Speerrot bij trachycarpus en chamaerops

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Speerrot bij trachycarpus en chamaerops

Berichtdoor cpo op 10 maart 2011 14:52

Ik heb 6 chamaeropsen 1n 1 trachycarpus fortunei, eind vorige eind zomer aangeplant die allemaal speerrot hebben. Ik heb 1 chamaerops afgezaagt, hij was heel diep ingerot, maar hij heeft nog 2 zijscheuten, die er overigens ook niet zo heel best uitzien. De wortels waren prima in orde, dus ik heb hem nu binnen gezet in de hoop dat de zijscheuten nog verder willen groeien.
Iemand hiermee ervaring?
Mijn oude chamaerops die ik al jaren heb, is overigens prima de winter doorgekomen, alhoewel deze weer een flinke klap heeft gehad omdat ik hem uit mijn oude tuin heb meeverhuist.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Speerrot bij trachycarpus en chamaerops

Berichtdoor amourath op 10 maart 2011 14:58

Behandelen met een koperhoudende fungicide (cuprex, bordeauxe pap) en de wonde droog houden.
Ik weet niet waar je precies woont en of het daar nog vriest? Zo nee, dan zou ik die planten niet binnen plaatsen (te warm) maar ergens beschut zodat ze goed kunnen luchten. Chamaeropsen zijn behoorlijk sterk en herstellen in veel gevallen van speerrot.
Die van mij krijgen in de winter een regendakje, voorkomen is beter dan genezen ;)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Speerrot bij trachycarpus en chamaerops

Berichtdoor Ronnie D op 10 maart 2011 17:05

Maar binnen groeit mijn chamaerops humilis wel als kool (16tot 20graden). Hij is ca 10cm gegroeid afgelopen winter 4 speren tegelijk schieten er omhoog en dat blijft hij doen :D . Staat zelfs in een schotel vol water1x in de 3 weken krijgt hij voeding er bij, groei groei :lol:
Ronnie D
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 25 nov 2010 11:11
Woonplaats: Mill
12 bedankjes

Re: Speerrot bij trachycarpus en chamaerops

Berichtdoor amourath op 10 maart 2011 17:53

Dat kan best maar een binnenpalm is veel minder sterk dan één die buiten groeit. Je krijgt dan van die vale opgeschoten bladstelen die knakken bij de minste wind, en blad dat gaat verbranden bij de eerste zonnestralen. Een plant heeft nu eenmaal een rustperiode nodig in de winter, de enige planten die hier 'warm' overwinteren zijn de echt tropische planten, al de rest blijft koel en mijn trachy's en chamaeropsen staan nu al weer allemaal buiten. Ik hoef quasi niks te beschermen, enkel een regendakje voor de chamaeropsen en ik heb geen enkele plant met speerrot dus ze worden er echt wel sterker door. Voor mij geen kasplantjes! ;)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Speerrot bij trachycarpus en chamaerops

Berichtdoor Ronnie D op 10 maart 2011 18:10

De mijne gaat over een maandje ook naar buiten dan zal hij daar blijven. De 1e staat al een aantal dagen buiten, rustig aan verhuist alles daar heen. Wat wel tegen valt is dat het opeens veel minder gezellig binnen word zonder grote palmen
Ronnie D
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 25 nov 2010 11:11
Woonplaats: Mill
12 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten