Phoenix canariensis; wortel snoei?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Phoenix canariensis; wortel snoei?

Berichtdoor palmkasper op 26 okt 2011 19:10

Hallo allen,

ik heb een phoenix Canariensis die de pot flink uit gegroeid is. De pot is een metselkuip. De boom duwt zich nu omhoog en staat zo met zijn wortels flink boven de grond. Een grotere pot is geen optie, want dat wordt echt niet meer te tillen en is een ruimte probleem met winter plaatsing.
Dus vraagje; kan ik de wortels snoeien, (bij voorkeur 1/3de inkorten) zodat de boom opnieuw in de kuip past?

groet, kasper.
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
Avatar gebruiker
palmkasper
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 17 okt 2011 20:59
Woonplaats: oisterwijk
5 bedankjes

Re: Phoenix canariensis; wortel snoei?

Berichtdoor Maurice op 26 okt 2011 21:08

Ja hoor, geen probleem. De Phoenix canariensis verdraagt wortelsnoei prima. Niet teveel in 1x natuurlijk maar 1/3 is ok.
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Phoenix canariensis; wortel snoei?

Berichtdoor Marc_S op 26 okt 2011 21:21

Ik zou hiermee wel tot het voorjaar wachten, zodat het dan weer in de groei komt en ook weer nieuwe wortels kan aanmaken

Marc
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Phoenix canariensis; wortel snoei?

Berichtdoor palmkasper op 26 okt 2011 21:47

Marc_S schreef:Ik zou hiermee wel tot het voorjaar wachten, zodat het dan weer in de groei komt en ook weer nieuwe wortels kan aanmaken

Marc


Hoi Marc,
Als ik de palm na wortel-snoei laat overwinteren in de huiskamer, waar het warm is, zou snoei dan nu mogelijk zijn??? ;)

kasper
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
Avatar gebruiker
palmkasper
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 17 okt 2011 20:59
Woonplaats: oisterwijk
5 bedankjes

Re: Phoenix canariensis; wortel snoei?

Berichtdoor Maurice op 26 okt 2011 22:39

Als mijn Phoenixen (canariensis en roebelinii) binnenkort naar binnen gaan, ik overwinter ze ook in de warme huiskamer, pas ik bij beide ook weer wortelsnoei toe.
's Zomers staan deze buiten in kuipen op de grond en groeien de wortels door de drainage gaten zo de volle grond in. Iedere herfst als ik de kuipen naar binnen haal snoei ik de wortels die door de gaten gegroeid zijn eraf en mijn ervaring is dat ze hier geen hinder van ondervinden.
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Phoenix canariensis; wortel snoei?

Berichtdoor Marc_S op 27 okt 2011 09:27

Beste maurice,
Het is een groot verschil of je enkele wortels eraf snijdt die uit de pot komen of dat je het wortelsteldel voor i/3 terug knipt.
Als je 1/3 wegknipt heb je meer dan 1/3 van de wortels beschadigd die paar wortels die jij wegknipt is mischien nog niet eens 5%

Marc
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Phoenix canariensis; wortel snoei?

Berichtdoor ick op 27 okt 2011 13:40

Hoi Kasper,

De Phoenix overleeft een flinke wortelsnoei wel (als je het in de lente doet). De groei valt meestal wel een tijdje stil, dus echt blij wordt -ie er niet van. Maar ik heb het in de loop der jaren meerdere keren gedaan bij mijn exemplaar. Als een grotere pot geen optie is, lijkt het me beter dan het zo te laten.
Maar zo net voor de winter weet ik niet of dat verstandig is, de groei komt stil te liggen en dat geeft schimmels ed. lekker ruim de tijd om toe te slaan.

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Phoenix canariensis; wortel snoei?

Berichtdoor Maurice op 27 okt 2011 17:38

Marc,

een paar wortels of 1/3 van de kluit is idd een groot verschil. Maar ook van extreme wortelsnoei heeft mijn Ph. roebelinii een paar jaar terug geen hinder ondervonden. Toen haast de halve kluit verwijderd en met nieuwe grond in dezelfde kuip terug geplaatst.
Als ik het goed begrijp gaat de canariensis van Kasper niet in winterrust maar laat hij 'm doorgroeien in huis, dus in dat geval geen probleem lijkt me.
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Phoenix canariensis; wortel snoei?

Berichtdoor Marc_S op 27 okt 2011 20:35

Beste Maurice,

Ik heb vroeger wel vaker een wortelsnoei bij mijn eerte phoenix gedaan, maar altijd in het voorjaar.
Nooit voor de winter omdat de luchtvochtigheid laag is en de palm vlugger uitdroogt en daarbij een slechte waterhuishouding heeft (weinig wortels).
De lichtintensiteit is ook nog laag en daarom de groei ook laag.

Dit zijn voor mij de redenen om het niet te doen
Ik wil niet zeggen dat het niet zou gaan, maar de redenen om het niet te doen wegen volgens mij niet op tegen het wel te doen.
Maar ieder zijn ding .


Marc
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Phoenix canariensis; wortel snoei?

Berichtdoor hent v op 28 okt 2011 21:23

Hoi

het licht dus puur aan de overwinterings-mogelijkheden.
Kun je de plant licht en tussen de 10-15 C overwinteren ,dan kan gerust wortelsnoei gedaan worden.
Voorwaarde is wel dat de plant aan de groei blijft en dus iedere week verwarmd (regen)water krijgt.
Komt de plant donker en koud te staan , dan beter wachten tot voorjaar.
Mijn ervaring met canarieënsis : 2/3 wortels verwijderd (kuip van 100 l ) en opnieuw opgepot.
Water blijven geven bij temperaturen boven de 10 C en op een lichte plaats ( serre op het zuiden).
Dit alles bij het naar binnen brengen vlak voor de winter.
3/4 jaar later (dus in de zomer )kwamen de wortels al weer onderuit de kuip.

Gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
Avatar gebruiker
hent v
 
Berichten: 618
Geregistreerd: 30 apr 2009 20:08
Woonplaats: Haps
33 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten