Trachycarpus sp. Kumaon

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 feb 2012 19:28

Nog even een update plaatsen....
De temperaturen zijn nu toch al een hele tijd ruim boven het vriespunt dus de palmen laten steeds meer en beter hun schade zien. De onbeschermde Kumaon in volle grond ziet er niet goed uit. Ook de speertjes zijn niet al te best. Toch nog geen speerrot bij een kleine check wat ik voorlopig wel nog positief vind ! Hier de foto's van vandaag...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Rob op 27 feb 2012 22:56

hmmmzzz...toch wel redelijk zware schade didmi.
Ik hoop echt dat ze het redden, zodat we in augistus/september nog een vergelijk kunnen doen, om te zien hoe ze de volgende diepvrieswinter ingaan.....

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Troy op 28 feb 2012 06:13

Lijkt me toch een kwestie van tijd voordat je de speer eruit kan trekken dimi, denk als je er even goed aan trekt dat hij al los laat..
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Maurice op 28 feb 2012 08:57

Misschien nu alvast behandelen met een anti schimmel middel. Wellicht dat ie het overleeft als je de speer kunt behouden.
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Herbert op 01 maart 2012 18:48

Hallo,

Om kleine palmen te beschermen heb ik dit jaar ook een van alles en nog wat uitgeprobeerd. Van droog blad, vliesdoek, kabels etc. Dit omdat ik dit jaar een film wilde maken over hoe je palmen te beschermen. Bij het uitpakken werd dan ook elke dag weer gefilmd zodat het verschil van voor tot maanden na de winter goed waarneembaar is. Was dus stiekem wel een beetje blij met deze winter maar mijn tuin minder :shock:

Voor kleine planten zonder stam kan ik de volgende conclusie geven (praat over -22.1 midden in de bossen rond Hardewijk waar ik een huisje in de bossen heb met een tuin waar ik van alles en nog wat uitprobeer en elke zomer weer nieuwe planten kan gaan uitplanten).

Een kartonnen doos (dubbel golf karton) werkt het beste !!!!. Gewoon met de flappen naar buiten omgekeerd boven op de plant zetten. Kun je gewoon dag en nacht erboven laten tot maximaal 2 weken. Een kleine palm heeft geen stoornis als dezer 2 weken geen licht heeft. Belangrijkste komt nog: Pak een palm nooit uit als de grond nog is bevroren !!!!! Veel schade ontstaat door uitdroging. Dit onstaat indien je een palm uitpakt en de wortels nog in een klomp ijs staan. Oostenwind ertegenaan is vragen om moeilijkheden als gehele kluit nog in klomp ijs staat. Dus grond moet minimaal 10cm ontdooit om uitdroging tegen te gaan. Simpelweg gezegd ben je bezig om het meristeem in te laten drogen indien er nog geen sapstromen op gang kunnen komen ........ Maar probeer volgend jaar maar eens de kartonnen doos methode. Winddicht, veel minder kans op schimmel, geen uitdroginsverschijnselen, karton neemt vocht op en geeft vocht af. Vocht bevriest en er ontstaat een soort iglo-effect. Tussen de ijslagen zit lucht...... Bij temperaturen boven -15 ook nooit verkeert om bij de voet van de palm mulchlaag af te strooien. Voor goede groei in het voorjaar is het belangrijk dat de nieuwe wortels (worden veelal boveninh het kluitsysteem gemaakt, deze nieuwe dikke wortels zijn de aanjagers van het volgende groeiseizoen) niet beschadigd zijn.

Herbert
Herbert
Bedrijven
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 12 dec 2011 14:43
19 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Olie1605 op 01 maart 2012 19:31

Bedankt voor de uiteenzetting :thumb_up: :thai:
Olie1605
 
Berichten: 840
Geregistreerd: 01 nov 2009 20:44
Woonplaats: Zwijnaarde
55 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Palm Section op 01 maart 2012 21:18

Goed gevonden Herbert! Het klinkt logisch dus kan idd wel werken.
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Alexander op 05 maart 2012 15:52

Herbert,

Heb je al wat ''winterhardheidsdata'' van recente echte jonge Trachycarpus takil?

Voor de duidelijkheid dus die van Kalamuni.

Als ze afgelopen kou goed doorstaan hebben hebben we een waardevolle palm, zeker als hij winterharder dan T. fortunei blijkt te zijn.

Groet,

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 maart 2012 17:41

Bedankt Herbert voor die nuttige info & tips ! :thumb_up: Die kartonnen doos vind nog niet zo'n slecht idee alleen denk ik dat het toch niet lang zal macheren, die word toch nat en zakt in elkaar of niet ? :onzeker:
Ik ben ook wel zoals Alexander benieuwt naar al eventuele ervaringen met de kleine Kalamuni palmpjes ?! Mocht daar al iets nuttig van zijn dan hoor ik dat heel graag ?! :)

Trouwens even terug over de Kumaon, twee dagen na mijn laatst geplaatste bericht hierboven vielen de speertjes ook zomaar los uit het palmje helaas. De enige vraag die nu nog rest is leeft deze nog of niet....
Wat die kopermiddeltjes betreft, ten eerste komen die giftige middeltjes hier niet in huis en ten tweede ik wil de palm testen tot op het uiterste, dus het gat blijft gewoon open en ik trek er mij niks van aan :P Ik heb trouwens ook al gewone fortunei's op die manier nog nieuwe speren zien maken met het gat vol water constant.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus sp. Kumaon

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 maart 2012 23:47

Ondertussen is dit de slechtst uitziende palm van heel mijn tuin geworden :tong: Hij ziet niet meer bruin maar gewoon zwart. Voor eventueel herstel is het nog wat vroeg nu maar ik hou jullie op de hoogte ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 85 gasten