Trithrinax Campestris

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Palm Section op 09 jan 2012 21:46

Van binnen te staan hebben ze blijkbaar ook geen deugt, de bladeren zijn wat dicht geknepen en hangen meer door :( Heb hem dan een week of 2 geleden terug buiten gezet, en het ziet er al wat beter uit. Zal toch zo snel mogelijk de grond in gaan, en dan maar duimen he. :thumb_up:
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor palmguy op 05 feb 2012 17:16

Hallo,

Even een tussentijdse update.

Vandaag heb ik nog even goeiedag gezegd tegen mijn Trithrinax en me even geëxuseerd voor deze barre winterkoude. Dat kostte me aardig wat moeite, hij staat dus nog steeds onder een kweektunnel die bedekt is met een dubbele laag noppenfolie en een hoop stro er omheen. Ondanks deze "enclave" is hij toch permanent in kontakt met de buitenlucht, en het is in zijn onmiddellijke omgeving al -13 °C geweest. De kans dat ie het haalt is niet groot, ik denk 1 op 4 ( ze voorspellen nog -15 °C ) Als ie er door komt dan laat ik dit zeker weten, dan weten we ook zeker dat ie het wel kan. ( een Trithrinax moet je sowieso altijd droog houden in de winter )

Overigens ben ik me mentaal aan het voorbereiden om veel planten te verliezen na deze Siberische (rot)week. Helaas het is niet anders.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 feb 2012 18:13

Bedankt voor de update Guy. Ik ben benieuwd of die bij jou het overleefd als die die temps allemaal al gezien heeft. Droog is inderdaad de gouden regel bij deze palm.
Hier staat die ook droog in de party-tent. Pot is al dagen bevroren maar de grond en palm is kurkdroog. Laagste temp die die al heeft gekregen is -6 en nu dagelijks -5, overdag komt de temperatuur net niet boven de 0 graden uit. Palmpje ziet er nog perfect uit maar dat wil niks zeggen natuurlijk. Toch heb ik er een goed gevoel bij maar ben erg benieuwd naar het resultaat omdat het nu een lange vorstperiode is met ijsdagen in rij.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Palm Section op 05 feb 2012 18:15

Ik zit een beetje met hetzelfde gevoel helaas, zo dicht tegen de kust hier en al -13°en vele nachten richting -10° gezien. Zelfs de trachy's zien er niet te goed uit dus vrees ik een beetje voor de rest :cry:

Mijn trithrinax gaat het ook niet halen denk ik, hij ziet er met de week slechter uit,
Ik begrijp het niet echt wat er mis is gelopen.

Hier een foto waarop je kunt zien dat de bladeren bijna wit zijn geworden, volledig dicht geknepen zijn en naar beneden hangen.
Bijlagen
IMG_2358.jpg
IMG_2358.jpg (246.83 KiB) 4714 keer bekeken
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 feb 2012 18:28

Hij staat daar precies wel donker ? Heeft hij genoeg licht overdag ? Palmen hebben nood aan licht, ook tijdens de winter ! Hij ziet er idd niet goed uit, staat die droog, ik bedoel dan of de kluit droog is zodat die geen wortelrot krijgt. Anders even de wortelkluit controleren.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Palm Section op 05 feb 2012 18:41

Ja hoor licht is niet echt het probleem, dit komt door de flits denk ik dat het wat donker lijkt. Ook vriest het nooit in de garage min +2° dus daaraan kan het ook niet liggen.
Toen ik hem binnen nam stond ie echt mooi droog en aan het raam, toen zag ik hem achteruit gaan en heb ik toch wat water gegeven, omdat da aarde echt kurkdroog was. Dus dacht ik dat het daar aan lag, maar hij blijft er dus zo triestig uitzien.
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 feb 2012 18:47

Als de bladeren allemaal dichtknijpen en afsterven dan is dat een wortel probleem als het niet door de vorst is. Haal hem even voorzichtig uit de pot en controleer de wortels eens.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Palm Section op 05 feb 2012 19:42

Ik zal dat zeker eens bekijken dimi, bedankt voor de tip ;)
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor palmguy op 05 feb 2012 22:11

Hallo Palm Section, Dimi en alle anderen,

hhmm, als ik die foto bekijk lijkt mij dat - toegegeven heel beperkte ervaring - niet goed. Dat doet me terugdenken aan de Sabal Minor en Nannorophs die ik te vroeg in feb 2011 had gekocht. Net toen de groei op gang moest komen, verschrompelden alle bladeren op een gelijkaardige manier. (Ze liggen sinds juni op het palmkerkhof) De meest waarschijnlijke uitleg die ik ervoor gevonden heb is dat de wortels beschadigd zijn. De planten waar we hier over spreken, groeien (te) traag, maar ze sterven ook traag, vele maanden na de oorzaak van falen. Ik hoop van harte voor u dat ik mij vergis.
(ps ik vind dit een goede topic)
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor palmguy op 10 feb 2012 15:39

Hallo

Omdat foto' s soms veelzeggend zijn, ziehier de bescherming van de T. Campestris. Onder kweektunnel + noppenfolie en omringd met stro, evenwel niets van verwarming, minimale verluchting. Als het dan zonnig is overdag mag het 's nachts zeker en vast een -7 °C à -8 °C zijn ( enkele nachten ). Maar het is in zijn onmiddellijke nabijheid al verschillende malen een stuk kouder geweest, oa zeker -12,8 °C. Of dat ie dat aankan is erg twijfelachtig.
Bijlagen
00013a.jpg
00013a.jpg (225.27 KiB) 4654 keer bekeken
00016a.jpg
aan de linkerzijde zien we de afgedekte kweektunnel (sowieso nog eens onder een afdak). rechts een Yucca Rostrata.
00016a.jpg (221.16 KiB) 4654 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten