verschil fortunei - wagnerianus.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

verschil fortunei - wagnerianus.

Berichtdoor biz-art op 16 sep 2009 16:39

Hallo.

Wat zijn de verschillen tussen deze?
Dacht dat de wagnerianus meer vingers had maar hoeveel juist?
De wagnerianus is kompacter dan de fortunei maar wat ziin de andere uiterlijke verschillen?
Hopelijk kan iemand me juist informeren.

Alvast bedankt.

Mvg.
biz-art
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 21 apr 2009 19:07
0 bedankjes

Re: verschil fortunei - wagnerianus.

Berichtdoor kristof p op 16 sep 2009 18:49

infeite is de wagnerianus een variteit van de fortunei dus één en dezelfde soort. uiterlijk verschillen ze wel nogal van elkaar. de bladeren van wagnerianus zijn veel kleiner en steviger dan die van een fortunei.

fortunei
Afbeelding

wagnerianus
Afbeelding

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: verschil fortunei - wagnerianus.

Berichtdoor TropiRo op 16 sep 2009 18:58

De wagnerianus heeft kleinere bladeren, kortere vingers, meer kom in het blad kortere bladstelen en het blad is donkerder groen. De fortunei groeit sneller en wordt veel groter dan de wagnerianus. Winterhardheid is hetzelfde en ook standplaats bemesting en waterbehoefde.
Het aantal vingers per blad varieerd enorm veel onderling, ik heb net even mijn fortunei´s en wangerianus´en bekeken en de vingers geteld, tussen fortunei heb ik al verschillen van 22 tot 45 vingers per blad en bij de wagnerianus tussen de 17 en 42 vingers per blad. Op het aantal vingers per blad kunnen we dus niet uitgaan.

T. fortunei
Afbeelding
Afbeelding

T. wagnerianus
Afbeelding
Afbeelding

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: verschil fortunei - wagnerianus.

Berichtdoor kristof p op 16 sep 2009 20:01

de wagnerianus is toch net iets minder winterhard. er zijn talloze wagnerianussen die heel wat schade hadden afgelopen winter terwijl in dezelfde tuinen de fortuneis niets hadden!...voor de rest is de bladkleur ook zowat hetzelfde evenals de uiteindelijke afmetingen van de palm. je ziet nog nergens echt grote wagnerianussen omdat ze nog niet zolang zo goed verkrijgbaar zijn en al helemaal niet in de wat grotere formaten ;)

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: verschil fortunei - wagnerianus.

Berichtdoor TropiRo op 16 sep 2009 20:50

Dat van het donkerdere blad heb ik van mijn eigen palmen, bij mij zijn de wagnerianussen toch iets donkerder van blad als de fortunei´s maar dat kan ook te maken hebben met het aantal zonuren. Kennelijk zit er onderling toch meer verschil dan overal wordt verteld, dit soort informatie is goed om te weten.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten