Uitlopen butia capitata na speerrot

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Uitlopen butia capitata na speerrot

Berichtdoor amourath op 14 jul 2009 09:16

De titel zegt het: zijn er positieve ervaringen met butia capitata's na speerrot? De mijne heeft deze winter een harde patat gehad, en na de -16 die we hier noteerden kon ik dus ook de speer uittrekken :( In de lente zag hij er zo uit: Afbeelding De verdroogde bladeren zijn weg ondertussen, en het gapende gat van de speer kreeg een dakje om er niet te veel regen in te laten... maar het is nu juli en ik zie nog steeds geen teken van leven :|
Is er nog hoop? De onderkant van de stam is nog steeds groen, dus ik vermoed nog 'iets' van leven.

(Ter info: de phoenix canariensis, trachycarpus fortunei en chamaerops humilis hebben het wél overleefd buiten! De phoenix had wel een jasje uiteraard, de 2 andere waren onbeschermd - het is dus niet allemaal kommer en kwel.)
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Uitlopen butia capitata na speerrot

Berichtdoor Christophe op 14 jul 2009 10:07

Hoi Amourath,

Welkom op het forum! :D

Welja, onlangs had ik ook een Butia capitata gezien. Deze was nog een formaat groter dan degene op de foto, maar heeft ook te lijden gehad onder de vorst deze winter. Voorlopig was er bij hem ook geen teken van leven, maar de eigenaar ging nog even afwachten.

Om eerlijk te zijn vrees ik er een beetje voor, gezien de oorspronkelijke habitat van de Butia capitata (Zuid Brazilië)

Ze verkopen de Butia capitata wel eens als winterharde palmboom, maar je ziet dat dit niet altijd het geval is.

Gelukkig dat je andere palmen de winter wel overleeft hebben :D Hoe heb je de Phoenix canariensis juist ingepakt?

Had je de Butia al lang?

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Uitlopen butia capitata na speerrot

Berichtdoor amourath op 14 jul 2009 13:41

Bedankt voor je antwoord Christophe.

Ik heb hem nog niet willen uitgraven omdat hij nog steeds groen ziet. Ik geef hem nog de hele zomer de kans, daarna gaat hij er uit om plaats te maken voor iets anders (dan wordt het een jubaea chilensis denk ik).
Ik had hem nog niet zo lang nee, van voorjaar 2008, misschien heeft dat er ook iets mee te maken. Spijtig want het was mijn favoriet :(

De canariensis staat in een pot dicht tegen de muur en kreeg een aantal lagen vliesdoek, en op de koudste nachten een warmtesnoer eromheen. Rond de pot zelf zat een dikke laag noppenfolie als isolatie. Hij had wel wat bladschade maar geen speerrot en staat ondertussen weer mooi groen.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Uitlopen butia capitata na speerrot

Berichtdoor TropiRo op 14 jul 2009 16:41

Als je er zeker van wilt zijn dat de Butia nog leeft zou ik een stuk van de stam afzagen tot het harde deel.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitlopen butia capitata na speerrot

Berichtdoor Davy op 14 jul 2009 21:19

Hey,

Verdraaid we blijven in de gevolgen van deze winter. Ik zat in het zelfde schuitje als u.. Ik moet zeggen dat je bijzonder veel geduld hebt (is goeie eigenschap van een palmenliefhebber :D ) Ik heb er soms niet zo veel en zeker niet als je er de speer kan uittrekken. Bij mij was het een Canariensis, eindelijk aan de groei na 2 jaar en dan die fatale winter. Ook deze palm bleef groen onderaan hoor. Ik heb gewacht tot in mei dacht ik en dan maar uitgedaan.....het gapende gat begon goed te rieken zodus...Ik had zelf trouw al het water verwijderd (met opgerolde keukenpapier zodat ik het water kon "opzuigen" maar er bleef enkel dat gat ...
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Uitlopen butia capitata na speerrot

Berichtdoor amourath op 14 jul 2009 22:08

Ik heb er ook het water uitgehaald met een keukenrol (ongeloofelijk hoe diep dat gat is eh...)
Ik heb hem na de speerrot wel onmiddellijk met bordeauxe pap behandeld, en het staat mooi droog nu (het ruikt ook niet slecht bvb), er zijn ook geen weken delen ofzo, alles is mooi hard.

Ah, hij krijgt de tijd... ik vind het nu toch al te laat op het jaar om hem nog te vervangen :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Uitlopen butia capitata na speerrot

Berichtdoor Davy op 14 jul 2009 22:36

Wat ik ook ongelooflijk vind is dat jij ook een keukenrol gebruikt....Daar zie je toch aan dat we er ferm mee bezig zijn...Blijven hopen mag natuurlijk..
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Uitlopen butia capitata na speerrot

Berichtdoor amourath op 14 jul 2009 22:40

Wat ik ook ongelooflijk vind is dat jij ook een keukenrol gebruikt....


De optie 'rietje' vond ik nogal voos...


:lol:


(... soms moet je gewoon creatief zijn eh, je zou mijn afdakje van trechter-op-bamboe-tripod eens moeten zien! 8-) )
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Uitlopen butia capitata na speerrot

Berichtdoor Davy op 14 jul 2009 22:43

Dat rietje moet toch kunnen Je moet toch iets overhebben voor u palmen haha.

Het is in elk geval een experiment, stel dat hij uitloopt zullen er hier nog veel spijt hebben denk ik dat ze niet lang genoeg hebben gewacht....
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Uitlopen butia capitata na speerrot

Berichtdoor hent v op 15 jul 2009 00:53

Hoi

ik heb de capitata dus wel afgezaagd.

Gr Hent
Bijlagen
100_1329.jpg
100_1329.jpg (66.63 KiB) 5079 keer bekeken
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
Avatar gebruiker
hent v
 
Berichten: 618
Geregistreerd: 30 apr 2009 20:08
Woonplaats: Haps
33 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten

cron