartenkerstens
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 18 dec 2010 10:31
Woonplaats: beers
1 bedankjes

Re: Planten jubea chilensis

Berichtdoor Ronnie D op 08 maart 2011 11:59

Had ik niet verwacht dat er klei van de maas bij jullie ligt want is toch nog wel een eindje. Beers/linde word ander ook wel heel veel gebagerd als je die pas ziet bij de stoplichten die groeid en groeid.

Nee carnaval mag gestolen worden van mij, zit lekker in de garage aan de amerikaanse auto's te sleutelen. Al jeukt het om in de tuin aan de gang te gaan, maar wacht nog aantal weken. Ken jij palma verde in zeeland ook??? wat op internet staat hebben ze over een ca maand ook in de tuin staan, om te bekijken en kopen
Ronnie D
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 25 nov 2010 11:11
Woonplaats: Mill
12 bedankjes

Re: Planten jubea chilensis

Berichtdoor maartenkerstens op 08 maart 2011 14:04

Ja, die ken ik. Ben er al eens een keer geweest. Leuke planten hebben ze daar alleen zitten ze wel ver van de bewoonde wereld af en maken ze naar mijn inziens hier weinig reclame voor. Ga mijn boerenkiel aantrekken en dan naar de KUUKSE KROEGENTOCHT. Heb net een aantal Phoenixen Canariensissen weg gegooid die de winter ondanks inpakken niet hebben overleefd, dus ga ik mijn verdriet maar verzuipen. De kroegentocht en mijn eigen kennende moet dat gaan lukken, ALAAF en tot ziens, Maarten uit Beers.
Exotische planten kweken, altijd lastig.
Avatar gebruiker
maartenkerstens
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 18 dec 2010 10:31
Woonplaats: beers
1 bedankjes

Re: Planten jubea chilensis

Berichtdoor Dejagere op 08 maart 2011 22:23

maartenkerstens schreef:Eerst een laag klei van een meter diep en daaronder zand. Heb 3 jaar geleden mijn palm ook zo in moeten graven, ben ik toch wel een uurtje of 4 mee zoet geweest. groet Maarten.

Beter 10 uur werk dan later problemen.Gr Eddy
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 88 gasten