Bemeste tuinaarde

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Bemeste tuinaarde

Berichtdoor hexina op 31 mei 2012 23:31

Ik lees heel vaak dat jullie koemest aan de palmen geven. Maar hoe zit dat met bemeste tuinaarde.
En dan vooral in potten. Maar kan dit nou echt kwaad?
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Re: Bemeste tuinaarde

Berichtdoor Klaas-Jan op 01 jun 2012 01:07

Ik ga er vanuit dat je vraag is of bemeste tuingrond goed is om je palmen in te zetten. Het beste is een goede grond, speciaal voor palmen ontwikkeld, te nemen. Je kunt ook zelf je grond samenstellen met bijvoorbeeld lavasteen, grind, cocosvezels of iets dergelijks voor afwatering, vochthuishouding, bemesting, enz. Net wat je wilt waar de grond aan moet voldoen. Maar in gewone bemeste tuingrond zullen ze ook echt wel groeien hoor, ook al is bovenstaande het beste.
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: Bemeste tuinaarde

Berichtdoor Rob op 06 jun 2012 01:46

Bemeste Tuinaarde is hier voor gebruik in potten taboe. Het is over het algemeen heel erg slechte kwaliteit en ongesckit voor palmen.
Het lijkt wel beton bij sommige merken en de waterafvoer van zulke grond is echt naadje.

Voor palmen in potten geld hier dat water bij begieting eigenlijk binnen enkele seconden onderuit de pot moet komen.
Als stelregels gebruik ik vaak ook dat je geen bal mag kunnen maken van je grond. Als je hem tot een harde plakkerige bal kan sameknijpen, dan is het ongeschikt.
Voorts: als je echt hele zwarte handen krijgt van je potgrond dan even opletten. Mogelijk is ie minder goed voor palmen in pot.
Een laatste test: hoe lichter je grond aanvoelt, hoe beter! Ik til een net begoten 12L pot met een hand op aan de rand. Mijn oudere pogingen zijn serieus veel zwaarder, en die potten zijn met een hand niet te tillen zonder dat het pijn begint te doen ;)

Ik maak tegenwoordig mijn mix ook zelf. Het heeft me wat tijd gekost om een prettig mengsel te maken maar ik heb het denk ik wel gevonden.
Een kweker hier in de buurt levert een fatsoenlijke basismix met vrij veel perliet & lavagruis dat zeer open van structuur blijft na begieten en weinig krimpt aan een heel scherpe prijs.
Dat werk ik ongeveer 2:2:2:1 op met een redelijke kwaliteit potgrond, kokosvezel of veenstukken, en brekersplit, eventueel aangevult met wat ander grof spul, en organsiche meststof, afhankelijk van de plant. De kosten zitten bij aanmaak van redelijke hoeveelheden aan ongeveer 1 Euro per 10 Liter mix.
Ik maak meestal 100-150 liter tegelijk aan --- maar ik ben niet verslaafd hoor.... :lol:

Als je duurdere palmen koopt is je grond echt heel belangrijk. Vergelijk het met het kopen van speakers op een hele dure hifi-installatie; niet op bezuinigen!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 87 gasten