Trithrinax Campestris

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 nov 2011 21:19

Het zijn mooie palmpjes idd, ik heb ze ook al zien staan bij Floralux, staan er al een hele tijd (lees: een dik jaar) maar ik vind dat wel aan de dure kant, als je goed zoekt vind je deze exemplaartjes voor de helft van die prijs.
Het meeste is al gezegt, HET belangrijkste bij deze Palm is idd droog houden, dus echt kurk droog houden tijdens de winter hoewel de luchtvochtigheid het hem dan ook nog moeilijk maakt. Ik heb er ook 1 maar die staat nog niet in de volle grond dus ik heb er nog geen ervaring mee maar ik heb nog niet veel positiefs gehoord. Toch ga ik het zelf ook proberen en volgend voorjaar gaat hij de wereldbol in. Zet hem op een zo zonnig mogelijk plaats en een droog plekje, tegen een zuidmuur zou het beste zijn !
Succes :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor kristof p op 06 nov 2011 18:12

ik heb daar ook eentje gekocht 2 jaar geleden. Heb deze toen voor een euro of 8 gekocht. was namelijk verkeerd gelabeld als Chamaerops :lol:
heb hem dit jaar in een grotere pot verplant. Volgens mij hebben de wortels graag veel ruimte...

trithribin.JPG
trithribin.JPG (237.63 KiB) 4762 keer bekeken


heb er ook eentje al enkele jaren buitenstaan. de laatste twee winters hou ik ze wel droog. gezien het kleine formaat is dat niet moeilijk. enkele bamboestokken de grond in en wat folie erond...na vorige winter had hij wel wat schade maar de stammetjes zijn goed hersteld.

de Trithrinax buiten. De bamboestokken staan al terug klaar :) (gekocht als shizophylla maar heb twijfels?)

trithribuit.JPG
trithribuit.JPG (258.14 KiB) 4762 keer bekeken
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 nov 2011 19:24

Hey Kristof, dat zijn ook al mooie exemplaartjes en dikke sjans gehad met die verkeerde labeling seg, 8 euro is goedkoop voor zo eentje :thumb_up:
Leuk te horen dat het toch lukt zonder bij te verwarmen en een goed bewijs dat vocht het grootste probleem is, afgelopen winter was niet de koudste maar wel de vochtigste...
Zie er goe uit en geeft hoop :thai:
Natuurlijk hou ik wel rekening mee dat jij in het gunstigste gebied woont namelijk West-vlaanderen ;)

Btw, ik denk ook niet dat het Shizophylla is, blad lijkt me iets te compact daarvoor ?!
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Palm Section op 06 nov 2011 20:15

Aha Kristof kben gisteren nog aan u deur gepasseerd, de voortuin ziet er al de moeite uit ;) .
:o €8 das pas een koopje en idd leuk om te horen dat het te doen is in de volle grond.
Kheb een mooi plekje gevonden dat heel de dag in de zon ligt en waar ik hem volgend jaar ga uitplanten. Kga toch eens moeten komen kijken hé :P (Al zegt men vriendin dat dit niet zo'n goed idee is :lol: )
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor hexina op 06 nov 2011 20:28

idd wat een koopje.
amai 8 eurootjes maar. Waarom kom ik nou nooit zulke koopjes tegen :roll:
Ik vind het idd een prachtig palmpje en hij staat ook op mijn wenslijst dus ik hoop hem nog eens tegen te komen een keer en dan hopelijk ook voor een spotprijsje. Wie weet he :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Palm Section op 11 nov 2011 16:30

palmguy schreef:Marc Devrome van Palmhunter heeft een hele grote in zijn voortuin, maar zowat alle bladeren waren verdwenen toen ik em zag 19 feb 2011. Ik heb nog al horen vertellen van grote exemplaren die in Gent zijn uitgeplant en die weggekwijnd zijn.


Gisteren bij Marc geweest, en daar jammer genoeg moeten vaststellen dat zijn Trithrinax het niet gehaald heeft na de laatste winter. Had toch wel een stam van rond de 3 meter denk ik. Maar hij was niet echt positief over deze, boerde meer achteruit dan vooruit zei hij.
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 nov 2011 19:14

Palm Section schreef:Gisteren bij Marc geweest, en daar jammer genoeg moeten vaststellen dat zijn Trithrinax het niet gehaald heeft na de laatste winter. Had toch wel een stam van rond de 3 meter denk ik. Maar hij was niet echt positief over deze, boerde meer achteruit dan vooruit zei hij.


Da's jammer om te horen maar niet echt helemaal onverwacht. Marc heeft daar heel veel staan en meestal al serieuze exemplaren, om die allemaal perfect te beschermen heeft hij ook geen tijd voor denk ik en zo'n Trithrinax van 3 meter moet al een eigen kas krijgen op zijn mist om hem droog te kunnen houden. Dan heb je nog luchtvochtigheid en dat is meestal de boosdoener...
Bij zo'n grote heb je dan ook nog eens het bijkomende probleem van de wortels, grote planten zijn opgegroeid in een warm klimaat en worden ginder uitgelepelt met te weinig wortels en naar hier gebracht. De plant moet herstellen van deze harde klap en heeft meestal ook nog nooit vorst gezien of toch zeker niet in combinatie met zo'n hoge luchtvochtigheid...
Een kleintje zal veel makkelijker gaan, die kan hier opgroeien en is ook beter te beschermen...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Palm Section op 13 nov 2011 19:23

Ja das zeker een feit Dimi, tis daarmee dat ik het ook ga proberen met mijn kleintje.
En idd die tuin van Marc is niet normaal! Echt een tropisch paradijs, maar zelfs dat die er nu nog stond was niets meer ivm enkele jaren terug. Hij heeft de laatste 3 jaar enorm veel verlies gehad door die zware winters. En natuurlijk met al die grote planten kreeg de Trithrinax mss ook geen zon meer genoeg?
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor palmguy op 08 jan 2012 14:19

Hallo allen,

Even een tussentijdse update. Gisteren was het nog eens doenbaar om wat in de tuin te vertoeven Ik heb even de "kweektunnel" die ik als rechtstreekse bescherming tegen wintervocht boven mijn T. Campestris has geplaatst weggenomen. Het stro rondom de plant ververst. De relatieve vochtigheidsgraad rondom de palm is met dat stro zo'n 10% lager dan in de buitenlucht. ( stro is goed zolang het droog is ). Al bij al ziet het er nog goed uit voor de T. Campestris, de speertjes zien er goed uit en lijken nog wat gegroeid. De "winter"temperaturen zijn tot dusver geen probleem, maar dat vocht ...
Laatst bijgewerkt door palmguy op 01 feb 2012 22:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Alain op 09 jan 2012 21:30

ik heb twee Trithrinax Campestris in de tuin staan , de kleinste heeft zijn eerste winter in de tuin goed doorgekomen ,ik had enkel wat vlies doek en daarover een speciale zak tegen de wind ,deze zomer toch 2 nieuwe bladeren gekregen
dit jaar ga ik hen toch een extra dakje (paraplu ) boven hun plaatsen. :happy_thai:
maar ik denk dat ze toch wel wat kunnen hebben
Alain
 
Berichten: 425
Geregistreerd: 16 sep 2010 13:20
Woonplaats: Aalst
21 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 97 gasten