butia capitata vs andere butia's

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: butia capitata vs andere butia's

Berichtdoor p e t e r op 27 feb 2012 22:33

Rob schreef:Kan ook lang groen blijven richard. De mijne is vorige winter een deel van de speer kwijtgeraakt, en is nog altijd groen. Ergo, hij staat er nog.



Ik heb in maart 2010 een speer uitgetrokken bij mijn Butia in pot. Deze blijft groen zien maar er is nog steeds geen nieuwe speer te zien. Zolang hij groen blijft mag hij mijn terras blijven (ont)sieren en gaat hij vortvrij overwinteren.
Pas als hij volledig bruin ziet ga ik hem ter aarde bestellen en krijgt hij vorst... :lol:
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: butia capitata vs andere butia's

Berichtdoor Rob op 28 feb 2012 01:24

Zelfde winter die bij mij de boosdoener was.

Voor de erio is het voor mij buigen of barsten. Mocht ie dit jaar geen nieuwe speer produceren, hetgeen ik op basis van het nog altijd groene blad, dan gaat ie er volgend jaar zeker uit en komt er een Trachy of grote Jubea voor terug.

Niet dat dat een garantie is, maar met de Phoenixen, Chamaeropsen, de Rapido en in mindere mate erdoor durf ik dat met de geleerde lessen nu wel aan. Mogelijk dat er later dan wel weer een butia komt (ik kan het niet laten want ze zijn echt te mooi om niet te gebruiken)

Zal half maart alvast een beetje huiswerk doen by John en Tasha voor de Jubea.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: butia capitata vs andere butia's

Berichtdoor lucky op 03 maart 2012 00:00

heb ook 2 butia c staan en zien er tot nu nog ok uit :D

planten 016
Afbeelding


planten 003
Afbeelding

ik hoop dat ze zo blijven :fluiten:
lucky
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 20 feb 2011 17:39
Woonplaats: Ieper West-Vlaanderen
7 bedankjes

Re: butia capitata vs andere butia's

Berichtdoor bjornobo op 04 maart 2012 23:02

Bruin werden de bladeren van de butia eriospatha bij mij ook pas in april, maar bij mij kwamen de palmen uit de garage dus droog en windvrij.

Butia's zijn extreem gevoelig voor bladverbranding, bij mij kwamen ze uit een donkere garage en vorig jaar maart waren er al zeer zonnige dagen bij toen ik ze buiten zetten.

Kan me voorstellen dat als je butia's uit de winterbescherming (dus donker) direct zonlicht krijgen dat de bladeren daarom verbranden en niet de vorst van de koude winter.
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: butia capitata vs andere butia's

Berichtdoor Alexander op 05 maart 2012 06:44

Hier 2 links naar Butia in het wild. Butia capitata and Butia eriospatha.

http://www.growingontheedge.net/viewtop ... lit=+Butia

http://www.growingontheedge.net/viewtop ... lit=+Butia

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: butia capitata vs andere butia's

Berichtdoor Palm Section op 05 maart 2012 10:59

Prachtige foto's alexander, bedankt om te delen :thai:
Daar kunnen wij maar van dromen.
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: butia capitata vs andere butia's

Berichtdoor Alexander op 06 maart 2012 06:38

Ik heb 5 jaar gelezen in Zuid Amerika rondgereisd, met backpack van Belo Horizonte to Peurto Montt en terug gereisd. Veel lange busreizen maar heel wat gezien. Van Atlantisch regenwoud tot Valdiviaans regenwoud. Nu je kan de prijs beperkt houden, wat ik dan ook doe.

Butias, Jubarea, Thritrinax, Syagrus, Worsleya, Victoria cruziana you name it, I saw it.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: butia capitata vs andere butia's

Berichtdoor wsnbm op 21 maart 2012 22:02

palmguy schreef:Hallo,

Rob schreef:Ik reken Butia al niet meer tot de soorten die echt een goede kans hebben, maar als ik zou moeten kiezen dan ging ik voor de B eriospatha.


Vorig jaar na de niet eens zo harde winter is mijn Butia Capitata omstreeks deze periode in elkaar gezakt, speerrot en snel verval. Vanaf 13 feb 2011 heb ik een kleine B. Eriospatha waarvan wordt gezegd hij beter tegen het vocht kan. Sinds eind april staat ie in volle grond. Tot mijn verbazing ziet de plant er momenteel nog goed uit ondanks dat ik geen lichtslangen of andere verwarming gebruik. Ik verwacht dat de plant toch binnenkort instort.

Mensen met veel palmervaring lopen niet zo hoog op met de Eriospatha. Vermoedelijk zal het altijd erg speculatief blijven om een dergelijke plant de winter door te krijgen. De meeste Butia' s zijn brazilianen, enkel in het uiterste zuiden van Brazilië tegen de grens met Uruguay en Argentinië hebben we een klimaat dat zuid europees lijkt (maar wel wat vochtiger) de andere regio' s zijn subtropisch, tropisch, savanne, ed

Het is toch wel echt spijtig dat we geen 1000 km zuidelijker wonen, het zou al wat anders zijn.

Oprecht succes gewenst.


1000 km zuidelijker had je waarschijnlijk geen baan gehad :oops:
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: butia capitata vs andere butia's

Berichtdoor arian1970 op 07 mei 2012 20:29

Heb afgelopen jaar ook met succes 2 butias overwinterd in de volle grond, uiteraard wel met bescherming, had heel lang getwijfeld of ik ze in de volle grond zou zetten, maar na het zien van butia s in de volle grond bij een ander persoon hier in waalwijk toch gedaan, deze had ze al een 3 jaar in de volle grond staan. Aangebeld en gevraagd hoe hij ze in de winter beschermde, hij vertelde mij dat palma verde een soort doek had waarmee hij ze beschermde en een lichtslang die aanging bij 0 graden.
Ik naar palma verde en dat doek besteld en een thermostaat en ik moet zeggen het heeft gewerkt, ze staan er allebei nog goed bij en er zit weer een beetje groei in.

Op deze manier heb ik afgelopen jaar ook een cordyline (groene) en 2 rode cordylines overwinterd, beiden leven nog, de groene staat er schitterend bij de rode waren een stuk kleiner en hebben wel wat geleden. Hier had ik ook niet zoveel lichtslang omheen gedraaid.

Arian
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes

Re: butia capitata vs andere butia's

Berichtdoor bjornobo op 07 mei 2012 23:03

Beste Arian,

Weet je ook wat je deze winter aan electriciteit met de vier lichtslangen hebt verbruikt?

Heb je dit de gehele winter toegepast of alleen de twee vorstweken in februari?

Als de slangen veel energie verbruiken, kun je overwegen om niet in te pakken. ( verwarmingskosten ben je zeker kwijt, als het meezit overleven de palmen en kost het niets)

Bjorn

Ps. Mijn butia erios. Komt nu weer tot leven in de volle grond, maar haal ik iedere winter naar binnen.
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 94 gasten